Audrey Flack (*1939), Abstract Force: Homage to Franz Klein (Force de l’abstrait: hommage à Franz Klein), 1951–1952. Courtesy: The Christian Levett Collection.

Konst / Utställning

Kraft, kamp och explosiv skönhet

Action, Gesture, Paint: Women Artists and Global Abstraction 1940–70
Fondation Vincent van Gogh Arles
2023.06.03–2023.10.22

På Fondation Vincent van Gogh Arles visas 70 kvinnliga abstrakta expressionister i en intrycksexplosion som träffar rakt in i kroppens mjukdelar.

Det är en sådan där plats som förför redan innan man har nått själva upplevelsen. I ett Arles som dallrar, där stenen som staden är byggd av ångar och där solen bränner obarmhärtigt och oavbrutet men ständigt blir förlåten; där man drunknar i ljuset så som man förstått att Vincent van Gogh också gjorde när han bodde här under sent 1800-tal, innan och under de psykotiska tillstånden varav ett ledde till att han skar av sig sitt vänstra öra.

Här ligger Fondation Vincent van Gogh Arles, som öppnade 2014 med visionen att låta samtida konst spela mot van Goghs konstnärskap. Fram till den 22 oktober ger museet plats för 70 kvinnliga konstnärer i en utställning som för dem ur skuggan av historiens förkärlek till deras manliga konstnärskollegor.

Abstrakt expressionism är en konstriktning vars benämning myntades i USA på 1940-talet med hänvisning till ett antal New York-baserade konstnärer, däribland Jackson Pollock och Willem de Kooning. Stilen kännetecknas av spontana känslouttryck och abstrakta former, och länge var det Pollock, Kooning, Marc Rothko och andra manliga konstnärer som ställdes i förtruppen för riktningen. Men en rad kvinnliga konstnärer, från långt fler länder än USA och övriga västvärlden, uttryckte sig minst lika mästerligt. Genom utställningen Action, Gesture, Paint: Women Artists and Global Abstraction 1940–70 finns chansen att betrakta och upptäcka en hel drös av dessa stjärnor som verkade från slutet av andra världskriget och ett antal år framåt.

Förutom redan välkända namn som Joan Mitchell, Lee Krasner och (min personliga favorit) Helen Frankenthaler, finns här till exempel judisk-ukrainska Janet Sobel, som emigrerade till USA 1908 och vars teknik, som bland annat inbegrep pipetter och en dammsugare, ska ha inspirerat Pollock till hans droppmålningar. Här finns sydkoreanska Wook-kyung Choi, som också var poet och som i sitt skapande inspirerades av såväl kalligrafi som dancheong (traditionell dekorationsmålning), och iranska Behjat Sadr, den första iranska kvinnan att accepteras på ”samma nivå” som landets manliga konstnärer.

Fem verk av impressionisten Vincent van Gogh-verk har valts ut för att spela mot de kvinnliga mästarna. De hade inte behövt vara där, men med tanke på platsen och dess syfte är det värt att stanna till en stund och reflektera över både skillnaderna och likheterna i den konstnärliga ansatsen, liksom över maktordningar och individuella öden. Flera av de abstrakta expressionisterna som visas här, däribland Michael (Corinne) West, har jämförts med van Gogh när det gäller till exempel energi och stil i penseldragen.

70 konstnärer är mycket, på gränsen till för många att ta in, och vissa av de 130 verken glider förbi mig, delvis för att intrycken blir övermäktiga. Sammantaget är dock Action, Gesture, Paint en upplevelseexplosion. Det finns en smittande kraft i färgen, penselstråken och den uppenbara ostoppbara styrkan i deras skapande. Intensiteten i många av verken förstärks och ges djupare mening av vetskapen om allt som de fick kämpa emot – flera av dem valde till exempel att måla under annat namn för att nå ut, däribland Michael (Corinne) West, George (Grace) Hartigan och Lee (Lena) Krasner.

Action, Gesture, Paint är en vandringsutställning och visades innan den kom till Arles på Whitechapel Gallery i London. I december öppnar den på tyska Kunsthalle Bielefeld, där den stannar till mars 2024. Oavsett var, försök att se den.

