ART NOTES x
ARTIPELAG

Konst / Utställning

Picassos muser på Artipelag – intervju med curatorerna bakom utställningen

Värmdö: Artipelags stora höstutställning Muserna som inspirerade och utmanade Picasso vill bryta myten om geniet Picasso och lyfta fram de kvinnliga konstnärerna i hans närhet. Vi har pratat med utställningens curatorer för att få veta mer om deras vision och tankar.

Vad händer när den som länge kallats musa själv träder fram och talar? Det är en av utgångspunkterna för höstens stora utställning på Artipelag, där myten om geniet Picasso får kliva åt sidan och göra plats för berättelserna om kvinnorna som omgav honom, både i vänskaps- och kärleksrelationer – konstnärer, författare, fotografer och keramiker som inte lät sig reduceras till motiv.

Utställningen Muserna som inspirerade och utmanade Picasso återtar ett laddat begrepp. Ordet musa har länge burit en passiv klang, där kvinnan utmålats som ett ansikte eller kropp i marginalen. I den antika mytologin var muserna dock något annat: sångens, musikens och skaldekonstens gudinnor; skapandets beskyddare, källor till inspiration och medskapare. Det är denna ursprungliga betydelse som Artipelag vill blåsa liv i.

– Picasso är känd för sina otaliga relationer med kvinnor. Hur han återgav sina modeller har fastnat hos eftervärlden, som vill minnas dem utifrån hans skildringar; exempelvis den melankoliska, den gråtande, eller till och med den hysteriska. I utställningen vill vi lyfta fram kvinnorna i hans närhet som var konstnärer, och ge betraktaren en bredare berättelse om vilka de var, säger curatorerna Niki Kralli Anell och Frida Andersson.

Bland de åtta kvinnliga konstnärer som lyfts fram i utställningen är ett av de mer kända namnen Françoise Gilot, som själv skrev om sin relation med Picasso i boken Leva med Picasso 1964. Även Fernande Olivier gav ut memoarer om vänskapen och sin tid med Picasso.

– Françoise Gilot sägs vara den första kvinnan som bröt med Picasso. Det stämmer att hon var stark, självständig och modig. Men vi vet idag att också andra kvinnor i hans närhet gjorde samma sak, säger Niki Kralli Anell.

”Vi har valt att fokusera på själva verken och vågat lita på att de bär berättelsen”

Frida Andersson

Tillsammans med museichef Bo Nilsson är Frida Andersson och Niki Kralli Anell curatorer för utställningen. Ambitionen har varit att skifta perspektiv, att se på relationerna med Picasso utifrån kvinnornas perspektiv och skildra något ömsesidigt: en växelverkan där idéer, tekniker och livsval ständigt utmanade varandra.

Visionen har varit att bryta loss subjekten från sina vedertagna positioner – i rummen på Artipelag ska det vara kvinnornas verk, processer och röster som driver berättelsen framåt. Picasso finns där som kontext, men han ska här inte längre vara det centrum som överskuggar allt runt omkring.

– Vi är väldigt glada över att ha fått låna in så många fantastiska verk av såväl internationella institutioner som privatpersoner. Däribland ett stort inlån av teckningar av Dora Maar och några av hennes sena landskapsmålningar, samt ett större antal fotografier av Lee Miller. Vi har valt att fokusera på själva verken och vågat lita på att de bär berättelsen, säger Frida Andersson.

Samtliga åtta kvinnor ges stor plats i utställningen, där en del av ett större rum eller ett helt mindre rum har vigts åt vardera konstnären. Konstnärskapen sträcker sig över flera genrer och epoker – från det tidiga 1900-talets kubistiska period till den surrealistiska epoken vid mitten av 1920-talet och vidare till efterkrigstiden och livet på den franska Rivieran. Curatorerna berättar hur Dora Maar och Lee Miller båda utforskade surrealismen utanför ateljéns väggar; Olga Khokhlova öppnade dörren till dansens och scenkonstens kollektiva rum, och Françoise Gilot drev med sina organiska linjer och stramt tecknande fram ett intellektuellt och formmässigt skifte. Suzanne Ramié introducerade Picasso för keramikens värld och förutom hennes roll som teknisk mentor samarbetade de med att utveckla Picassos alster, medan Fernande Olivier var som ett slags ögonvittne i Montmartre, som både skrev, målade och dokumenterade sin tid.

– Författaren Gertrude Stein hade en långvarig vänskapsrelation med Picasso och deras ömsesidiga konstnärliga utbyte var viktigt för utvecklandet av kubismen som uttryck genom måleri och i skrift, säger curatorerna.

De berättar vidare att Lydia Corbett, tidigare Sylvette David och känd som ”the girl with the ponytail” genom Picassos porträtt, inspirerades av honom att själv vilja bli konstnär och våga lita på sin egen intuition.

– Lydia Corbett är den enda av konstnärerna i utställningen som lever idag. Vi fick möjlighet att prata med henne inför utställningen och hon talade varmt om Picasso; hon beskrev honom som en mentor som lärde henne att se på saker på nya sätt. Samtidigt präglade deras relation, liksom många av de andra, av påtaglig ambivalens.

Utställningen är enligt Niki Kralli Anell och Frida Andersson tänkt att läsas som något mer än en sorts historisk rättelse – snarare som en inbjudan att undersöka vad konstnärskap egentligen är när vi ser det som något gemensamt, relationellt och mångstämmigt.

– Att återta titeln musa i dess ursprungliga betydelse kan öppna för ett bredare samtal om kvinnors roll i konsthistorien – inte som bihang, utan som värdefull medskapare, avslutar de.

Karolina Modig


Muserna som inspirerade och utmanade Picasso visas på Artipelag 4 oktober 2025 – 8 februari 2026


1. Comte Jean de Strelecki (1882-1947), Portrait d’Olga Khokhlova dans le costume du ballet “L’Oiseau de feu”, 1917. Musée national Picasso-Paris, Don Succession Picasso, 1992. APPH4839. Archives personnelles Pablo Picasso. Foto: Jean Baptiste Berangér.
2. Fernande Olivier, Portrait de femme, ca 1920–1929. Private collection, France. Foto: Jean Baptiste Berangér.
3. Lydia Corbett, född Sylvette David, In memory of Toby’s grey coat, 2024; The Child with Sylvette in Chicago, 2016. Courtesy of the Artist and David Simon Contemporary, UK. Foto: Jean Baptiste Berangér.
4. Utställningsvy Muserna som inspirerade och utmanade Picasso, Artipelag. Verk: Dora Maar, Portrait de Jacqueline Breton-Lamba, 1939. FAMM (Female Artists of the Mougins Museum), France – The Levett Collection. Foto: Jean Baptiste Berangér.
5. Françoise Gilot, Concert on the Green (Le Concert Champêtre), 1953. Private Collection. Foto: Jean Baptiste Berangér.

Visa alla artiklar inom Konst / Utställning