Silje Figenschou Thoresen, hele strekningen er af samme natur som den tidligere beskrevne trækul eller sort jord blev ikke iagttaget, 2021, Havremagasinet länskonsthall. Foto: Thomas Hämén.

Konst / Utställning

Lokala berättelser och globala frågor

Luleåbiennalen
Konstnärliga ledare: Christina Zetterlund och Onkar Kular
Norrbotten
2022.10.15 – 2023.01.15

På Luleåbiennalen blandas samtidskonst med historiskt rotat hantverk, som går över både klass- och ursprungsgränser.

Den 15 oktober öppnade Luleåbiennalen 2022 – Hantverk & Konst. Årets konstnärliga ledare heter Onkar Kular och Christina Zetterlund, och under tre månader presenteras ett program med utställningar på Luleå konsthall, Norrbottens museum, Galleri Syster, Pontusbadet och Havremagasinet; en festival och ett antal arrangerade möten.

– Biennalen är en helhet sammansatt av en mängd verk och perspektiv, komplexa historier, dynamiska praktiker, samt glädjen i att göra från såväl lokala som globala perspektiv, säger Christina Zetterlund.

Biennalen genomförs för tredje gången i regi av Konstfrämjandet Norrbotten, som den här gången beslutade att utvidga biennalen till att utöver samtidskonst också innehålla hantverk.

– Det handlar inte om hantverk i relation till konst – ett förhållande som skulle bekräfta en mycket lång historisk hierarki inom en västerländsk konsthistoria. Vi samarbetar med en stor bredd av hantverks- och konstpraktiker, som inkluderar matkonservering och vävning, bilmodifieringar och träsnideri, halmhantverk och smyckeskonst. För biennalen har vi varit intresserade av ett hantverk som finns och har funnits överallt, i allas vardag, oavsett utövarens ursprung, klass eller utbildning, förklarar Zetterlund.


” För biennalen har vi varit intresserade av ett hantverk som finns och har funnits överallt, i allas vardag, oavsett utövarens ursprung, klass eller utbildning.”

Christina Zetterlund


Varken hon eller Onkar Kular är från Norrbotten, och hon beskriver hur de valde att närma sig området genom att lokalisera berättelser och viktiga frågor på flera olika platser.

– Genom att lyssna och lära från olika utövare, platser och organisationer, har vi funnit tre trådar: “is och snö”, “extraktivism” och “hantverk bortom ödemarken”, som vi har flätat samman till det som nu är biennalen.

Utställningarna visas på fem platser. Vad får man se?
– Vi har samarbetat med de olika utställningsplatserna och arbetat med såväl deras historia som det som engagerar dem idag. Men det är samma tre trådar: is och snö, extraktivism och hantverk bortom ödemarken, som följer genom alla platserna. Genom verken i utställningarna vävs lokala perspektiv och berättelser samman med globala frågeställningar.

Biennalen inleddes med en festival – berätta om den!
– Biennalen består av tre format: festivalen, läranderummet och utställningarna. Läranderrummet är ett både fysiskt och virtuellt rum där vi delar kunskaper från olika perspektiv och geografier. Här genomförs “görandejuntor”, workshoppar, seminarier och mycket annat. Under första tillfället hade vi en görandejunta tillsammans med region Norrbottens slöjd och hantverkskonsulent Linnea Nilsson, där vi samlades kring samiska stygn med sameslöjdsmästaren Anna-Stina Svakko. I festivalen finns dels utställningar som är formade av organisationer och utövare som vi samarbetar med, till exempel utställningen Duoji máttut – Vætnoen maadtoe – Duoje máddoinformation, av Sameslöjdstiftelsen Sámi Duodji. Festivalen inleddes på öppningshelgen, då vi bland annat åkte skridskor tillsammans, genomförde en bussresa till Kiruna där vi visar två verk av Helmer Osslund ur Kiruna kommuns konstsamling på nya stadsbiblioteket, och lyssnade på en orgelkonsert i Jukkasjärvi.

Luleåbiennalen pågår till och med den 15 januari 2023.


Karolina Modig


Inbjudna utövare och organisationer som deltar i biennalen med installationer och aktiviteter:

Berit Kristine Andersen Guvsam, Aunesgården, Berit Berin, Liu Chuang, George Dimitri, Silje Figenschou Thoresen, Tekeste Solomon Gebremariam, Gunvor Guttorm, Karin Keisu & Josse Thuresson, Korpilombolo Kulturförening, Laila Susanna Kuhmunen, MADAM Snickeri & Restaurering, Tomas Magnusson, Olof Marsja, Elena Mazzi, Erika Nordvall Falck, Helmer Osslund, Katarina Pirak Sikku, Julia Rensberg, Johannes Samuelsson, Susan Schupli, Himali Singh Soin, Katarina Spik Skum, Søstrene Suse, Post Workers Theatre, Rosa Taikon, Georg Tiller, Mikhail Tolmachev, Rosa Tolnov Clausen, Ida Isak Westerberg, Doris Wiklund och Lena Ylipää.


Liu Chuang, Bitcoin Mining and Field Recordings of Ethnic Minorities, 2018, Havremagasinet Länskonsthall. Foto: Thomas Hämén.

1. Silje Figenschou Thoresen, hele strekningen er af samme natur som den tidligere beskrevne trækul eller sort jord blev ikke iagttaget, 2021, och Liu Chuang, Bitcoin Mining and Field Recordings of Ethnic Minorities, 2018, Havremagasinet länskonsthall. Foto: Thomas Hämén.
2. Post Workers Theatre and Infinite Opera, Autohoodening: The Rise of Captain Swing (2019-2021), Havremagasinet länskonsthall. Foto: Thomas Hämén.
3. Halmskulpturer från Berits Halmmuseum, Sörbyn Syndsnäs Hembygdsgård, Havremagasinet Länskonsthall. Foto: Thomas Hämén.
4. Halmskulpturer, okänt datum från Berits Halmmuseum Sörby Syndsnäs Hembygdsgård, Havremagasinet Länskonsthall. Foto: Thomas Hämén
5. Halmskulpturer, okänt datum från Berits Halmmuseum Sörbyn Syndsnäs Hembygdsgård, Havremagasinet Länskonsthall. Foto: Thomas Hämén.
6. Doris Wiklund, Farfar på fiske i Lappland (1997). Foto: Thomas Hämén.
7.
Mjölkhylla, okänt årtal från Anesgården, Luleå Konsthall. Foto: Thomas Hämén.
8. Ranor, okänt årtal från Korpilomobolo Kulturförening, Galleri Syster. Foto: Thomas Hämén.
9. Doris Wiklund, Jukkasjärvi kyrka (1963), Galleri Syster. Foto: Thomas Hämén.

Visa alla artiklar inom Konst / Utställning