Konst / Utställning

Växterna är våra vänner

Dana-Fiona Armour
A Tale of Symbiogenesis
Andréhn-Schiptjenko
2023.01.12–2023.03.04

Stockholm: På Andréhn-Schiptjenko bjuder tyska konstnären Dana-Fiona Armour på en virtual reality-resa genom växtens rotsystem, och väcker funderingar kring hur skarp gränsen mellan människor, djur och växter egentligen är.

Säg den tekniska nymodighet som inte har funnit vägen in i konstnärernas ateljéer? Från camera obscura till virtual reality har konstnärerna ofta varit först på bollen när det gäller att ta nya verktyg i bruk. Det är egentligen inte så underligt, eftersom teknisk utveckling ofta ställer viktiga frågor om vilka vi är och vad vi vill göra med våra liv. Och i tider när teknikens mörka baksida är en havererad natur blir det uppenbart att konstverket i skärningspunkten mellan teknikoptimism och klimatpessimism inte längre är en neutral mojäng, avsedd att beundra på avstånd.

Kanske måste man höja blicken – eller tvärtom sänka den riktigt ordentligt, till en nivå där skillnaden mellan människa, djur och växter som organismer suddas ut. När allt kommer omkring delar vi ju faktiskt DNA med både möss, apor, insekter och växter.

Här i landet har konstnärer som Henrik Håkansson, Christine Ödlund och Hanna Ljungh gått på upptäcktsfärd i existensens mikrovärldar. Tyska Dana-Fiona Armour delar samma intresse för naturen som en växellåda, där kopplingar skapas mellan levande organismer och artificiellt framställda material. Hon växte upp på den tyska landsbygden i slutet av 1980-talet och övervägde att studera till veterinär innan hon valde konsten. Numera har hon sin bas i Frankrike, och utställningen hos Andréhn-Schiptjenko är hennes första i Sverige.


”Kanske måste man höja blicken – eller tvärtom sänka den riktigt ordentligt, till en nivå där skillnaden mellan människa, djur och växter som organismer suddas ut. När allt kommer omkring delar vi ju faktiskt DNA med både möss, apor, insekter och växter.”

Anders Olofsson


Under en längre tid har Dana-Fiona Armour arbetat med projektet MC1R, en samverkan med genteknikföretaget Cellectis i Marseille, som bland annat sysslat med att utveckla så kallade immunterapier. I Cellectis laboratorium har hon skapat en hybridväxt som utgått från tobaksplantan Nicotiana Benthamiana. Med hjälp av ett virus har plantan begåvats med genen MC1R, som bland annat styr hår- och hudfärg hos människan (inte minst hos Dana-Fiona Armour själv). Resultat: en organism som är en sammansmältning av botanikens och fysiologins världar.

För utställningen hos Andréhn-Schiptjenko har hon dock låtit blomkrukorna stanna hemma i labbet – förlåt, ateljén. Däremot bjuds vi på en virtual reality-resa genom växtens rotsystem, samtidigt som vi kan lyssna till ljud som spelats in av växter som på ett eller annat sätt utsatts för stress eller fara. Och de långsmala, halvtransparenta objekt som här och var vilar på podier i utställningsrummet eller sträcker ut sig som nervsystem på väggarna är även de resultatet av ett materialmöte mellan processer som försiggår såväl inom levande organismer som konstgjorda material.

Utställningen är snygg på ett lite kliniskt sätt. Konstnären har avsiktligt slipat bort de kantigheter som symbiosen mellan konst och vetenskap/teknik lätt kan ge upphov till. I stället ligger ord som lust och förförelse nära till hands. Objekten i utställningen lockar till sensibel utforskning med ett nyfiket öga och (försiktigt) klåfingriga händer. Att verken är släkt med virus och tobaksplantor känns bara som en bonus.


Anders Olofsson


Anders Olofsson är frilandsskribent med bakgrund inom allt ifrån IT-konsulting till konstkritik. Har tidigare jobbat för bland annat Konstperspektiv och Statens konstråd, och är grundare av konsten.net.


1. Installationsvy från utställningen A Tale of Symbiogenesis på Andréhn-Schiptjenko
2. Dana-Fiona Armour, Nervures Secondaires 2, 2022
3. Installationsvy från utställningen A Tale of Symbiogenesis på Andréhn-Schiptjenko
4. Dana-Fiona Armour, Pneumatophore #3, 2022
5. Dana-Fiona Armour, Nervures Secondaires 2, 2022 (detalj)
6. Dana-Fiona Armour, Nervures Secondaires 3, 2022
7. Installationsvy från utställningen A Tale of Symbiogenesis på Andréhn-Schiptjenko
8. Installationsvy från utställningen A Tale of Symbiogenesis på Andréhn-Schiptjenko
9. Dana-Fiona Armour, Nervures Secondaires 1, 2022
10. Dana-Fiona Armour, Vue Microscopique Numéro 5 (Nicotiana Benthamiana Transgénique), 2022
11. Dana-Fiona Armour, Vue Microscopique Numéro 6 (Nicotiana Benthamiana Transgénique), 2022
Foto: Jean-Baptiste Béranger (samtliga bilder förutom nr 10 och 11)
Fotocourtesy: Dana-Fiona Armour och Andréhn-Schiptjenko, Stockholm, Paris

Visa alla artiklar inom Konst / Utställning