Sara-Vide Ericson. Foto: Bo Christian Larsson

Konst / Utställning

Våld, åtrå och kollektiva drömmar

Sara-Vide Ericson
Desire of the Tail
Svenska Institutet/Institut Suédois
2023.10.17–2024.02.18

Paris: Sara-Vide Ericson rör sig ständigt i gränslandet mellan fiktion och verklighet. Linnéa Ruiz Mutikainen har träffat henne på Svenska Institutet i Paris, där hon är aktuell med utställningen Desire of the Tail.

För Sara-Vide Ericson symboliserar naturen både trygghet och befrielse. Hon är uppvuxen i Glössbo i Hälsingland, vid 91:an mellan Bollnäs och Söderhamn, som hon själv beskriver det. Tänk så här: om du inte fick skjuts till din kompis hade du förmodligen bara en leråker att roa dig med. Ericsons familj hade en häst, vilket blev hennes räddning. Hon red upp till bergen för där kändes det tryggt. Hemma var det fullständigt krig.

– Jag skulle aldrig ta våld över någon annans kropp eller utsätta någon för det jag själv har utsatts för. Så i min konst tänker jag på min kropp som allas kropp. Jag tar mig friheten att använda mig själv för att ordlöst överföra en erfarenhet, från mig till färgen och mitt måleri, säger Sara-Vide Ericson.

Den kollektiva erfarenheten är konstant i hennes verk, hon ser det som ett nytt språk att låsa upp och sedermera bemästra. Det bottnar i upplevelser på individnivå, ofta bilder baserade på egna erfarenheter som alla kan relatera till. 

– Alla mina erfarenheter kan bli förstådda av andra, vilket är någonting som inspirerar mig – precis som att jag kan få insyn i andras erfarenheter även om jag inte har upplevt dem själv. Det är något av det märkligaste i konsten: plötsligt kan du stoppa ner din arm och känna något främmande. 


”Jag och några favoritkonstnärer skulle delas in i fotbollslag. Målarna stod för sig, jag fick ställa mig längst bak i målarlagets led. Jag var så glad över att vara i en flock.”

Sara-Vide Ericson


Desire of the Tail är hennes första internationella separatutställning. Det började med att Sara Arrhenius, direktör på Svenska Institutet, hörde av sig till Ericson. 

– Just då var jag uppslukad av fransk pop. Inte för att jag var speciellt intresserad av det, jag var snarare fascinerad av lust, åtrå och det franska sättet att bejaka båda delarna. Jag ville utforska det, kanske också för att det är en ytterlighet till var jag kommer ifrån. Sara visste ju inte det när hon hörde av sig, men det var exakt vad jag ville hänge mig åt vid exakt rätt tidpunkt.

Utställningen präglas av jakt och natur, åtrå och styrka. Innan jag träffade Ericson hade jag noterat hennes Instagram-bio, som lyder HUNTER GATHERER PAINTER. Jag frågar om symboliken och var det kommer ifrån.

– Det hela började med en dröm jag hade. Jag och några favoritkonstnärer skulle delas in i fotbollslag. Målarna stod för sig, jag fick ställa mig längst bak i målarlagets led. Jag var så glad över att vara i en flock. Tidigare i livet har jag verkligen behövt gå igenom eldstrider i mitt liv och klara mig själv på tuffa villkor. Nu var jag i en flock med konstnärer som sträckte sig som ett pärlband långt tillbaka i tiden. Känslan av att det finns ett släktskap med andra konstnärer och att det kommer att fortsätta långt efter en själv kändes så härligt. I dag har jag det tatuerat på armen.


Linnéa Ruiz Mutikainen

Sara-Vide Ericson. Foto: Bo Christian Larsson

Sara-Vide Ericson, The Living Rock (That Ends Time), 2023. Foto: Nora Bencivenni/Galleri Magnus Karlsson.


1. Sara-Vide Ericson, In the Grey Matter, 2023
2. Sara-Vide Ericson, The Organ, 2023
3. Installationsvy, Desire of the Tail, 2023. Svenska Institutet/Institut Suédois. Foto: Linnéa Ruiz Mutikainen
4. Installationsvy, Desire of the Tail, 2023. Svenska Institutet/Institut Suédois. Foto: Linnéa Ruiz Mutikainen
5. Installationsvy, Desire of the Tail, 2023. Svenska Institutet/Institut Suédois. Foto: Linnéa Ruiz Mutikainen
6. Sara-Vide Ericson, Balancing the Crack, 2023. Foto: Linnéa Ruiz Mutikainen

Visa alla artiklar inom Konst / Utställning