Matti Aikio, fotograf: Björn Grankvist/Västernorrlands museum

Konst / Utställning

Samisk kultur och konfliktfylld dubbelmoral

Matti Aikio
Datni
Curator: Karolina Aastrup
Västernorrlands museum
2023.02.04 – 2023.04.16

Härnösand: Matti Aikios videoverk på Västernorrlands museum lyfter både det samiska hantverket och de nordiska ländernas skenheliga behandling av samisk kultur.  

Med sin konst vill Matti Aikio erbjuda den som tittar en möjlighet att se en situation från ett nytt perspektiv, särskilt när han arbetar med mer politiska frågor. Aikio har själv både renskötarbakgrund och är utbildad på Tromsö konstakademi, och ser konsten som ett förslag på ett nytt sätt att se på saker.

Under vintern har han arbetat med historiska föremål ur Västernorrlands museums samlingar, och utifrån dessa skapat videoverket Datni (2023) ­– en personlig, politisk och poetisk reflektion över det samiska kulturarvet. Utställningen öppnar i samband med samernas nationaldag den 6 februari och visas fram till den 16 april. Datni betyder tenn på nordsamiska, och fokuserar på textilier med tenntrådsbroderi från rennäringen, ett hantverk som är unikt för samerna.

– Jag arbetar ofta med utgångspunkt i olika sorters material, men har alltid haft ett intresse för samisk estetik och duodji, samiskt hantverk. Jag hade sett liknande föremål som använts till renar och som var dekorerade med tenntrådsbroderi tidigare och blev intresserad av att utforska dem vidare.


”Vi accepteras så länge vi uppträder i våra färggranna kläder och säljer vackert hantverk, men när vi strider för vår rätt till våra marker utan vilka den samiska kulturen inte kan fortleva, vill ingen lyssna.”


Matti Aikio är utbildad på Tromsö konstakademi och har nyligen ställt ut på bland annat Finlands Nationalmuseum och Botkyrka Konsthall. Han är en av deltagarna i den kommande Helsingforsbiennalen 2023, och det var Västernorrlands museums curator Karolina Aastrup som bjöd in Aikio att arbeta med utgångspunkt i museet samiska samlingar. Det här är Aikios första separatutställning i Sverige, och parallellt med Datni visas även en ny version av Aikios videoverk Dohkkáhehkke (2023) – på svenska Dockburen.

Dohkkáhehkke visar på ett perspektiv av samisk estetik som är kopplad till kulturell appropriering och frågan om autenticitet. Dockorna som visas i verket hittade jag på en loppmarknad. Först tyckte jag att de såg ut som något från en souveniraffär, gjort för turister, men sedan lade jag märke till att de också kunde ha gjorts av någon med genuin kännedom om samiskt hantverk, duodji, men som bara inte är så skicklig. Det finns en spänning däremellan som fascinerar mig. I min värld fungerar också verket som en kommentar till hur de nordiska nationalstaterna behandlar samisk kultur – vi accepteras så länge vi uppträder i våra färggranna kläder och säljer vackert hantverk, men när vi strider för vår rätt till våra marker utan vilka den samiska kulturen inte kan fortleva, vill ingen lyssna.

Karolina Modig


1. Matti Aikio, Datni (2023). Flerkanaligt videoverk, copyright Matti Aikio
2. Matti Aikio, Datni (2023). Flerkanaligt videoverk, copyright Matti Aikio
3. Installationsvy från Västernorrlands museum. Stillbild från Datni, fotograf: Björn Grankvist/Västernorrlands museum
4.Installationsvy från Västernorrlands museum. Stillbild från Datni, fotograf: Björn Grankvist/Västernorrlands museum
5. Matti Aikio, Datni (2023). Flerkanaligt videoverk, copyright Matti Aikio
6. Matti Aikio, Datni (2023). Flerkanaligt videoverk, copyright Matti Aikio
7. Matti Aikio, Datni (2023). Flerkanaligt videoverk, copyright Matti Aikio
8. Matti Aikio, Datni (2023). Flerkanaligt videoverk, copyright Matti Aikio

Visa alla artiklar inom Konst / Utställning