Moki Cherry, D.C., 1981 Foto: Prallan Allsten/Moderna Museet

Konst/Utställning

Oändlig färgfest i Malmö

Moki Cherry
En resa oändlig
Curatorer: Elisabeth Millqvist, Andreas Nilsson
Moderna Museet Malmö
23.09.23–24.03.03

Malmö: I utställningen En resa oändlig visas Moki Cherrys mångbottnade och färgsprakande konstnärskap. Malin Ebbing har träffat Elisabeth Millqvist, chef för Moderna Museet i Malmö och curator för utställningen, över frukost.

– De var som Yoko Ono och John Lennon i det avseendet att hela deras liv var konsten.

Elisabeth Millqvist, chef för Moderna Museet i Malmö och curator för utställningen En resa oändlig, beskriver konstnärsparet Moki och Don Cherry .

– Apropå likheter med konstnärer så kände Moki även Niki de Saint Phalle. Jag tycker att det är lite spännande att tänka att det är någonting som ligger i tiden, ett sätt att uttrycka sig, som man kan känna igen från de Saint Phalle. Moki studerade även på Beckmans samtidigt som Marie-Louise Ekman läste där. Det finns faktiskt vissa verk som är lite lika, och de är båda feministiska. Det finns ett jättefint textilverk av Marie-Louise Ekman i Moderna Museets samling som heter Fiskbullar i hummersås från 1968 som är gjort i en liknande teknik som Mokis, i glansiga tyger. Men jag tror att de närmade sig textilen från helt olika håll – Moki kom från mode och det gjorde inte Marie-Louise. Hon tyckte nog bara att det var ett spännande material.

Allkonstnären Moki Cherry var tillsammans med den amerikanska jazzmusikern Don Cherry en del av den avantgardistiska musikscenen under slutet på 1960-talet och framåt. Själv ska hon ha beskrivit deras gemensamma performances som det största som hänt konstscenen sedan den Ryska Baletten.


”De var som Yoko Ono och John Lennon i det avseendet att hela deras liv var konsten.”

Elisabeth Millqvist


Med skånska Tågarp som bas turnerade familjen runt i världen med bandet Organic Music Society. Moki, som hade en bakgrund i modedesign från Beckmans, producerade scenkläder och textilverk till scendekorer. När de inte befann sig på platser som New York, Paris och Japan, var Cherrys hem i Gamla Stan i Stockholm, samt Tågarp i Skåne, en samlingsplats för internationella konstnärer och musiker. Varje sommar satte man dessutom upp en teater där Moki stod för scenografi och kostym.

– Jag tror att omvärldens syn på Don till stor del bygger på hur Moki gestaltade honom genom sina kompositioner av färg, mönster och material. De hade båda en vision om hur de där spelningarna skulle se ut genom till exempel rörlig bild, videor och scenkläder – hon visade även sina textilier på scenen. Båda två hade den där starka idén om allkonstverket och en annan typ av konsert. Det var en väldigt experimentell och spännande tid.

I utställningen En resa oändlig visas framför allt allkonstnären Moki Cherry genom hennes färgsprakande textilverk, men här finns även flera teckningar, collage, skulpturer, scenkostymer och måleri. Mokis konstnärskap var i högsta grad gränsöverskridande, och hon ska själv ha uttryckt sin förening av livet och konsten med kommentaren ”scenen är ett hem, och hemmet är en scen.” 

– Även om flera av verken ser ut att vara sydda i siden är de flesta gjorda i polyester, ett material som då precis hade kommit och som kändes nytt och spännande, berättar Elisabeth Millqvist när vi står framför verket Brown Rice från 1975, som är en del av Moderna Museets samling.

Med på utställningen finns även några underbara abstrakta målningar från 2009, samt ett ljusverk i metall. Man har lyckats fånga hur Cherry personifierade tidsandan genom lekfulla grepp som stora uppsydda plyschkuddar placerade på golvet, där man som besökare bjuds in att lägga sig ner och titta på det musikprogram som paret producerade på 1970-talet och som visas på en liten fyrkantig TV på golvet. Dessutom har Moderna Malmö sytt upp några klädkreationer som man kan låna när man går runt på utställningen – en rolig twist som refererar till det allkonstverk som paret Cherry bjöds in av Moderna Museets dåvarande chef Pontus Hultén att göra till utställningen Utopier och Visioner på Moderna i Stockholm 1971.

– Moki och Dons verk 1971 bestod av en gigantisk dom i ett tältliknande material, ritad av Bengt Carling och placerad utanför Moderna Museet i Stockholm. Det var faktiskt Tonie Roos, en Malmökonstnär och nära vän till Moki, som hade tipsat Pontus Hultén om att paret Cherry borde vara med. I utställningen, som pågick i 71 dagar, satt Moki bland annat och sydde. Man kunde låna klädkreationer, lägga sig ner på stora mjukisdjur, som hon kallade ”soft sculptures”, medan Don och andra inbjudna musiker spelade musik.


Malin Ebbing

Moki Cherry, Brown Rice, 1975 Foto: Prallan Allsten/Moderna Museet

Moki Cherry i en musikworkshop på skola, 1973 ©️ Cherry Archive, Estate of Moki Cherry


1. Moki Cherry i Stockholm Foto: Peder Björkegren
2. Moki Cherry, installationsvy, 2023 Foto: Helene Toresdotter/Moderna Museet
3. Moki Cherry, Malkauns Raga, 1973 © Tom Van Eynde, Corbett vs Dempsey
4. Moki Cherry, Moki arbetar vid sin symaskin, Utopias and Visions, Moderna Museet, 1971 ©️ Cherry Archive, Estate of Moki Cherry
5. Moki Cherry, Spirit, 1976 © Tom Van Eynde, Corbett vs Dempsey
6. Moki Cherry, Okänd titel (Dragon), 1975 © Anders Sune Berg, Galleri Nicolai Wallner
7. Moki Cherry, Okänd titel, 2009 Foto: Rod Harris, ICA, London
8. Moki Cherry, installationsvy, 2023 Foto: Helene Toresdotter/Moderna Museet

Visa alla artiklar inom Konst/Utställning