Urs Fisher, Denominator, 2020–22. © Urs Fisher. Photo: Tom Powel Imaging.

Konst / Utflykt

Art Notes besöker: Los Angeles

Jenny Danielsson har konsthoppat i LA, imponerats av mångfald och utbud och av ambitioner som sällan är lägre än skyhöga. Läs hennes guidning till konsten i änglastaden, inklusive matmåsten och survival-tips.

Installationen Denominator av konstnären Urs Fischer presenteras i ett vitt rum med högt i tak och rejäla fönster mot gatan. På en enorm box projiceras internationell tv-reklam från de senaste 50 åren som ett AI sorterat. Tempot är snabbt. Bildsekvenserna dansar, växlar och återkommer. Efter en stund lyckas jag ta in bildflödet och långsamt går det upp för mig hur absurt det är att min hjärna så villigt hänger med. Jag avkodar blixtsnabbt olika varumärken och stämningslägen och tror mig till och med förstå var i världen bilden sänds och i vilket syfte. Det är förföriskt. Urs Fisher representeras av Gagosian som har en gallerilokal mitt emot. Adressen ligger i stadsdelen Beverly Hills, ett stenkast från Rodeo Drive, som kantas av lyxbutiker och som när jag är på besök är översvämmat av turister. Vad gör alla här? Rimligtvis har horderna av ungdomar eller familjer med ryggsäck och promenadskor inte råd att handla här. Är man på sightseeing? Konstinstallationens destillerade budskap om hur vi översköljs och tjusas av reklamen illustreras runt knuten, och det känns lika komiskt som tragiskt.

Det är ungefär ett och ett halvt år sedan jag var i Los Angeles senast. Det mesta är sig likt, men det är påtagligt att väggarna för samtida konst blivit fler. Under senare år har många etablerande gallerier öppnat filial här. Hauser & Wirth och Jeffrey Deitch kom redan för ett par år sedan, bland de senaste tillskotten märks David Zwirner, The Hole, Lisson Gallery och Sean Kelly Gallery. Det är värt att notera att flera Los Angeles gallerier också har öppnat på en ytterligare adress, bland annat Nonaka-Hill, som presenterar ett enastående program av japansk konst, och François Ghebaly som utöver sin hangar till galler i Downtown nu intar en rå lokal i Hollywood. Det är förresten främst stadsdelarna Hollywood och West Hollywood som hyser de nyaste kommersiella tillskotten för samtidskonst.


”Jag avkodar blixtsnabbt olika varumärken och stämningslägen och tror mig till och med förstå var i världen bilden sänds och i vilket syfte. Det är förföriskt.”


Overduin & Co har legat i Hollywood sedan 2007. Här introduceras jag till skinande verk i olja och resin på papp av den holländska konstnären Machteld Rullens. Sin vana trogen presenterar galleriet en ung konstnär som uppmärksammas internationell. Det är otroligt många verk som visas, kanske för många. Men det är lätt att förlåta – uttrycksformerna verkar oändliga och det strama bildspråket lyckas omfamna hur många uttryck som helst. Missar man utställningen i Los Angeles visas hennes verk i slutet av september på PAGE (NYC) och i december på Kunsthal Rotterdam.

David Zwirner har slagit upp dörrarna till två stora lokaler i Hollywood. Jag besöker invigningsutställningen Coming Back to See Through, Again med nya verk av Njideka Akunyili Crosby. Under ett samtal med curatorn Helen Molesworth (hennes podcast Death of an Artist känner Art Notes trogna läsare redan till) berättar konstnären om hur hon jobbar med bilderna och testar formerna. De stora, ofta figurativa motiven är på papper och uppbyggda av måleri och transfers, bilder ur allt från privata familjealbum till modetidningar hon plockade upp i Lagos i mitten av 00-talet. Hon berättar insiktsfullt om sin längtan till Nigeria, hemlandet som hon numera sällan besöker. Hon och hennes familj bor sedan länge i Los Angeles. I september visas den här utställningen på galleriet i New York. Jag hoppas att man kommer att presentera verken utan glas och ram där också. Det är speciellt att få komma nära elementen som bygger upp helheten och tusen gånger känsligare och smartare än vad digitala bilder av hennes verk någonsin har kunnat redovisa.  

Hammer museum presenteras en fantastisk utställning med fotografier av signaturen Van Leo. Becoming Van Leo berättar om Levon Boyadjian som från 1940-talet och långt in på 1960-talet var en framstående porträttfotograf i Kairo, med armenisk bakgrund. När färgfotografiet erövrade marknaden la han av. I en videoinspelning från 1990-talet är han en gammal man som känt sig tvungen att bränna en del av sitt arkiv, han tror inte att den rådande regimen skulle uppskatta hans nakenstudier. Curatorn Negar Azimi presenterar varsamt Van Leos drömmar om Hollywood, hans stjärnstatus och experimentella studier av sig själv i olika kostymer. Det är ett föredömligt mångfacetterat och känsligt porträtt både över personen och konstnären.  

