Meta Isaeus-Berlin framför målningen The Outbreak i sin ateljé på Kungsholmen i Stockholm. Foto: Mikael Lundblad

Konst/Utställning

Meta Isaeus-Berlin öppnar upp livet

Meta Isaeus-Berlin
As I See It
CFHill
2023.01.20 – 2023.02.17

Vi har varit i Meta Isaeus-Berlins ateljé och pratat om utställningen As I See It på CFHill; om att visa sådant som hon tidigare inte vågat visa, om banaliserade djur, förbjudna färger och samtal som slingrar sig in i oändligheten.

Det porlar i bakgrunden. Bordet som utgör installationen The Eternal Dinner vickar långsamt fram och tillbaka, vattnet flödar över duken och drar med sig servetterna som flyter som indränkta segel runt tallrikarna. Vi är i en del av Meta Isaeus-Berlins ateljé på Kungsholmen i Stockholm: en våning som just nu fungerar som ett slags showroom för hennes konst. Tvärs över trappuppgången ligger Isaeus-Berlins privata bostad, och på råvinden en trappa upp ligger skaparstudion. Där trängs hundratals små objekt i hyllor, på bordsskivor och skåp: minidjur och porslinsfigurer; skisser, fotografier och annat som det går att hitta spår av i hennes konstverk. Musiken strömmar lågt i bakgrunden, på den färgfläckade CD-spelaren ligger ett skivomslag för Händels Messias med text på tyska. I ett hörn står de flesta av de verk som ska vara med på utställningen As I See It på CFHill. Nere i showroomet hänger några ytterligare, och här står alltså också installationen The Eternal Dinner – den eviga middagen – mitt på golvet. 

– The Eternal Dinner handlar om samtalet; om alla de gånger man berättar och har berättat om sitt liv på olika middagar. Det är samtal som kan vara underbara eller som kan leda till baklängesångest när man vaknar mitt i natten och undrar vad man egentligen sa, eller som kan slösas bort bredvid ett tråkigt middagsproffs … Samtalet står för gemenskap, men samtidigt kan man känna sig extremt ensam när det pågår. Jag tänker också mycket på den tid vi sållar bort och tiden som vi kommer ihåg; vad man minns av det man själv och andra säger, hur vissa fragment lever vidare och andra inte. Jag ser The Eternal Dinner som navet i den här utställningen och samtalet som konstanten i livet, förklarar Meta Isaeus-Berlin. 

Om The Eternal Dinner är navet, vad är då hjulet?
– As I See It består av olika viktiga punkter och sediment i mitt liv. I tidigare utställningar har jag riktat in mig mycket på en specifik problemställning eller fråga, men den här gången visar jag en skörare, större och mer sårbar sida av mig själv. Jag ser det som att jag är öppen som ett hjul, och att samtalet, i form av The Eternal Dinner, då blir navet. Utställningen består av många olika uttryck men det finns några tydliga hållpunkter som skildras i konstverken, till exempel födelse (Venus dotter), uppbrott (The Outbreak) och död (Förklädd). 


I tidigare utställningar har jag riktat in mig mycket på en specifik problemställning eller fråga, men den här gången visar jag en skörare, större och mer sårbar sida av mig själv.


 När du pratar om öppenheten och olika sediment i livet – handlar det då också om spiritualitet och andlighet?
– Ja, den dimensionen finns också där. Om ett hjul består av allt det som vi är med om i vår vardag, finns det också en yttre, väldigt personlig cirkel utanför det. Den skildras i till exempel Nattsyn och Jag gör vad som helst för dig, där har jag målat figurer med lätt, lätt hand, som om de nästan inte är där. Utställningen bygger mycket på smärtpunkter, sådant som jag inte har ”gått ut med” tidigare.

 Jag har förstått att en annan av dessa smärtpunkter är djuren som syns i flera verk – berätta om dem. 
– Jag har alltid haft ett stort djurintresse, ville bli elefantforskare när jag var yngre och jobbade på Skansen i några år på 1980-talet. Jag äger hundar och köpte nyligen ett får som jag blev blixtförälskad i. Men inom kosten har djur en tendens att banaliseras, så jag har inte velat plocka fram dem tidigare. Det är först nu som det känns roligt.

Du har bland annat jobbat mycket med koalan?
Koalan är barnets sagodjur och kanske det djur som har banaliserats mest. Därför blev jag nästan besatt av att gestalta den. Bronsskulpturen Filosofen blev ett slags självporträtt: där ligger jag som en koala och tänker de där ovanliga tankarna som kommer mitt i natten. Genom historien har även vissa stora konstverk banaliserats, ofta för att de syns för mycket. Jag har velat befria dem från den kontexten. Ett sådant verk är Venus födelse, som jag tycker är en helt underbar myt och som jag har skapat Venus dotter utifrån: ett litet barn i förgylld brons. Färgerna som jag har valt är också sådana som anses banala på gränsen till det förbjudna: ljuslila, aprikos, ljusgrönt, babyblått .... Som jag ser det är de allt annat än banala, just eftersom de används så sällan. De är ju otroligt vackra!

Hon pekar på en syrenlila himmel i bakgrunden till The Outbreak och betonar ännu än gång hur vacker färgen är. Hästen står i utställningen för uppbrott och frigörelse, och The Outbreak är enligt Meta Isaeus-Berlin ett centralverk. 

– Jag tittar mycket på och refererar till exempelvis Velasquez 1600-talsmålningar, där hästen var ett vanligt motiv. För mig var hästen viktig att ha med för att den är så stark. Jag ville att den skulle slå sig fri, springa ut ur bilden som ett ”Här är jag!”. Och det är precis så det är med den här utställningen. Det här är jag! Det är så här jag ser det. 

Karolina Modig

Meta Isaeus-Berlin, The Eternal Dinner, 2022. Foto: Mikael Lundblad

Meta Isaeus-Berlin, Nattsyn, 2022. Foto: Björn Petrén

Meta Isaeus-Berlin bredvid verket It’s in the Eye, 2022. Foto: Mikael Lundblad

Meta Isaeus-Berlin, Venus dotter, 2022. Foto: Mikael Lundblad

Meta Isaeus-Berlin, Filosofen, 2022. Foto: Mikael Lundblad


Samtliga bilder från Meta Isaeus-Berlins ateljé på Kungsholmen i Stockholm. Bild 4: Merlin, 2022; bild 15: Filosofen, 2022; bild 16: Förklädd, 2022. Foto: Mikael Lundblad

Visa alla artiklar inom Konst/Utställning