Leif Engström, En vagn i skogen, 2023. Foto: Jean-Baptiste Béranger. Courtesy: konstnären och Cecilia Hillström Gallery

Konst/Utställning

När man vänder på stenar

Leif Engström, En vagn i skogen
Salad Hilowle, Somaliatown
Cecilia Hillström Gallery
2023.03.30–2023.05.06

Stockholm: På Cecilia Hillström Gallery möter Leif Engströms skogsklädda barndomsminnen Salad Hilowles episka verksbygge om hans egen familjs och afrosvenskarnas historia.

”Vissa stenar bör man inte vända på”. Konstnären Jenny Holzers LED-text rullar fram genom den strama vinternatten på ljustavlan ovanför entrén till kulturhuset i Umeå. Mitt alltmer grovmaskiga minne gör det svårt att komma ihåg när exakt jag mötte detta verk – kan det ha varit någon gång under slutet av 1980-talet? Inte osannolikt, men budskapet är betydligt mer tidlöst än så. Den fullständiga kunskapen är inte alltid av godo, i det skenbart stillsamma och rentav idylliska driver mörka krafter sitt spel. Eller så är det bara glömskan som gnager på våra allra mest intima minnen, och hotar att sluka dem.

En sådan dubbelhet häftar vid Leif Engströms nya målningar på Cecilia Hillström Gallery. Utställningstiteln En vagn i skogen är inte vald på måfå. Den svenska skogen har på senare år allt mindre kommit att förknippas med svampplockning och rekreation, och i allt högre grad blivit en projektionsyta för nedgrävda trauman av diverse slag. Tänk SVT:s dramaserie Händelser vid vatten, så hamnar du inte helt fel. Leif Engströms måleri lutar sig bekvämt mot en nordisk tradition, där naturmåleriet hämtar sin näring ur mötet mellan grönska och ljus, mellan täckande lövverk och glimtar av det fördolda. Ofta släpper han in betraktaren i bildrum som känns välbekanta, men efter en stund inser man att det finns detaljer i omgivningen som inte riktigt klickar med helheten. I den till synes övergivna byggfutten skymtar konturerna av en svindyr Louise Poulsen-lampa, och i skuggan under en vägbro skymtar trädstammar som tycks stå i lågor. ”The owls are not what they seem” som det heter i Twin Peaks, en annan dramaserie förlagd till ett mångtydigt skogslandskap.

En vagn i skogen är Leif Engström återbesök bland minnen av den egna barndomen. Den sammantvinnade känslan av saknad och förlust pyr som en falnande lägereld. Och någonstans tornar den yttersta frågan upp om var och hur glömskan knuffar det personliga över i det allmänna för att till sist landa i det okända, ett tillstånd som både lockar och skrämmer.


”Efter en stund inser man att det finns detaljer i omgivningen som inte riktigt klickar med helheten. I den till synes övergivna byggfutten skymtar konturerna av en svindyr Louise Poulsen-lampa, och i skuggan under en vägbro skymtar trädstammar som tycks stå i lågor. ’The owls are not what they seem’ som det heter i Twin Peaks.”

Anders Olofsson


Den andre utställaren, Salad Hilowle, har gjort en dygd av nödvändigheten av att vända på alla stenar man stöter på. Hans konstnärskap är på väg att forma sig till ett sammanhängande episkt verk om hans egen familjs och afrosvenskarnas historia. Hans utställning Somalitown har förstås hämtat sin titel från Magdalena Anderssons olyckliga formulering om gettobildningar under valrörelsen 2022. Som motgift mot denna generalisering destillerar Salad Hilowle fram en dekokt av detaljer och objekt ur sitt eget och sina närmastes liv. Resultatet blir ett uttryck med en spännvidd som sträcker sig mellan den enskilda människans liv och hela nationers – för att inte säga kontinenters – öde. Bilder ur konstnärens familjealbum ramas in av tygstycken som vid första anblicken verkar genuint afrikanska, men som egentligen är tagna från saronger som importerats från asiatiska lågprisländer till den afrikanska marknaden. På små hyllor utmed ena väggen tronar en rad abstrakta skulpturer, men även här luras ögat: ”skulpturerna” är i själva verkat avgjutningar av små nackstöd som i Somalia används i stället för kuddar.

Det är inte lätt att berätta en djupt personlig historia och samtidigt låta den avtecknas mot en fond av globala omvälvningar utan att resultatet känns akademiskt. Men Salad Hilowle är begåvad med en stark berättarådra, och som alltid är det förmågan att beröra genom att berätta som väcker vårt intresse.

Anders Olofsson

Anders Olofsson är frilandsskribent med bakgrund inom allt ifrån IT-konsulting till konstkritik. Han har tidigare jobbat för bland annat
Konstperspektiv och Statens konstråd, och är grundare av konsten.net.

Salad Hilowle, Somaliatown Headrest IV, 2023. Foto: Jean-Baptiste Béranger. Courtesy: konstnären och Cecilia Hillström Gallery

Salad Hilowle, Blåmän, 2020. Foto: Jean-Baptiste Béranger. Courtesy: konstnären och Cecilia Hillström Gallery

Leif Engström, Självvald exil, 2023. Foto: Jean-Baptiste Béranger. Courtesy: konstnären och Cecilia Hillström Gallery

Salad Hilowle, Somaliatown Headrest III, 2023. Foto: Jean-Baptiste Béranger. Courtesy: konstnären och Cecilia Hillström Gallery


1. Leif Engström, Natten vilar mot balkongdörren, 2023
2. Leif Engström, Teaterscen, 2023
3. Leif Engström, Påhugg, 2023
4. Leif Engström, Walking After Midnight, 2023
5. Installationsvy Leif Engström, En vagn i skogen, 2023
6. Installationsvy Leif Engström, En vagn i skogen, 2023
7. Installationsvy Leif Engström, En vagn i skogen, 2023
8. Installationsvy Leif Engström, En vagn i skogen, 2023
9. Installationsvy Salad Hilowle, Somaliatown, 2023
10. Installationsvy Salad Hilowle, Somaliatown, 2023
11. Installationsvy Salad Hilowle, Somaliatown, 2023
12. Salad Hilowle, Vi har redan drunknat i våra mödrars tårar, 2023
Samtliga foton: Jean-Baptiste Béranger. Courtesy: konstnärerna och Cecilia Hillström Gallery

Visa alla artiklar inom Konst/Utställning