Anna Bjerger, Asparagus (bunch), 2023. © Anna Bjerger. Courtesy konstnären och Galleri Magnus Karlsson

Konst/Utställning

Sparris, vänskap och en grappa i Rom

Anna Bjerger & Chantal Joffe
Aparagus, Hands and Feet
Hellvi Kännungs, Gotland
2023.07.08–2023.07.30

Gotland: Anna Bjerger och Chantal Joffe ställer ut i Galleri Magnus Karlssons projektrum på Gotland i sommar. Karolina Modig har pratat med dem om vänskapen som ligger till grund för utställningen Asparagus, Hands and Feet.

Om ni har varit på Gotland vet ni ungefär hur det ser ut. Vid sidan av en liten landsväg och omgivet av ängar där vallmon lyser igenom olika sorters blekgula sädesslag, ligger Hellvi Kännungs, Stockholmsgalleriet Magnus Karlssons alternativa utställningsrum. I sommar kommer det att intas av utställningen Asparagus, Hands and Feet, med verk av brittiska konstnären Chantal Joffe och svenska Anna Bjerger, båda internationellt erkända konstnärer vars verk finns representerade i museisamlingar runt om i världen.  

Chantal Joffe flyger inte, så hon kommer att anlända med tåg till Hässleholms station klockan 05.00 en morgon, och Anna Bjerger kommer att stå där och ta emot. Dagen efter tar de färjan till Gotland, en plats som Joffe inte känner till mer än genom filmen Bergman Island.

­– Att komma till Gotland känns lite som ett mirakel. Anna pratade mycket om Sverige när vi träffades och det lät så oerhört exotiskt, som ett fantasiland. Jag ser framför mig att det blir som en av de där resorna vi gjorde så ofta tillsammans tidigare, ett äventyr och en underbar fortsättning på sådant som vi påbörjat, säger Chantal Joffe.

Bjerger och Joffe har känt varandra i snart 25 år. De är båda utbildade på Royal College of Art i London men träffades inte där, utan på British School i Rom. Bjerger hade druckit vatten ur en fontän och hamnat på sjukhus, de stötte på varandra i en korridor. Bjerger var 26 år gammal men Chantal Joffe misstog henne för 14.

–  Jag minns hur överraskad jag blev när hon berättade att hon var gift! utbrister Joffe.

– Jag hade inte ätit något på länge så jag såg kanske mindre ut, skrattar Anna Bjerger och fortsätter:

– Chantal hade fått ett stipendium från en brittisk skola och jag var där med min man James som också hade ett stipendium – jag tror det var 1999.


”Jag ser framför mig att det blir som en av de där resorna vi gjorde så ofta tillsammans tidigare, ett äventyr och en underbar fortsättning på sådant som vi påbörjat”

Chantal Joffe


Utställningen Asparagus, Hands and Feet har vuxit fram mellan Joffe och Bjerger under det senaste året via telefonsamtal, delande av bilder och diskussioner om böcker, konst, poesi och familj. Men egentligen började samtalet där i Rom i slutet av 1990-talet, under ett halvår som de beskriver som en av de roligaste och mest intensiva tiderna i deras vuxna liv. De målade, pratade om böcker, filmer, människor de mötte. De curerade en utställning tillsammans med Bjergers man, konstnären James Aldridge, och drack grappa i små italienska byar. När de kom tillbaka till London delade Bjerger och Joffe ateljé ett tag, delvis i en längtan att hålla livet i Rom levande.

– Det blev som ett sätt att behålla allt det där som vi hade haft: samtalen, resorna, utbytet av tankar … Att vara konstnär kan vara ganska ensamt så att kunna dela funderingar och idéer med Anna och James betydde extremt mycket, säger Joffe.

När Anna Bjerger fick barn och flyttade hem till Sverige blev kontakten mellan dem mer sporadisk, men för snart två år sedan när de träffades i London var det som att tiden plötsligt var tillbaka i fas. När Magnus Karlsson en tid därefter frågade Bjerger om hon ville bjuda in någon till utställningen på Gotland tänkte hon på Joffe direkt, och Joffe sa ja lika snabbt.

– Jag tänkte först att du sa Skottland, men så tittade jag på en karta och insåg att wow, det är verkligen långt! skrattar Joffe och fortsätter:  

– När Magnus bad mig att skriva en text om utställningen insåg jag hur mycket historia vi har tillsammans. Först skickade jag bara en uppradning ord om allt vi delade i Rom: människorna, böckerna, musiken, maten, lukten på tvättsåpan ... Det är en utställning som känns djup och viktig på flera sätt, mycket för att vi är inne i en intressant tid i våra liv. Vi blir äldre, våra föräldrar dör, barnen växer upp … Tiden är närvarande nu på ett annat sätt än tidigare och målningen sker på en annan ambitionsnivå. 

