Ljudet av en stad

Salad Hilowle
Homecoming
Gävle konstcentrum och Länsmuseet Gävleborg
2022.09.03–2022.10.30 

Konst / Utställning

När Salad Hilowle ställer ut i sin barndomsstad är det med en dubbelutställning, historietolkningar och ett soundtrack av Gävle på vinyl.

Salad Hilowle har ställt ut på en rad platser runt om i Sverige och världen, men aldrig i Gävle – staden han växte upp i. Men i höst kommer han hem. Utställningen Homecoming visas parallellt på Gävle Konstcentrum och Länsmuseet Gävleborg. Det blir något personligare än förut, och framför allt visar konstnären och filmaren Salad Hilowle – som själv helst kallar sig historieberättare – nya sidor av sitt konstnärskap.

– På Gävle Konstcentrum kommer jag för första gången att visa akvareller som jag gjorde innan jag kom in på Konsthögskolan, med motiv från när jag växte upp i Gävle. Ljud och ljus kommer också att spela en större roll än tidigare.

Flera av Hilowles verk kretsar kring frågor om svenskhet, somalisk svenskhet och hur väl somalier och andra med afrikanskt ursprung känner igen sig i bilden av Sverige. I filmer, skulpturer och installationer utforskar han också hur människor med afrikanskt ursprung skildras i svensk konsthistoria. Förra årets uppmärksammade utställning Vanus labor på Konstakademien i Stockholm växte fram efter att Hilowle betraktat en 1600-talsmålning av David Klöcker Ehrenstrahl. Målningen, som heter just Vanus Labor, föreställer sex vita barn som tvättar ett svart barn, och hänger i Rettigsalen på Länsmuseet Gävleborg. 2021 blev Hilowle själv mottagare av Rettigs Konstnärsstipendium, vilket knyter ihop trådarna med hemstaden ytterligare.  

– På Länsmuseet fortsätter jag att lyfta fram svarta subjekt i svensk konsthistoria. Eftersom Ehrenstrahls målning hänger där visas även mitt eget videoverk med samma namn, som ju är min reaktion på, eller tolkning av, målningen. Här finns även tre gipsansikten, så kallade morianer, från Vanus labor, samt ett träreliefverk inspirerat av en skulptur av Arvid Bryth.

Rummet är avdelat med en plywoodvägg och på så sätt uppdelat i två akter. Det är ett grepp som upprepas från tidigare utställningar och som synliggör både historien i sig och tolkningen av den. 


”Det tar sig uttryck i ett ljudverk som också heter Homecoming, som blir mitt soundtrack av Gävle. Det är en form av monolog där jag berättar om min hjälte, Steve Urkel, och om att vara lite mobbad och kufig.”  


På Gävle konstcentrum visas akvarellmålningarna och teckningarna från tiden innan konsthögskolan, däribland Carl Larsson-tolkningen Waryaa. Huvudverket är ett enormt, uppförstorat nackstöd – en Barkin – som i mindre skala är vanligt i den somaliska kulturen. På nackstödet reflekterar reliefer med ornament olika delar av Hilowle själv: det svenska, det somaliska och det muslimska. Verket omges av en ljussättning av Ivan Wahren.

– Jag har försökt bottna i vad platsen Gävle betyder för mig, vilken relation till och vilka minnesbilder jag har av staden. Jag ville tänka in mitt 16–17-åriga jag: han som gick på gymnasiet och började intressera sig för film. Det tar sig uttryck i ett ljudverk som också heter Homecoming, som blir mitt soundtrack av Gävle. Det är en form av monolog där jag berättar om min hjälte, Steve Urkel, och om att vara lite mobbad och kufig.  

Till produktionen av ljudverket har Hilowle bjudit in musikerna och vännerna Nisse Törnqvist, Tobias Wiklund och Hanna Brandén, känd under artistnamnet Name the Pet.

– Vi har funderat över vad är det man hör när man tänker på Gävle. Ån har fått ta stor plats, och Tobias har gjort en superfin trumpettolkning av Gävlemarschen. Ljudverket kan man även köpa med dig hem på vinyl.  

Homecoming blir den första av Salad Hilowles utställningar där han inte känner ett avstånd till platsen, vilket bidrar med viss nervositet. 

– Det har såklart kommit vänner och familj till utställningar tidigare, men nu kommer min gamla fotbollstränare, bildläraren, alla som har vuxit upp i mitt område ... Gävle är en plats som har format mig, men det är också utanför den platsen som jag har format mig själv. Nu möts de båda, vilket är skrämmande, men också väldigt kul.

Karolina Modig


1. Salad Hilowle, Stad nr 31, 2020
2–16. Salad Hilowle, Vanus labor, 2020
17–19. Salad Hilowle, Barkin, 2020/2022
20. Salad Hilowle, Syskonporträtt.
21. Salad Hilowle, Waryaa, 2018
Foto
: Länsmuseet Gävleborg och Gävle Konstcentrum.

Visa alla artiklar inom Konst / Utställning