Månförmörkelser och andra komponenter

Konst / Utställning

Ayan Farah
Peradam
Galerie Nordenhake 2022.08.18 – 2022.09.24

I Ayan Farahs textila verk finns beståndsdelar som vatten från molnsådd, aska från skogen och marockanskt johannesbröd; platser hon besökt och lager av tid.

Att läsa materialbeskrivningen för Ayan Farahs konstverk är som att öppna en bok full av poetiska ordflätor: aska från skogen, vatten från molnsådd, indigo, lera, rost, ringblommor… Materialen blir till färgpigment som appliceras på dukar av linne, hampa och siden, vissa av dem bleks i solljus och fixeras med vinäger. Att det blev just tyg hon arbetar med föll sig naturligt. 

– Jag har arbetat med tyg ända sedan tonåren, både sytt kläder och målat på siden och andra material. Det har alltid funnits en samling tyger hemma: gåvor, ärvda och samlade. De följde med oss var vi än bodde. Jag uppskattar materialets bärbarhet, att jag kan ta med det överallt och inte är bunden till en plats. Det känns mer som en del av människan och kroppen och bär på väldigt många minnen. Måleri på en industriellt tillverkad kanvas kändes aldrig lika fritt, så jag gled ifrån det ganska tidigt, säger Ayan Farah.

Kan du berätta om de pigment som du använder? 
– Mina pigment är alltid utvunna från naturliga källor. De är platsspecifika och intressanta för mig på grund deras historia, geopolitiska identitet eller påverkan på miljön, och jag reser till specifika platser för att hämta dem. Om fröet i sig är intressant odlar jag själv. Jag har bland annat besökt fröbanken i Svalbard – där förvaras kopior av cirka 50 procent av världens frön, som en försäkring mot krig och andra naturkatastrofer. Man kan inte ta med sig frön därifrån men det är en viktig källa för min research.  

Historien har en stor plats i ditt skapande. På vilket sätt? 
– Jag ser mitt skapande och mina verk som en cirkulär process, där materialets identitet spelar lika stor roll som pigmenten, utförandet och slutresultatet. Materialen bär på en intern historia då de ofta kommer från specifika platser, orter och familjer – ibland har de monogram som kan spåras till en viss familj. Pigmenten relaterar till migration, industrialism, kolonialism och miljöförändringar. Jag är intresserad av hur dessa material och ämnen har påverkat och påverkar människan och dess miljö.

Hur ser din arbetsprocess ut?
– Den varierar i perioder men flera moment överlappar varandra eftersom många processer tar väldigt lång tid. Ibland är jag på plats och gräver fram pigment eller gör verk utomhus, samtidigt som jag har blommor till pigment som växer under lampor eller i ett växthus. När jag är i ateljén gör jag research, framställer infärgningar, färgar eller målar, gör tester, skriver eller syr. Jag återvinner nästan allt i min ateljé, så verken varierar beroende på tillgång. Det är många inom olika expertområden som bidrar till mina verk, men jag jobbar helt själv och börjar klockan 06.00 på morgonen. Jag vill hinna förbereda så att jag kan se allt i dagsljus, men det blir ändå alltid väldigt långa dagar och sena nätter.   

Vad betyder ”Peradam”?
– Peradam är ett uttryck i romanen Mount Analogue av Rene Daumal, och förklaras som ”ett objekt som visar sig endast för dem som söker det.” Romanen, som kan ses som en reseroman, handlar om alpinism och bergsbestigning, men ytterst om sökandet efter något oförklarligt som bara kan ses när ljuset faller i rätt vinkel. Den har varit väldigt betydelsefull för mitt sätt att se på de platser jag reser till, och mitt sökande efter essensen av en situation – både i en specifik plats och i ett helt skapande. Den handlar väldigt mycket om tid, som är ett centralt tema i mina verk. 

Karolina Modig


1. Introbild: Ayan Farah, Boreal, 2022.
2. Ayan Farah.
3. Ayan Farah, Analogue – Saline, 2022.
4. Ayan Farah, Peradam, 2022 (installationsvy).
5–6. Ayan Farah, Omen, 2022.
7. Ayan Farah, Peradam, 2022.
8–9. Ayan Farah, Podsol, 2022.
10. Ayan Farah, Subsoil.
Foto
: Galerie Nordenhake.

Visa alla artiklar inom Konst / Utställning