I vanliga fall fokuserar Joffe sina motiv på människan och kroppen, medan Anna Bjerger rör sig i något vidare, ofta drömlika motivvärldar. Båda använder sig av befintliga fotografiska förlagor ibland, men framför allt Joffe utgår oftast från scener ur verkligheten. I arbetet med Asparagus, Hands and Feet kan man se likheterna och släktskapet i deras konstnärliga anslag. I Gotlandsutställningen har de parallellt och utan att ta något gemensamt beslut kring tema eller riktning sökt sig till det mer privata och vardagliga – händer, fötter, mimosablommor, krukväxter. Kan man sin konsthistoria finns även några uppenbara kopplingar att leta efter.

– Målningarna med sparrisar refererar till Edouard Manets beställningsverk A Sprig of Asparagus, vars köpare betalade 200 francs mer än de hade kommit överens om. Då målade Manet ytterligare en målning med bara en sparris och skickade till köparen med meddelandet: ”Det var en som saknades i din bunt”. Sparrismålningarna var de sista som kom till och de enda jag gjorde som ett eko av Chantals. De knöt ihop hela projektet, förklarar Bjerger.  

Chantal Joffe avslutar:

– För mig kopplar sparrismålningarna även till vår första vänskapstid i Rom, med våren och mimosablommorna. Sparrisen har så kort säsong och utställningen är en sommarutställning, det känns på något sätt både typiskt för Sverige och som en del av vår vänskap. Det blir en annorlunda utställning som reflekterar både vår relation och oss som målare.

Karolina Modig


Anna Bjerger bor och arbetar utför Älmhult. Hon är utbildad på S:t Martins School of Art and Design och Royal College of Art i London, och finns representerad i samlingar på bland annat. Moderna Museet, Louisiana i danska Humlebaek, Stedelijk Museum i Amsterdam och Tishman Speyer Collection i New York. Hon representeras av Galleri Magnus Karlsson, Stockholm och Galleri Bo Bjerggaard, Köpenhamn.

Chantal Joffe bor och arbetar i London. Hon är utbildad på Glasgow School of Art och Royal College of Art i London, och finns representerad i samlingar på bland annat Institute of Contemporary Art i Boston, National Portrait Gallery, London och The Metropolitan Museum of Art i New York. Joffe representeras av Victoria Miro Gallery i London.

Hellvi Kännungs är öppet fredag till söndag klockan 12–16 eller enligt överenskommelse.

Chantal Joffe, My Hand, 2022. © Chantal Joffe. Courtesy konstnären och Victoria Miro

Anna Bjerger, Asparagus, single, 2023. © Anna Bjerger. Courtesy konstnären och Galleri Magnus Karlsson

Chantal Joffe, Bunch of Asparagus, 2023. © Chantal Joffe. Courtesy konstnären och Victoria Miro

Anna Bjerger, Feet, 2023. © Anna Bjerger. Courtesy konstnären och Galleri Magnus Karlsson


1. Chantal Joffe, Self Portrait with Esme in a Nightie, 2022. © Chantal Joffe. Courtesy konstnären och Victoria Miro
2. Chantal Joffe, Love Letter 3, 2023. © Chantal Joffe. Courtesy konstnären och Victoria Miro
3. Anna Bjerger, Hand, 2023. © Anna Bjerger. Courtesy konstnären och Galleri Magnus Karlsson
4. Chantal Joffe, Hellebores from Eleanor 2, 2023. © Chantal Joffe. Courtesy konstnären och Victoria Miro
5. Chantal Joffe, Hellebores from Eleanor 3, 2023. © Chantal Joffe. Courtesy konstnären och Victoria Miro
6. Anna Bjerger, Hotel, 2023. © Anna Bjerger. Courtesy konstnären och Galleri Magnus Karlsson
7. Chantal Joffe, Mimosa 2, 2023. © Chantal Joffe. Courtesy konstnären och Victoria Miro
8. Anna Bjerger, Step, 2023. © Anna Bjerger. Courtesy konstnären och Galleri Magnus Karlsson
9. Anna Bjerger, Pelargonium with Shadow, 2023. © Anna Bjerger. Courtesy konstnären och Galleri Magnus Karlsson
10. Anna Bjerger, Pink Sofa, 2023. © Anna Bjerger. Courtesy konstnären och Galleri Magnus Karlsson
11. Chantal Joffe, Portrait of a man, 2020. © Chantal Joffe. Courtesy konstnären och Victoria Miro
12. Anna Bjerger, New Shoes, 2023. © Anna Bjerger. Courtesy konstnären och Galleri Magnus Karlsson

Visa alla artiklar inom Konst/Utställning