1. Sagan om Tomtebobarnen. Bonnier Carlsen förlag.
2. Kristina Sigunsdotter. Foto: Stefan Tell. Bonnier Carlsen förlag.
Art Notes Junior
När gamla sagor möter nya röster
Vad får en berättelse att överleva genom generationer? När klassiker stöps om eller får nya följeslagare uppstår ett särskilt slags litterärt kretslopp. Karin Cellton har pratat med Kristina Sigunsdotter och Katarina Kuick; två författare som tagit sig an arvet efter Beskow och skapat egna versioner av hennes älskade universum.
Vissa berättelser är odödliga. De skiftar form, återuppstår och hittar nya läsare generation efter generation. I år har flera klassiker fått nya tolkningar: Barnen ifrån Frostmofjället, Utvandrarna, Pelle Svanslös – och samtidigt har Elsa Beskows verk blivit public domain. Det väcker frågan: Vad gör en berättelse odödlig?
Beskows sagovärld fortsätter att fascinera. Hennes böcker är fortfarande i tryck 70 år efter hennes död och återkommer ständigt i nya presentutgåvor. Kanske köper vi dem till våra barn för att vi själva en gång blev lästa ur dem.
Genom åren har det gjorts flera parafraser på Elsa Beskows böcker, däribland Thomas Halling och Gunna Grähs bilderbok Sagan om den lilla lilla katten, där vi får veta vad som hände med den lilla gummans katt efter att den sprang till skogs, eller det psykologiska dramat Gredelins längtan av Kaj Attorp, som är en roman för vuxna.
Nu kommer två nya bearbetningar: Katarina Kuicks och Charlotte Ramels Förskolan Hattstugan på utflykt och Kristina Sigunsdotters fortsättning på Tomtebobarnen, illustrerad av Maria Löfgren.
”Det går inte att komma ifrån hur skicklig hon var. Hon byggde upp dramatik som få andra. Det är hon och Astrid Lindgren.”
Katarina Kuick om Elsa Beskow
1. Förskolan hattstugan på utflykt. Alfabeta Bokförlag.
2. Katarina Kuick. Alfabeta Bokförlag.
Beskows barnbarn, Dag Beskow, skriver i förordet att hans farmor brukade läsa sina böcker högt för honom, men när de var slut och han ville veta hur det gick talade hon inte om det. Det fick han fundera ut själv. Med den uppmaningen avslutar Beskow boken Tomtebobarnen; vi får fortsätta sagan själva.
Det var bokförlaget Bonnier Carlsen som frågade Kristina Sigunsdotter om hon ville göra boken. Hon blev så överväldigad att hon började gråta och skakade i hela kroppen.
– Det var så galet smickrande och roligt, berättar Sigunsdotter.
Hennes relation till Beskow går långt tillbaka – till barndomens lekar i skogen och fascinationen för naturens små väsen. För att hitta in i språket och världen läste hon allt av och om Beskow. Det var också bråttom: när verken blev public domain ville hon hinna före både andra och AI-modeller som snart skulle kunna generera egna versioner.
När hon hade kommit en bit med texten besökte hon Dag Beskow i Göteborg och lät honom läsa. Han fick även se några av Maria Löfgrens bilder.
– Det kändes otroligt viktigt att han gav oss sin välsignelse. Utan den hade det inte blivit någon bok, säger Sigunsdotter.
I arbetet valde hon både trohet och förnyelse. Hon behöll stämningar, uttryck och centrala motiv, men gav också plats åt representation och nya karaktärer, som den truliga häxan Kråkrisa som är ganska taskig mot Tomtebobarnen:
– Men det kan de gott ha ibland. De kan vara lite väl duktiga, säger Kristina och skrattar lite.
Beskows stil och manér är fint fångat i Maria Löfgrens bilder. Det ser ut som en riktig Beskow-bok, påkostad och vacker.
– Det är som att någon sitter och trollar hela tiden. Alltså, det är så magiskt när jag skriver de här berättelserna. Jag känner att jag är inuti Elsas värld, säger Sigunsdotter.
Katarina Kuicks och Charlotte Ramels Förskolan Hattstugan på utflykt föddes ur en uppmaning från en lärare att det borde finnas fler böcker som Hattstugan, fast moderna. Kuick protesterade först – hon hade andra idéer – men efter ett tag dök rimmen upp av sig själva.
Precis som i Beskows original lämnas barnen ensamma, råkar bränna ner ett hus och bygger ett nytt – men här gör de det utan vare sig skam eller aga. Snarare får de beröm för sin uppfinningsrikedom.
Ramels illustrationer leker friare med proportioner och perspektiv än Beskow gjorde. Enorma växter, skeva vinklar och bildrutor som gömmer små ledtrådar till rimmen skapar en varm och humoristisk homage.
Kuick är själv mer formad av Cecilia Torudds socialrealism än av Beskow, men hon förstår den stora påverkan som Beskow haft på generationer av läsare.
– Det går inte att komma ifrån hur skicklig hon var. Hon byggde upp dramatik som få andra. Det är hon och Astrid Lindgren, säger Kuick.
Karin Cellton
Karin Cellton väljer andra aktuella parafraser för barn och unga:
Över havet
Christina Wahldén gör en barnversion av Utvandrarna: (Kri)Stina och Oskar tvingas lämna fattigdomen i Småland efter moderns död och skickas ensamma mot Amerika. Resan blir både lång och brutal — Wahldén väjer inte för mörkret, precis som Moberg.
Barnen från Frostmoplan
Mårten Sandén placerar Barnen ifrån Frostmofjället i dagens förort, där syskonen och deras gosedjursget hotas av fosterhemsplaceringar och storebrorsans kriminella umgänge. Kylan och utsattheten finns kvar, men med gängkriminalitet som nytt dramaelement blir berättelsen nästan en deckare.
Pelle Svanslös och svansjakten
Camilla Läckberg tar över ett redan etablerat bilderboksuniversum, där illustratören Lovisa Lasses bildvärld gör Pelle omedelbart igenkännbar. Övergången känns naturlig, och Läckberg axlar uppdraget oväntat fint.
Visa alla artiklar inom Art Notes junior