Conny Karlsson Lundgren, Vår Resa till Frankrike (Mont des Tantes), 2021. Arkivfoto: Eric de Keizer. Courtesy: konstnären och Bonniers Konsthall. © Conny Karlsson Lundgren.

Konst / Utställning

Jag dunkar i 120 bpm

Conny Karlsson Lundgren
Jag kysser dina ögon
Bonniers Konsthall
2024.02.14–2024.04.07

Stockholm: Conny Karlsson Lundgrens Jag kysser dina ögon på Bonniers Konsthall är ömsint och subtil men träffar ändå med kraft. Karolina Modig skriver att det var längesedan hon blev så berörd av en utställning.

Jag har sett Conny Karlsson Lundgrens utställning Jag kysser dina ögon på Bonniers Konsthall och vill berätta om känslan den ger. Den är subtil, jag är rädd att den ska försvinna, så jag skriver direkt i en sorts saktmodig affekt. Jag vill beskriva den med egna ord men fastnar i konstnärens verkstitlar, de långa, som: Vi känner böjelse för smekningar av män (Göteborgsaffären); Där satt två kind vid kind och med armarna ömt slingrade kring lilla midjan, och Den sinnesberusande Kärlekens ljus. Vill skriva ut citat från videoverken som spelas upp: Vår resa till Frankrike (Mont des Tantes), Idaho, Olas trädgård …, väggtexterna; allt som redan är sagt och skrivet, som finns där i utställningen och tillsammans ger känslan. Men det blir såklart inte bra, jag måste försöka förklara hur den uppstår i mig.

Så jag börjar med lampan. En glödlampa hänger från taket i det första rummet jag kliver in i. Det är rum nummer två, hela rummet fylls av verket Prolog (Göteborgsaffären). Ena kortväggen är tapetserad med en artikel från 1920-talet ur den antisemitiska och homofobiska publikationen VIDI, med rubriken En Homosexuell Pesthärd i Partille. Den är skriven av tidningens redaktör Barthold Lundén, han har besökt en bögfest och texten är märkligt tvetydig i all sin hatfylldhet; han pratar om ”de små söta gossarna” som han kartlägger och lär känna för att när de minst anar det ”slå till”, men Karlsson Lundgren häpnas över hur ömsint han ändå målar upp vissa scener: Där lutade en annan sitt hufvud så smeksamt mot sin grannes bröst”.

”Den är liten, glödtråden är röd och den blinkar i 120 bpm. Det är standardtempot för elektronisk dansmusik; det är samma hastighet som hjärtat dunkar i när det är upphetsat.”

Karolina Modig

I rummet finns tre av konstnärens egna fotografiska verk på föremål som Lundén lyfter i texten, fotografiernas estetik mixar klassiskt stillebenfotografi med brottsplatsdokumentation. Prolog tar makten från Lundén, historien besegras på ett vis men ringer också oroväckande i rummet, hat har en tendens att dröja sig kvar. Lampan hänger i ett hörn vid den motsatta kortväggen, jag ser den inte först. Den är liten, glödtråden är röd och den blinkar i 120 bpm. Det är standardtempot för elektronisk dansmusik; det är samma hastighet som hjärtat dunkar i när det är upphetsat. Det slår mig i bröstet: glödlampan, hjärtdunket, tidningsartikeln som växer över huvudet på betraktaren. Det är subtilt kraftfullt, det väcker känslan.

I den första stora salen finns installationen Tonårslöparen (Oscar). Med små medel: sneakers i retrostil, tubsockor och verk ur en konstsamlare vid namn Åkes samling, som Karlsson Lundgren har vävt in i utställningen, etableras känslan ytterligare (den är målbrottsskör och lätt darrande). Fotografen Arthur Tress verk Teenage Runners (Band-Aid Fantasy) från 1976, där en tonårspojke drar av ett plåster från en annan tonårspojkes lår, smittar allt annat.

I nästa rum är ljuset dämpat, där finns ett stort träskelett: en stomme till ett rum eller hus, en början på en uppbyggnad som stannat av, som går att kliva in i men som saknar skyddande väggar. En neonskylt i vitt blinkar/pulserar i långsam discotakt, ”behöver älska inatt” står det. Jag behöver någon att älska inatt har inspirerats av artisten Sylvesters låt med samma namn, Sylvester som blev aktivist under hiv/aids-epidemin på 1980-talet. Rumsinstallationen heter Jag kysser dina ögon (ett år på åtta veckor) och kretsar kring en kärlekshistoria och brev mellan en fabrikör och en matros. Här finns fler verk ur Åkes samling, bland annat ett foto av och på konstnären David Wojnarowicz, David Wojnarowicz 1989 / Silence = Death vars sorgtyngda liv jag känner till tack var Olivia Laings bok Den ensamma staden. En triptyk av David Hockney visar två män i vad som ser ut som vardagssituationer, Bjarne Melgaard har tecknat två män som kysser varandra.

