Agnė Jokšė, stillbild från filmen Dear Friend, 2019. Foto: Odeta Riškutė

João Laia. Foto: Röda Sten Konsthall

Konst/Utställning

Mot möjliga framtider

GIBCA
Göteborgs Internationella Konstbiennal
forms of the surrounding futures
Röda Sten Konsthall
Göteborgs Konsthall
Stadsbiblioteket Göteborg
Hammarkullen Konsthall
2023.09.16–2023.11.19

Göteborg: Årets upplaga av Göteborgs Internationella Konstbiennal fångar in frågor om en mer hållbar och rättvis framtid. Vi har pratat med curatorn João Laia om permanenta kristillstånd, ekonomiska utmaningar och möjliga vägar framåt.

Vartannat år sedan 2001 har GIBCA – Göteborgs Internationella Konstbiennal – presenterat nationell och internationell samtidskonst i den västsvenska industristaden, och lördagen den 16 september är det avstamp för årets upplaga. Sedan 2013 kompletteras biennalen av GIBCA Extended, där gallerier, konstnärsdrivna plattformar och konsthallar runt om i hela Västra Götaland bjuder in till utställningar och utformar program med inspiration från biennalens tematik, som i år är forms of the surrounding futures.

Temat lyfter frågor om en mer hållbar och rättvis framtid, och möjligheten att det redan i dag kan finnas vägar framåt som vi kan upptäcka om vi vågar se bortom befästa normer kring hur vi bör tänka och agera. Konsten som visas är skapad av såväl lokala som internationellt erkända konstnärer från hela världen, däribland Art Notes-favoriter som Sky Hopinka, Sandra Mujinga, Tarik Kiswanson och Outi Pieski.  

Årets curator heter João Laia och är till vardags chefscurator på konstmuseet Kiasma i Helsingfors. Vi fick en pratstund med Laia några dagar innan biennalens öppning.

Tematiken för årets biennal är ”forms of the surrounding futures” ­­– berätta hur ni resonerade er fram till den och vad den rymmer.

– Den utgår ifrån ett slags sammanblandning av flera olika parallella kriser. Vi har en ekonomisk/finansiell kris, klimatkris, vi lever i efterverkningarna av pandemin, vi har kriget i Ukraina ... Vi lever i ett permanent kristillstånd och det är förgörande av den anledningen att det förhindrar nödvändig förändring. Utställningen är en reaktion på det här tillståndet men handlar inte om det, utan presenterar i stället olika vägar ur det. Vi kartlägger kontexten och reagerar på den genom att föreslå någonting annat.


”Vi lever i ett permanent kristillstånd och det är förgörande av den anledningen att det förhindrar nödvändig förändring. Utställningen är en reaktion på det här tillståndet men handlar inte om det, utan presenterar i stället olika vägar ur det.”

João Laia


Vad letade du efter när du bjöd in konstnärer till biennalen – några gemensamma trådar som märks bland de 25 konstnärerna och deras verk?

– Snarare än att leta efter gemensamma uttryck är det en samling av olikheter, både när det gäller form och innehåll. Flera av verken arbetar med kropp, sinne och känsla. Rationalism – förstått som ett lösgörande eller avskiljande av kroppen från sinnet – är ett västerländskt perspektiv. Biennalen fokuserar på ett holistiskt förhållningssätt till kropp, känslor, sinne, minnen och begär. Konstnärerna ser förbi etablerade normer i hur de förhåller sig till livet och världen. De är intresserade av att öppna upp och arbeta mångfasetterat snarare än att stänga in sig i begränsande kategorier. Varje konstverk kan vara många saker på en och samma gång, och tillsammans blir de något annat än summan av dess delar.

Röda sten har tampats med underfinansiering och nedskärningar under året men är nu ändå en av utställningsplatserna. Har det varit ett särskilt utmanande år att genomföra GIBCA, mot bakgrund av det tuffa ekonomiska läget?

– Det har absolut varit utmanande, främst på grund av minskade ekonomiska anslag och den rekordsvaga svenska kronan. Påverkan har varit stor och vi har tvungna att arbeta hårt för att övervinna utmaningarna. Det offentliga anslaget för GIBCA behöver bli högre för att biennalen ska kunna hålla samma höga nivå även framåt.

GIBCA tar plats på fyra platser runt om i Göteborg. Hur rekommenderar du att man tar sig an biennalen på bästa sätt?

– Jag skulle föreslå att man börjar på Röda Sten på förmiddagen och passar på att äta lunch i byggnaden. Sedan kan man ta sig till utställningarna på stadsbiblioteket och Göteborgs Konsthall som ligger nästan bredvid varandra, och därefter åka vidare till Hammarkullen. Det går såklart att ta sig runt från andra hållet också – det är mer en geografisk fråga än en tematisk skulle jag säga. Projektet har ingen start- eller slutpunkt.


Karolina Modig

Maria Jerez, Yabba. © Bernhard Muller


Deltagande konstnärer:

Sophia Al-Maria / Adam Christensen / Joana da Conceição / Niko Hallikainen / Rodrigo Hernández / Sky Hopinka / Maria Jerez / Agnė Jokšė / Kem / Tarik Kiswanson / Yong Xiang Li / Yarema Malashchuk & Roman Khimei / Guadalupe Maravilla / Esse McChesney / Sandra Mujinga / Rasmus Myrup / Ania Nowak / Outi Pieski / Luiz Roque / Prem Sahib / P. Staff / Iris Touliatou / Ana Vaz / Osías Yanov /


Utställningsplatser:

Röda Sten Konsthall / Göteborgs Konsthall / Stadsbiblioteket Göteborg / Hammarkullen Konsthall


Kem, Dragana Bar. © Filip Preis

Osías Yano, Orphan Dance. © Osías Yano

Visa alla artiklar inom Konst/Utställning