Peter Geschwind, After Image, 2023. Bonniers Konsthall. Foto: Jean-Baptiste Béranger.

Konst / Utställning

Gärna filosofi – men först ett rejält mysterium!

Peter Geschwind
After Image
Bonniers Konsthall 
2023.02.15–2023.04.02

Stockholm: På Bonniers Konsthall leds besökarna in i konstnären Peter Geschwinds universum, där städkvastar dansar och popcorn poppar i ett smått absurt men knivskarpt drama.

Om inte konstnären Peter Geschwind hade funnits hade vi varit tvungna att uppfinna honom. Med dagens teknik till förfogande hade det varit möjligt att komma en bit på vägen. En idog AI-robot hade kunnat släppas lös för att vittja konsthistorien, filmhistorien, musikhistorien, litteraturhistorien och teknikhistorien på idéer till ett helt konstnärskap. Och om roboten fått tillräckligt mycket tid till förfogande är det inte omöjligt att den hade pillat ihop utställningskonceptet After Image. Fast det hade egentligen inte behövt göras. För bakom utställningen After Image befinner sig en verklig konstnär som heter just Peter Geschwind, men som tyvärr lämnade jordelivet 2021, mitt under arbetet med After Image.

Peter Geschwind tillhör den generation konstnärer som svingade sig upp på den svenska konstscenen strax före mitten av 1990-talet, en period när finanskrisen jämnat föregående decenniums rangliga korthus med marken och med det en konstbransch som dopats med lånade pengar. Konsekvensen blev att konstnärerna fick söka sig egna vägar till publiken. Peter Geschwind var en av dem, och han hittade tidigt nyckeln till framgång genom att ge begreppet samarbete ett nytt innehåll. I hans värld beskrevs inte samarbete med formeln ”du kan spika och jag kan såga, låt oss bygga ett hus.” I stället ställde han sig frågan ”om du kan spika och jag kan såga, vad mer kan vi göra tillsammans än att bygga ett hus?”


”Peter Geschwinds känsla för konstnärens roll som direktör i drömfabriken är knivskarp: han låter oss möta klappstolar och städkvastar som dansar, campingtält som är havande med en hotande jordbävning och popcornmuggar som poppar ljudligt samtidigt som de sprider ett oroväckande ljus.”

Anders Olofsson


Peter Geschwinds engagemang i olika konstnärsdrivna aktiviteter är välkänt, och det fortsatte även sedan han blivit professor vid finkonstinstitutionen Kungliga Konsthögskolan (Mejan). Hans verk letar sig som värmesökande missiler in mot det centrum av olika konstnärliga influenser där plötsligt allt kulturhistoriskt bråte faller från våra skuldror och vi kan räta på ryggen igen. Utställningen After Image är inget undantag. Det är en totalinstallation där besökaren scen för scen leds in i Geschwinds universum, ett smått absurt drama som fångar ett ögonblick av vår samtids kraft att skapa och förgöra.

Geschwinds känsla för konstnärens roll som direktör i drömfabriken är knivskarp: han låter oss möta klappstolar och städkvastar som dansar, campingtält som är havande med en hotande jordbävning och popcornmuggar som poppar ljudligt samtidigt som de sprider ett oroväckande ljus. Men maskineriet som framkallar alla effekter i utställningen är påfallande enkelt. Utan större ansträngning kan man urskilja gaffatejpen, frigoliten, buntbanden och de yxigt tillskurna tygsjoken. Och när vi rör oss mellan installationens scener möter vi högar av transportlådor och överblivet arbetsmaterial.

Den filosofiskt lagde kan förstås spekulera i hur djupt inspirerad konstnären varit av Bertolt Brechts teori om verfremdung, det vill säga ögonblicket i teaterpjäsen när illusionen avsiktligt bryts för att göra oss uppmärksamma på att det är en illusion vi tar del av. Förmodligen skulle Peter Geschwind ha fnissat uppskattande åt en sådan tolkning. Gärna filosofi, men först ett rejält mysterium! I hans ambition att villa bort oss i illusionens labyrint och samtidigt punktera illusionen döljer sig en stark övertygelse om att verkligheten och dikten alltid är större tillsammans, ungefär som den som spikar och den som sågar plötsligt finner sig stående på tröskeln till ett storverk som får alla andra tänkbara alternativ att blekna.

Anders Olofsson


Anders Olofsson är frilandsskribent med bakgrund inom allt ifrån IT-konsulting till konstkritik. Han har tidigare jobbat för bland annat Konstperspektiv och Statens konstråd, och är grundare av konsten.net.


”Hans verk letar sig som värmesökande missiler in mot det centrum av olika konstnärliga influenser där plötsligt allt kulturhistoriskt bråte faller från våra skuldror och vi kan räta på ryggen igen. Utställningen After Image är inget undantag.”

Anders Olofsson



Samtliga bilder: Peter Geschwind, After Image, 2023. Bonniers Konsthall. Foto: Jean-Baptiste Béranger.

Visa alla artiklar inom Konst / Utställning