Konst / Utställning

Gamla delar, nya korsningar, vackra misfits och ett intensivt ljus

Charlotte Gyllenhammar
Croiser / Korsa
Prins Eugens Waldemarsudde
2022.11.12–2023.03.26

Hybrider, blandningar, krockar och misfits spelar huvudrollen i Charlotte Gyllenhammars utställning Croiser / Korsa på Prins Eugens Waldemarsudde.

Transformation, eller förvandling, är ett återkommande tema i Charlotte Gyllenhammars konstnärskap. Ofta kommer det i form av det upp och nedvända perspektivet, som i hennes första offentliga verk, Dö för Dig från 1993, där den svävande, upp och nedvända eken över Drottninggatan kom att bli hennes genombrott.

I dag är Gyllenhammar en av Sveriges mest kända konstnärer, och på Waldemarsudde förenas nya platsspecifika verk i prins Eugens ateljé med tidiga verk på den intilliggande södra vinden, samt i museets skulpturpark. De nya skulpturerna i installationen En Famille har satts samman av delar från flera existerande verk – en ny form av metamorfism, där gjutformar från tidiga skulpturer har blandats med varandra och blivit byggstenar till nya hybridverk.

Placerad precis vid museets entré återkommer det upp och nervända motivet i form av den svartpatinerade bronsen Night, Descend från 2014. Verket, som är en del av utställningen Croiser / Korsa, får en att tänka på en samtida ballerina från Edgar Degas målningar som står på händer och har fått tyllkjolen över huvudet. Motsatsförhållanden är en annan röd tråd som går genom utställningen – i bronsskulpturen Sitting Giant möts det bombastiska och det bräckliga när det lilla barnet i overall visas i överdimensionerad skala. Videoverket Hang inger lika delar klaustrofobi som något förföriskt drömskt när kvinnan försvinner ner i flera lager av puderrosa kjolar, och de senaste tillskotten i Gyllenhammars kosmos avger såväl finstämd melankoli som yster uppslutenhet i sina surrealistiska former. 


”Den kallt oblandade gula är både ljus och färg. I utställningen Croiser / Korsa har jag mörklagt hela museet och skapat ett slutet, intensivt ljus.”

Charlotte Gyllenhammar


I varje utställning har du några verk som du kallar för ”batterier”, eller utställningens ansikte utåt. Vilka är de bland de nya verken?
– Barnet, som faktiskt är sammansatt av tre olika skulpturer och som dessutom består av flera skalor, har en särskild utstrålning. Jag är också väldigt betagen i gjutformen till kastad/cast, som har fått titeln Moderform – en teknisk term från gipstillverkaren i Heidelberg – och den lilla silverskrindan som nästan blir som en arketyp. Vagnen är en uråldrig symbol för transcendens, men just skrindan är ett relativt ofarligt fordon som jag förknippar med barndomens trädgård, en både förfluten och paradisisk plats, förklarar Charlotte Gyllenhammar.

Vad har du använt för material i En Famille?
– Skulpturerna består av det man kallar ”låga” material, som gips, plast och harts. Jag har använt mig av material som man oftast använder i modellarbetet. De är framtagna för att skapa original som sedan kan gjutas i mer bestående material som stål, aluminium eller brons – men jag är väldigt förtjust i det här första stadiet och har uppehållit mig där. Det finns en direkthet i det, en sorts råhet som jag ville vara kvar i. Skulpturerna är delvis gjutna i plastmaterialet polyuretan, printade i 3D eller frästa i EPS.

Du har valt en väldigt slående citrongul accentfärg. Betyder den något speciellt för dig?
– Den kallt oblandade gula är både ljus och färg. I utställningen Croiser / Korsa har jag mörklagt hela museet och skapat ett slutet, intensivt ljus. Jag har valt en enda framträdande färg, utlöst av skulpturen Double Blind från 2009. När jag målade i olja på Kungliga Konsthögskolan var Neapelgult en av mina älsklingsfärger: en mildare, gräddigare gul. Jag inser nu att materialet i två av de gjutna skulpturerna har just den färgen!


Malin Ebbing

Malin Ebbing är skribent och konstvetare med en master i fine & decorative art från Sotheby’s Institute of Art i London. Hon har lång erfarenhet från konstbranschen med en nischad expertis från auktionshusen, och skriver för publikationer som New York-baserade Cultbytes, Perfect Guide och Barnebys.


1. Installation från Charlotte Gyllenhammars Croiser / Korsa, 2022. Foto: Lars Edelholm
2. Porträtt Charlotte Gyllenhammar. Foto: Bruno Ehrs
3. Charlotte Gyllenhammar, Double Blind, 2009. Foto: Stefan Bohlin
4. Charlotte Gyllenhammar, Hang #3, 2006
5. Installation från Charlotte Gyllenhammar, Croiser / Korsa, 2022. Foto: Lars Edelholm
6. Charotte Gyllenhammar, The Spectator/Betraktaren, 2003. Foto: Stefan Bohlin
7. Charlotte Gyllenhammar, Croiser / Korsa, 2022.
8. Charlotte Gyllenhammar, Night Descend, 2014. Foto: Stefan Bohlin
9. Charlotte Gyllenhammar, Pojke / Flicka, Boy / Girl, 1999

Visa alla artiklar inom Konst / Utställning