I hörnet utanför museet står en gigantisk bronsstaty. Oracle tonar upp sig närmare 8 meter. Verket är en hybrid av afrikanska objekt med anor från 1300-talet och romerska och grekiska skulpturer, och en del av konstnären Sanford Biggers serie Chimera. Självklart ryms alla frågor om kopia, original och kulturell appropriering i verket, men figuren verkar så underbart inte det minsta brydd där den sitter alldeles självklar på sin magnifika tron och blickar ut över trafiken och människorna.        

Los Angeles är en storstad med allt vad det innebär – här finns det bästa och sämsta av det mesta, och inte sällan med bara ett par gator emellan. När det gäller samtidskonst är det svårt att inte inspireras av mångfalden och utbudet. Var man än befinner sig är ambitionerna sällan läge än skyhöga och det är uppenbart att om man har tillgång till rejäla resurser så använder man dem. Sammantaget erbjuder det väldigt mycket att se och ta del av, utan att behöva betala vare sig entré eller stå på någon exklusiv VIP-lista. Det är befriande.

Jenny Danielsson

Njideka Akunyili Crosby, Still You Bloom in This Land of No Gardens, 2021. Photo: Fredrik Nilsen. © Njideka Akunyili Crosby. Courtesy the artist, Victoria Miro, and David Zwirner.


Ta dig runt:
Det är en myt att man måste ha egen bil i Los Angeles. Uber och Lyft är enastående samåkningstjänster, och för den som har mindre pengar och tid går det bussar kors och tvärs över hela staden. En resa kostar $1,75. Antingen köper man sin biljett med cash på bussen eller fixar en reskassa via TAP. Kartappen i telefonen fungerar förresten utmärkt för både busstider och som reseplanerare.

Ät:
Är man i sällskap Downtown och behöver få olika matönskningar tillfredsställda är Grand Central Market perfekt. Här finns allt från vietnamesisk nudelsoppa till mandlar i lösvikt. I Hauser & Wirths komplex i Downtown ligger Manuela, en typiskt trevlig lite dyrare restaurang som håller gulliga hönor på gården. Är man mer sugen på att sitta vid en bar och äta utsökt japanskt går man över gatan till Yunomi handroll.

Intill galleriet Nonaka-Hill på Highland Avenue i Hollywood ligger Petit Trois, en riktigt bra fransk restaurang. Om man är där men mer sugen på Starbucks går man en bit uppför gatan och beställer i en lucka, eller kör sin bil drive through. Kaffestället är en ombyggd bensinstation, Gilmore gas station, som byggdes 1935.  

Om man korsar La Brea från The Hole kommer man till den välsorterade secondhand-butiken Jet Rag. Går man sedan över gatan igen och in en bit på Willoughby Ave erbjuder Sightglass Coffee bra sallad, mackor och kombucha för alla smaker. Därifrån är det en kortare promenad till Lisson Gallery och Jeffrey Deitch.



1. Sanford Biggers, Oracle, 2021. Bronze. 282 5/8 x 84 1/8 x 122 1/8 in. (717.93 x 213.97 x 310.13 cm). Courtesy of the artist, Marianne Boesky Gallery, and Art Production Fund. Installation view, Sanford Biggers: Oracle, Hammer Museum, Los Angeles, March 26, 2023 – March 24, 2024. Photo: Joshua White.
2. Sanford Biggers, Oracle, 2021. Bronze. 282 5/8 x 84 1/8 x 122 1/8 in. (717.93 x 213.97 x 310.13 cm). Courtesy of the artist, Marianne Boesky Gallery, and Art Production Fund. Installation view, Sanford Biggers: Oracle, Hammer Museum, Los Angeles, March 26, 2023 – March 24, 2024. Photo: Joshua White.
3. Van Leo, Self-portrait, 1937. © The Rare Books and Special Collections Library at The American University in Cairo.
4. Van Leo, Self-Portrait, Monday, January 8, 1945 © The Rare Books and Special Collections Library at The American University in Cairo.
5. Van Leo, Self-Portrait, Saturday, July 1, 1939 © The Rare Books and Special Collections Library at The American University in Cairo.
6. Van Leo, Self-Portrait, 1945. Arab Image Foundation, Beirut
7. Machteld Rullens, Crème Crush, 2023
8. Machteld Rullens, Absorption I, 2023

Visa alla artiklar inom Konst / Utflykt