Karolina Modig

Wook-kyung Choi i sin ateljé, 1971 © Estate of Wook-kyung Choi. Photo: Courtesy of the estate & Galerie Thaddaeus Ropac, London - Paris - Salzburg - Seoul


”Fram till den 22 oktober ger museet plats för 70 kvinnliga abstrakta expressionister, i en utställning som för dem ur skuggan av historiens förkärlek till deras manliga konstnärskollegor.”


Konstnärer i utställningen:

Målningar och teckningar:
Mary Abbott – Maliheh Afnan – Gillian Ayres – Ida Barbarigo – Noemí Di Benedetto – Anna-Eva Bergman – Janice Biala – Bernice Bing – Sandra Blow – Chinyee – Wook-kyung Choi – Jay DeFeo – Amaranth Ehrenhalt – Asma Fayoumi – Lilly Fenichel – Perle Fine – Else Fischer-Hansen – Elna Fonnesbech-Sandberg – Juana Francés – Helen Frankenthaler – Judith Godwin – Gloria Gómez-Sánchez – Elsa Gramcko – Grace Hartigan – Buffie Johnson – Yuki Katsura – Helen Khal – Elaine de Kooning – Lee Krasner – Maria Lassnig – Bice Lazzari – Lifang – Bertina Lopes – Marta Minujín – Joan Mitchell – Aiko Miyawaki – Yolanda Mohalyi – Nasreen Mohamedi – Lea Nikel – Tomie Ohtake – Fayga Ostrower – Mercedes Pardo – Betty Parsons – Pat Passlof – Alice Rahon – Carol Rama – Marie Raymond – Judit Reigl – Deborah Remington – Britta Ringvall – Erna Rosenstein – Behjat Sadr – Nadia Saikali – Zilia Sánchez – Fanny Sanín – Niki de Saint Phalle – Miriam Schapiro – Sarah Schumann – Ethel Schwabacher – Sonja Sekula – Sylvia Snowden – Janet Sobel – Vivian Springford – Atsuko Tanaka – Franciszka Themerson – Alma Thomas – Yvonne Thomas – Hedwig Thun – Nína Tryggvadóttir – Elsa Vaudrey – Maria Helena Vieira da Silva – Michael West & Vincent van Gogh

Performance och videor:
Trisha Brown – Mary Ellen Bute – Rosemarie Castoro – Mitra Farahani – Martha Graham – Barbara Hammer – Joan Jonas – Kang-ja Jung – Yayoi Kusama – Ana Mendieta – Lygia Pape – Yvonne Rainer – Carolee Schneemann



1. Janet Sobel, Untitled, ca 1948. Courtesy: the Christian Levett Collection
2. Lee Krasner, Bald Eagle. Foto: ASOM Collection © 2022 Pollock-Krasner Foundation/Artists Rights Society, New York
3. Joan Mitchell, Untitled Red Tree ASOM Collection
4. Niki de Saint-Phalle (1930–2022), Tyrannosaurus Rex (Study for King Kong (from the Tirs series), spring 1963. Courtesy: Fondation Gandur pour l’Art, Genève Niki Charitable Art Foundation / 2023, Prolitteris, Zurich. Fotocredit: Fondation Gandur pour l’Art, Genève. Foto: André Morin
5. Wook-kyung Choi, Untitled, 1960s. Foto: courtesy Arte Collectum; © Wook-kyung Choi Estate
6. Ayres Gillian, Distillation, Tate. Courtesy: The Artist’s Estate. Photo credit: Tate
7. Vincent van Gogh, Paysage enneigé, 1888. Solomon R. Guggenheim Museum, New York. Collection Thannhauser, don de Hilde Thannhauser, 1984
8. Vincent van Gogh,
Ravin avec un petit ruisseau, Saint-Rémy-de-Provence, 1889. Van Gogh Museum (Vincent van Gogh Foundation), Amsterdam
9. Fondation Vincent van Gogh, exteriör. Foto:
https://pleinsud.art/
10. Fondation Vincent van Gogh, interiör. Foto: https://www.visitmons.co.uk/ / Hervé Hôte

Visa alla artiklar inom Konst / Utställning