Konst / Utställning

Att upptäcka i det lilla

Erik Jeor
Lyssnandets måleri
Saskia Neuman Gallery 2022.11.09 – 2022.12.16

Erik Jeor beskriver sig som en målare som bor i motivet. Han hänförs av Tove Jansson och bjuder in betraktaren att dyka ner i en drömlik kaskad av pasteller.

Med utställningen Lyssnandets måleri på Saskia Neuman Gallery i centrala Stockholm vecklar Erik Jeor ut en värld av pasteller. Här finns en serie finstämda akvareller: 15 nya verk på papper, målade i en skir färgpalett av gula, gröna, rosa och violetta nyanser, samt en serie mindre, figurativa målningar utförda i Paris under 2013. De större akvarellerna med abstrakta landskap för tankarna till samtida målare som Carin Ellberg och Peter Frie, som precis som Jeor fångar en sublim känsla av något drömlikt snarare än naturalistiska avbildningar.

Jeors motiv är delvis inspirerade av naturreservat i Stockholms närhet, och konstnären beskriver sig själv som en målare som bor i motivet. Liksom modernister före honom, som Helmer Osslund eller Vera Frisén, ger han sig ut i naturen och väljer ut vissa platser som han följer under olika ljus och väderförhållanden.

– Tillbaka i ateljén blir den naturbotaniska och ornitologiska upplevelsen en sorts kompass för måleriet. Jag arbetar med flera verk samtidigt. Vissa motiv blir klara på några dagar, andra återkommer jag till under flera månader. På sätt och vis växer de gradvis fram tillsammans, som en komposition, en hel utställning.


”Carl Fredrik Hill ger sitt motiv majestätiska proportioner genom att kontrastera med en liten, liten hund utplacerad i förgrunden.”


Bland Jeors influenser återfinns även flera av 1800 och 1900-talets giganter inom måleriet:

– Carl Fredrik Hill ger sitt motiv majestätiska proportioner genom att kontrastera med en liten, liten hund utplacerad i förgrunden. Emil Noldes kraftfulla färgval berör – han skriver i samband med sin upptäckt av akvarell att han blev beroende av mediet. Tove Janssons sätt att gestalta skulpturala kvaliteter på en tvådimensionell yta är hänförande! Edward Munchs palett, hur han fångar skymningsljuset och ljusets speglingar är mycket övertygande. Men snarare än att göra en homage till de här prominenta målarna handlar det om att om skapa en konsthistorisk återblick.

Du arbetar främst med akvareller. Vad är det som tilltalar dig mest med det materialet?
– Jag har fastnat för akvarellens kvickhet. Det går fort att blanda färg, ändra och ta bort, göra om. Samtidigt pågår arbetet med en målningens komposition under lång tid. Verken ställs undan, får ibland återbesök. Till färgval finns en relation av fidelitet, eftersom jag gärna återkommer till dem. I akvarell blandar sig färgen ”av sig självt” så det handlar en hel del om att ”hålla pigmentet i sin fålla”. På senare tid har jag gått mot ett mindre format, och antagit utmaningen att upptäcka i det lilla.

Malin Ebbing


1 Erik Jeor, Landscape XI
2. Erik Jeor, Landscape IX
3. Erik Jeor, Follower V
4. Porträtt Erik Jeor. Foto: Björn Larsson
5. Erik Jeor, Landscape VIII
6. Erik Jeor, Landscape XVI
7. Erik Jeor, Landscape XIX
8. Erik Jeor, Landscape XI
9. Erik Jeor, Messenger VIII
10. Erik Jeor, Annunciation I

Visa alla artiklar inom Konst / Utställning