Installationsvy, Johan Nahoj, ON-HOLD, 2023. Foto: Johan Österholm

Johan Nahoj. Foto: Johan Österholm

Konst / Utställning

Palindrom och fängslande hyllkonstruktioner

Johan Nahoj
ON-HOLD: Nahojkollektionen
Konstkompaniet
2023.11.09–2023.12.01

Stockholm: Johan Nahoj, aktuell med ON-HOLD på Konstkompaniet, pratar lekfulla komponenter och egenbyggda hyllor som både bär och är konst, med Art Notes Malin Ebbing.

Johan Nahoj – visst har det namnet ett slags mystiskt skimmer över sig? Man tänker på Ostindiefarare fyllda med exotiskt te och handmålat skört porslin, eller på en karaktär i någon av Marguerite Duras romaner. I själva verket är efternamnet en palindrom och namnet Johan baklänges. Det påhittade artistnamnet är en av många lekfulla komponenter i Nahojs förhållningssätt till konsten som lyckas med balansakten att förvandla vardagliga ting, som hyllor, till något intrikat och fängslande.

– Titeln till ON-HOLD syftar på bärande och att man bär varandra. Jag ville inte bara göra en utställning med mig själv och jag ville heller inte bara vara curator. Eftersom jag redan hade den här hyllan som ett verktyg i min egen praktik kändes det naturligt att bygga hyllor åt andra konstnärers verk. Men man kan även se det som att konsten bär hyllan, så att det blir ett samspel och en dialog. Det handlar väldigt mycket om den dialogen mellan mig och konstverken framför allt, men i förlängningen också konstnärerna.


”Hyllan fungerar som ett slags brygga och jag gillar den inneboende dubbelheten i den – att den både finns till för att visa upp och gömma undan. Jag gillar att leka med det i utställningsrummet och ateljén, att man på något sätt vänder på det.”

Johan Nahoj


Jag träffar Nahoj i Lärkstaden, under helgen innan utställningen ON-HOLD öppnar på Konstkompaniet på Bragevägen 21.

Lokalen på Bragevägen består den här lördagskvällen av hyllor i alla tänkbara egenkomponerade storlekar och former, och när jag kommer in genom dörren är Nahoj i full färd med att packa upp verk från de andra tjugo konstnärerna som han har bjudit in att medverka i utställningen. Det är till största delen måleri, vilket lämpar sig väl för att ta plats på hyllorna eller hängas precis framför. Men det finns även verk i helt andra medium, som Leonela Liljas lejonliknande svans bestående av bland annat garn, vax, bokbindarlim och löshår, som nonchalant hänger från fönstret ut mot gatan och ger en surrealistisk, intagande twist till alla intrycken av de omkringliggande konstverken.

Andra verk som håller på att packas upp är Ferdinand Evaldssons underbara skulpturala målning The Light Cover XI i tuggummirosa, som har byggts upp av gelatin, pigment och äggtempera på lindträ, samt Fabian Tholins oljemålning The passage ritual.

– Antingen väljer jag ett konstverk utifrån en hylla som jag redan har, eller det omvända. Jag bygger även hyllor som är anpassade efter de olika konstverkens funktioner. Hyllan fungerar som ett slags brygga och jag gillar den inneboende dubbelheten i den – att den både finns till för att visa upp och gömma undan. Jag gillar att leka med det i utställningsrummet och ateljén, att man på något sätt vänder på det. I stället för att visa Anna Nordqvist Anderssons collage här på väggen rakt upp och ner, som hon brukar, blir det i stället ett objekt när jag sätter in det i hyllan. Det både upphöjs och sänks ner lite.

Hur växte just temat kring hyllan fram?
– Jag är målare i grunden och målar fortfarande, men jag hade svårt att ta ett verk ur ateljén isolerat från sitt sammanhang. Det kändes synd att så mycket går förlorat då. Det är någonting som händer i ateljén som ofta sker bakom lykta dörrar, och jag kände att jag ville visa något slags transparens inför processen. Hyllorna är för mig på ett sätt även målningar, de blir som kompositioner i sig.

Malin Ebbing


Johan Nahoj examinerades från Konsthögskolan i Malmö 2016 och initierade det kollegiala projektet ON-HOLD under Covid, som en reaktion på den då rådande stiltjen. Installationen har tidigare visats i icke-kommersiella sammanhang i Malmö, dels på Alta Art Space, dels som en del av grupputställningen I staden växer ett fält Malmö Konsthall. På den aktuella utställningen på Konstkompaniet medverkar 20 konstnärer som främst är baserade i Stockholm, med ett fåtal som, liksom Johan Nahoj själv, är baserade i Malmö.

Deltagande konstnärer:
Dimen Abdulla, Catalina Aguilera, Ferdinand Evaldsson, Dick Hedlund, Evelina Jonsson, Filippa N. Kallhed, Cia Kanthi, Leonela Lilja, Jonas Malmberg, Agnes Mohlin, Militza Monteverde Burrau, Olof Nimar, Anna Nordenquist Andersson, Karl Patric Näsman, Jenny Palén, Fabian Tholin, Victoria Verseau, Aldo Zetterman, Jenny Åkerlund och Johan Österholm.


1. Dick Hedlund, Resting Places; teckning av Aldo Zetterman, målning av Johan Nahoj. Inuti hyllan ligger skulpturer av Victoria Verseau; mindre skulptur av Catalina Aguilera, stor stenskulptur av Agnes Mohlin.
2. Aldo Zetterman, Two Memories, Two Skies, 2023
3. Miltza Monteverde Bureau, The Pollinators' House (VI), 2023; Leonela Lilja, Vit som snö. Evelina Jonsson, Enligt Flugan och Falling with Grace; Dick Hedlund, Resting places; Filippa Nilsson Kallhed, Profil, 2021.
4. Leonela Lilja, Vit som snö, 2019
5. 53 skulpturer av Victoria Verseau; Dimen Adbulla, Blå måne I och II, 2023; textilt verk av Jenny Palén.  
6. Skulptur av Victoria Veresau; Filippa Nillsson Kalhed, Profil,
7. Anna Nordquist Andersson, Textere nr 4 och nr 3, 2020.
8. Fabian Tholin, The passage ritual, 2023; Olof Nimar, Cornelias blommor, 2023
9. Cia Kanthi, Hussein, utanför Malmö stadsbibliotek, 2020; Dimen Adbulla, Blå Måne I och II. 
10. Teckningar i krita på trä av Dimen Abdulla; Jenny Palén, Rullgardin, 2023; Agnes Mohlin, Rygg, 2019.

Visa alla artiklar inom Konst / Utställning