Björn Wetterling. Foto: Christopher Hunt/Oh My Eyes.

Konst / Inspiration

40 år av konst i Kungsan

Ett av Stockholms äldsta gallerier fyller jämt. Vi pratade med grundaren Björn Wetterling om drivkrafter, 1980-talsromantik, money-games och stilikoner.

Björn Wetterling är börsmäklaren som blev stilsäker gallerist på grund av ett begär och en för tunn plånbok.

– Det var en spontan grej – jag köpte en målning av Göteborgsgalleristen Edvard Thordén som jag inte hade råd med. Eftersom jag var börsmäklare på den tiden tog jag den på avbetalning och skulle betala resten nästa år. När börsen inte gick lika bra som förväntat sa Edward att jag fick välja mellan att ge tillbaka målningen eller att bli delägare i galleriet. Så, 1978 blev jag delägare i galleriet, som då alltså låg i Göteborg. Under ett mässbesök i Stockholm hörde jag att Elisabeth von Heland, som drev Galleri Heland, inte hade råd med hyran, och tänkte att då köper jag galleriet. Vi flyttade in i lokalerna i Kungsträdgården 1984.

Vad har hållit engagemanget levande under alla de här åren?

– Att det inte ska gå åt helvete! Och det viktigaste: att konstnärerna ska kunna leva på sin konst.

När galleriets första utställning öppnade den 15 mars 1984 var det med ingen mindre än en av USA:s största konstnärer: Robert Rauschenberg – känd bland annat för sin get Monogram, som sedan 1965 finns i Moderna Museets samlingar.

– Vi hade aldrig gjort en så stor utställning innan och var nybörjare med allt. Det blev startskottet för förvandlingen till ett stort internationellt galleri.

Vad är största skillnaden mellan galleriscenen på 1980-talet och i dag?

– 1980-talet var mycket mer konstnärsdrivet, även med Rauschenberg var det ett handslag som gällde. Det är mer ”money-game” nu. Jag tycker att det var lättare och mer romantiskt på 1980-talet. Det är dyrare och svårare att driva ett galleri i dag.

Har du någon framtidsdröm eller vision?

– 
Att köra lika länge till!


Karolina Modig


Fem snabba:

Favoritkonstnär?
– 
Frank Stella och Robert Rauschenberg.

Konstverk du köpt som du är gladast över att äga?
– Alla som hänger på mina väggar, det är omöjligt att välja ett.

Roligaste konstnär du arbetat med?
– James Rosenquist.

Yrke om du inte var gallerist?
– Förmodligen finansman.

Personlig stilikon?
– 
Issey Miyake.


Om Wetterling Gallery:
Grundades 1978 i Göteborg, öppnade 1984 i Kungsträdgården i Stockholm. Var bland de första gallerierna att ta några av de större amerikanska konstnärerna – däribland Robert Rauschenberg och Frank Stella – till Sverige. Representerar även bland andra Ed Ruscha och Robert Mapplethorpe, samt svenska konstnärer som Liva Isaksson Lundin, Love Lundell och Åsa Cederqvist.

Robert Rauschenberg i sin ateljé med Mongolian Cousin (Spread), 1980. © Robert Rauschenberg Foundation.

”Det var lättare och mer romantiskt på 1980-talet.”

Björn Wetterling

Issey Miyake efter sin RTW-show 1983. Foto: Guy Marineau, Yves Pensivy/WWD.

James Rosenquist i sin ateljé med målningen Paint Brush, 1964.

Frank Stella i sin ateljé i upstate New York. Fotograferad 18 december 2019 för The New York Style Magazene. Credit: Douglas DuBois.

Visa alla artiklar inom Konst/Inspiration