Lars Englund i sin ateljé i Jonstorp

Konst/Utställning

Lars Englund gör det vardagliga extraordinärt

Lars Englund
Under Arbete
Moderna Museet Malmö
2023.02.18–2023.09.03

Malmö: Lars Englund, mästaren av volym och rörelse, är aktuell i utställningen Under Arbete Moderna Museet Malmö. Art Notes fick en pratstund med Elisabeth Millqvist, museets chef och utställningsproducent för den sinnrika utställningen.

Det vilar en gåtfullhet runt Lars Englunds konstnärskap. Hans konst har kallats ordlös för att han konsekvent har avböjt att kommentera den, och han har en förkärlek för kryptiska grepp som att välja texter från franska uppslagsverk till sina utställningskataloger.

På Moderna Museet Malmö fångas hans dryga 70-åriga konstnärsbana genom verk från museets samling och alster inlånade från konstnären själv. Känner man till Lars Englund förknippar man honom kanske med hans svävande skulpturer i industrimaterial. I utställningen Under Arbete – som börjar redan i museets entré med konstnärens sfärliknande lampor i vit akrylplast och svarta gummiband – får man följa hans utveckling och förkärlek till materialet. Måleri från tidigt 1950-tal varvas med skulpturer i gummi, plast och metall, samt ett rikligt skissmaterial. Även några pallar som han ritade till Salone del Mobile i Milano har hittat in på utställningen.

– Det handlar inte om att materialen ska vara laddade eller värdefulla. Englund är intresserad av någonting annat, och då ligger användandet nära till hands. Vad händer till exempel om den här sfären lyser? säger Elisabeth Millqvist och pekar på de vita globerna.


”Formerna i Volym väcker även fantasin. För mig är det någonting som får en att tänka på skarabéer eller underbara bullar!”

Elisabeth Millqvist


Englund är känd för sin fäbless för industrimaterial och samarbeten med olika fabriker. Ett exempel är gummi, som han fastande för när hans små modellreliefer i kartong utvecklades till monumentala verk i betongrelief, och han förstod att man i gjutningen av betong använder just gummi. 

– Gruppen Volym i svart gummi från 1966 visades senast på Centre Pompidou i Paris 2021, på utställningen Aerodream. Det är ett av Englunds mest älskade verk och väldigt typiskt för honom. Här har han stött på gummi, blivit helt förälskad i materialet och sedan samarbetat med Trelleborgs gummifabrik. Men formerna i Volym väcker även fantasin. För mig är det någonting som får en att tänka på skarabéer eller underbara bullar!

I Under Arbete har Millqvist låtit Englunds verk expandera ut i hela byggnaden, däribland den giftgröna skulpturen Stabil i perforerad metall som av en händelse är i samma utförande som museets orangea fasad. I en trappa hänger Förvecklingar från 1990-talet i bjärta kulörer, och nere i verkstaden hänger Pars pro toto i sintrat svart fjäderstål. Den har gjorts i en rad olika variationer och visades på biennalen i Venedig 1978.

– Englund är en expert på att skapa rörelse och spänning i skulpturerna i rummet. Se hur otroligt nära marken vissa av dem svävar! Han är en konstnär som är intresserad av ytor, plan, former, volymer och seendet, snarare än känslolägen och berättelser, säger Millqvist.

I dialog med Lars Englund visas ytterligare ett verk från Moderna Museets samling: dansaren och konstnären Adèle Essle Zeiss installation Statolit. Verket framförs även som ett live-performance en gång i månaden.

– Jag tänkte direkt på Lars Englund när jag såg Adèles verk. Det fanns något väldigt redovisande med hennes val av material: en planka, vita cementsäckar och svarta band. Hon och Englund delar även samma fascination för rörelse. När man som konstnär arbetar med ganska enkla material, då gör man det helt vardagliga till något extraordinärt.

Malin Ebbing

Malin Ebbing är är skribent och konstvetare med en master i fine & decorative art från Sotheby’s Institute of Art i London. Hon har arbetat i auktionsbranschen under flera år och skriver för publikationer som New York-baserade Cultbytes, Perfect Guide och Barnebys.


Datum för Adèle Essle Zeiss performance:
1 april, 6 maj, 3 juni, 26 augusti kl. 12 – 16

Lars Englund i Betongfabriken i Gröndal 1964

I Trelleborgs gummifabrik 1965

Lars Englund. Fotograf: W. Aronowitsch

Lars Englund på Moderna Museet 1967


1. Lars Englund, Installationsvy, 2023 Foto: Helene Toresdotter/Moderna Museet
2. Lars Englund, Installationsvy, Förvecklingar, 2023 Foto: Helene Toresdotter
3. Lars Englund, Installationsvy, 2023 Foto: Helene Toresdotter/Moderna Museet
4. Lars Englund, Installationsvy, 2023 Foto: Helene Toresdotter/Moderna Museet
5. Lars Englund, Installationsvy, 2023 Foto: Helene Toresdotter/Moderna Museet
6. Lars Englund, Installationsvy, 2023 Foto: Helene Toresdotter/Moderna Museet
7. Lars Englund, Installationsvy, 2023 Foto: Helene Toresdotter/Moderna Museet
8. Lars Englund, Komposition III, 1952 Foto: Tobias Fischer/Moderna Museet
9. Lars Englund, Pars pro toto, 1979 Foto: Prallan Allsten/Moderna Museet
10. Lars Englund, Relativ, 1982 Foto: Helene Toresdotter/Moderna Museet
11. Lars Englund, Prisma, 1954 Foto: Tobias Fischer/Moderna Museet
12. Lars Englund, Sfär, 1994 Foto: Juan Luis Sánchez
13. Adèle Essle Zeiss, Statolit, 2023 Foto: Helene Toresdotter/Moderna Museet

Visa alla artiklar inom Konst/Utställning