Installationsbilder, fotograf: Joakim Olsson.
Two visitors, sensory choreography and reversed VR in friction with human perception and material objects. VR composed by three-dimensional sound, sightless goggles and visual projections generated by movements. Objects are made from digital point-clouds of the Pergamon Altar Frieze 3D printed by CNC milling. Involution was created in collaboration with artist Jaime Reyes who created the point-cloud projections and designed the digital tracking system, and Rachel Alexander collaborated on the choreographic score.

Konst / Utställning

Upplev VR-verket som prövar ditt motstånd, utforskar friheten och vidgar konsten

Lundahl & Seitl
Involution
Uppsala konstmuseum
2023.10.22–2023.12.10

Missa inte Lundahl & Seitls VR-verk Involusion på Uppsala konstmuseum – ett verk som förhöjer upplevelsen av gemenskap och samverkan, och som låter besökarna utforska frihet, inre motstånd, självständighet och andra livsformer.

På Uppsala konstmuseum visas fram till den 10 december konstnärsduon Lundahl Seitls verk Involution, ett VR-verk utan VR-glasögon, men där bilder i stället projiceras på väggarna. Helt utan glasögon är det ändå inte, i par om två varvar besökarna mellan att ha på sig det konstnärerna kallar för “sightless goggles” – en sorts specialgjorda glasögon liknande ett uråldrigt öga som besökaren bara ser suddigt ljus och skuggor igenom. Tanken är att uppmärksamheten ska riktas inåt i stället för utåt.

– Efter halva tiden byter deltagarna roller, så att en alltid leder och en följer. Besökarna rör sig enligt en koreografi som styrs både av uppmaningar i hörlurarna och av dem själva. På så vis utgör de båda var sin del av en verklighet som upplevs i ett förhöjt tillstånd av uppmärksamhet och gemenskap, där motsatser som ljus och skuggor, bra och dåligt, gott och ont suddas ut, säger Christer Lundahl och Martina Seitl.

De förklarar att besökarna då i stället kan utforska teman som frihet, självständighet och verklighet, och att titeln pekar på hur människor och andra livsformer är en del av varandras liv genom olika former av samverkan snarare än konkurrens.

– Termen “involution” myntades av de ekofeministiska teoretikerna Natasha Mayers och Carla Hustak, som ville uppmärksamma emotionella relationer mellan arter, som till exempel i Darwins studie av orkidéer och insekter. På liknande sätt utgör besökarna i Involution en delad verklighet som kommuniceras genom syn, hörselorgan och hudens nerver.


”Vi hoppas att verket kan få besökarnas idéer om vad konst kan vara utvidgas.”

Christer Lundahl & Martina Seitl


I upplevelsen ingår bland annat ”tredimensionellt ljud”. Vad är det?

– Tredimensionellt ljud är så kallat “binauralt” ljud vilket betyder att ljudet spelats in med två rundstrålande så “kondensatorkapslar”, inbyggda i konstgjorda öron monterade på ett hölje som liknar ett människohuvud. Inspelningar som spelas upp i högkvalitativa hörlurar ger lyssnarna en upplevelse nästan identisk med vad de skulle ha hört med sina egna öron vid inspelningsplatsen, med en hisnande känsla av rymd.  

Verket är 20 minuter långt, men ska man döma av tidigare besökares upplevelser är det snarare som att tiden upplöses och försvinner.

– Vi hoppas att verket kan få besökarnas idéer om vad konst kan vara att utvidgas. Att konsten får möta livet och att mörker, skuggor och otydlighet inte skapar irritation utan öppnar upp en förmåga att kunna existera i osäkerhet: att inte veta, att inte göra. Att det ger perspektiv, rörlighet och en känsla av tillhörighet i världen.

Involution är inspirerat av Peter Weiss roman Motståndets estetik. Vad handlar den om och på vilket sätt har den inspirerat till verket?

Motståndets estetik handlar om den antifascistiska motståndsrörelsen i Europa under 1930-talet och andra världskriget. Involution är inspirerad av öppningsscenen som utspelar sig på Pergamonmuseet i Berlin 1937, där tre unga män står framför Pergamonfrisen där gudarna Zeus, Athena, Ares, Gaia och andra attackerar jättarna, vars kroppar framställs som ormar, lejon och andra djur. 1878–1886 finansierade den preussiska staten arkeologiska utgrävningar och frisen flyttades till Berlin från den antika staden Pergamon i det samtida Turkiet. När Weiss huvudpersoner studerar striden är det fascistiska och nazistiska hotet överhängande. Romanen diskuterar kommunistiska stridsstrategier och hur arbetarna som bar frisens marmorplattor förädlade dem med sin skicklighet och kroppsliga ansträngning.

I Involution triggas deltagarna att engagera sig i varandra och röra sig genom olika lager av verkligheten. Verket beskriver på ett sätt ett samhälle i ett tillstånd av inre friktion, där betraktarens uppfattning eller inre projektioner utspelar sig framför oss. Bilden/projektionen av Pergamonfrisen formas, omformas och glider förbi, som minnen av en krossad civilisation, och berättarrösten i verket frågar besökaren: ”Tror du att du kan motstå mig samtidigt som du följer mig?”


Karolina Modig


Involution är del av Uppsala museums samlingar och skapades av Lundahl & Seitl 2021, på inbjudan av konstmuseets intendent Rebecka Wigh Abrahamsson. Under 2023 har konstnärsduon arbetat vidare på verket så att det enkelt kan lånas ut till andra museum, biennaler etc. med start 2024. Involution öppnades för festivalen Other Wordly, curerad av Peder Bjurman, och visas på Uppsala konstmuseum fram till den 10 december.

Involution, från visningen på Uppsala konstmuseum 2021.

Installationsbilder, fotograf: Joakim Olsson.
Two visitors, sensory choreography and reversed VR in friction with human perception and material objects. VR composed by three-dimensional sound, sightless goggles and visual projections generated by movements. Objects are made from digital point-clouds of the Pergamon Altar Frieze 3D printed by CNC milling.
Involution was created in collaboration with artist Jaime Reyes who created the point-cloud projections and designed the digital tracking system, and Rachel Alexander collaborated on the choreographic score.

Visa alla artiklar inom Konst / Utställning