I fjärde rummet är lampan där igen, precis i blickfånget när jag klivit igenom ingången. Samma dunk, samma känsla. Så fortsätter det. Det textila verket Man kan ju inte isolera sig på väggen, vars text knappt syns eftersom det är i samma vita färg som bakgrunden, är som ett tyst skrik i hämmad panik. Pappersark med text på golvet: ”Jag är strafflös, men under tillsyn för psykiskt sjuka”, boksidor med text jag vill läsa men som till stora delar höljts i dunkel – man kan ana en rasbiologs avhumaniserande retorik men texten glider undan.

Filmerna/videoverken som finns på några olika platser i konsthallen har placerats lite gömt, en i änden av en lång korridor, en annan längst in bakom en vägg, en tredje i ett mörkt litet rum som jag först missar. Jag tänker att de borde projiceras ute i de större rummen, sedan tänker jag nej, när jag kommer tillbaka (de är långa, alla hinns inte med) vill jag kunna titta på dem avskilt, inte för att det krävs av filmen men för känslan.

Det handlar om queer kärlek, om historiens omständigheter som den tvingats genomlida, om allt som finns kvar. Om känslorna, sentimenten, jag vet inte vilket ord jag ska använda – känslor känns för starkt. Det här är skörare, finare, mer sökande, och samtidigt ännu mer pulserande. Det finns så mycket mörker men känslan är på något vis ljus. Ett antal performance sker under utställningsperioden, jag ser genrepet av ett av dem och det ger såklart ett lager till. Men även utan dem var det längesedan jag blev så berörd av en utställning.

Jag vaknar nästa dag, känner efter om känslan har försvunnit. Den har svalnat och jag saknar den. Så tittar jag på bilder och videoklipp som jag själv tog i utställningen, läser titeln Jag kysser dina ögon.

Och den är där. I 120 bpm.


Karolina Modig

Conny Karlsson Lundgren, Vi känner böjelse för smekningar av män (Göteborgsaffären) 2021–2022. Foto: Hendrik Zeitler. Courtesy: konstnären och Bonniers Konsthall. © Conny Karlsson Lundgren.

Conny Karlsson Lundgren, Prolog (Göteborgsaffären) 2021. Foto: Jean-Baptiste Béranger. Courtesy: konstnären och Bonniers Konsthall. © Conny Karlsson Lundgren.


1. Conny Karlsson Lundgren. Foto: Mike Karlsson Lundgren.
2. Conny Karlsson Lundgren, installationsvy Jag kysser dina ögon, 2024. Foto: Jean-Baptiste Béranger: konstnären och Bonniers Konsthall. © Conny Karlsson Lundgren.
3. Conny Karlsson Lundgren, installationsvy Jag kysser dina ögon, 2024. Foto: Jean-Baptiste Béranger. Courtesy: konstnären och Bonniers Konsthall. © Conny Karlsson Lundgren.
4. Conny Karlsson Lundgren, Prolog (Göteborgsaffären): Där satt två kind vid kind och med armarna ömt slingrade kring lilla midjan, 2021. Foto: Conny Karlsson Lundgren och Mike Karlsson Lundgren. © Conny Karlsson Lundgren.
5. Conny Karlsson Lundgren, Tonårslöparen, 2018/2019/2022–. Performance. Foto: Mike Karlsson Lundgren. Courtesy: konstnären och Bonniers Konsthall. © Conny Karlsson Lundgren.
6. Conny Karlsson Lundgren, installationsvy Jag kysser dina ögon, 2024. Foto: Jean-Baptiste Béranger Courtesy: konstnären och Bonniers Konsthall. © Conny Karlsson Lundgren.
7. Conny Karlsson Lundgren, älska inatt, 2018. Courtesy: konstnären och Bonniers Konsthall. © Conny Karlsson Lundgren.
8. Conny Karlsson Lundgren, installationsvy Jag kysser dina ögon, 2024. Foto: Jean-Baptiste Béranger. Courtesy: konstnären och Bonniers Konsthall. © Conny Karlsson Lundgren.
9. Conny Karlsson Lundgren, installationsvy Jag kysser dina ögon, 2024. Foto: Jean-Baptiste Béranger. Courtesy: konstnären och Bonniers Konsthall. © Conny Karlsson Lundgren.
10. Conny Karlsson Lundgren, Man kan ju inte isolera sig, 2016. Detalj. Courtesy: konstnären och Bonniers Konsthall. © Conny Karlsson Lundgren.
11. Conny Karlsson Lundgren, Jag kysser dina ögon: Matrosen. Arkivfoto: Kungliga biblioteket. Courtesy: konstnären och Bonniers Konsthall. © Conny Karlsson Lundgren.
12. Conny Karlsson Lundgren, installationsvy Jag kysser dina ögon, 2024. Foto: Jean-Baptiste Béranger. Courtesy: konstnären och Bonniers Konsthall. © Conny Karlsson Lundgren.

Visa alla artiklar inom Konst / Utställning