Sebastian Schildt i sin verkstad i Oxenstiernska Malmgården i Stockholm. Foto: Mikael Lundblad

Konst/Utställning

I de själsliga näringarnas tjänst

Oavsett om det är som silversmed, juvelerare, konstnär, gallerist eller krögare, är det reaktioner, känslor och funderingar som Sebastian Schildt vill åt – och det oavsett om det sker genom att skjuta sönder silverkannor eller att frigöra kvalitet från lyx.

Vad är konst? Många skulle säga att det råder delade meningar om det, men Sebastian Schildt vet. För några år sedan fick han det nämligen förklarat för sig, från ett något oväntat håll. Det visade sig att Skatteverket satt på svaret på frågan som gäckat mänskligheten i alla år. De fastslog utan omskrivning att ingenting brukbart kan vara konst. Konst, menade de, är alltså något som per definition inte ska kunna användas.

Schildt hade då precis skapat en serie tillbringare i silver. Varje kanna hade tagit över hundra timmar att göra. Att sälja en tillbringare för ett rimligt pris i förhållande till den arbetstiden var inte lätt. För ett konstföremål skulle utvärderingsprinciperna vara annorlunda, men de här kannorna var fullt brukbara och var helt enkelt svåra att sälja. Schildt beslutade sig för att gå på Skatteverkets linje, sköt hål i kannorna så att de blev obrukbara, struntade i butiksförsäljningen och ställde i stället ut dem i utställningen Morden på Arsenalsgatan. Kannorna sålde slut, var och en för en rimlig timpenning. 

– Det väckte något hos folk att jag hade skjutit på dyrbart silver – men även att våldföra sig på tid och funktion. Någonstans är det väl det som är det spännande med konsten och allt som gränsar till den: att skapa en reaktion, känslor och funderingar, säger Sebastian Schildt.

Med Morden på Arsenalsgatan ville han utmana våra idéer kring olika objekt och konstföremål, och se vad som händer när gränserna luckras upp. Schildt är själv silversmed, juvelerare, konstnär, gallerist och krögare, och som många multikreatörer ogillar han kategoriseringar. Även själva begreppet konst tycker han alltså är värt att diskutera.   

– Jag skulle kanske kunna beskrivas som konsthantverkare i grunden, men kategorisering har alltid varit något som stört mig. Det är klart att det finns flytande gränser, men de är intressanta att fundera kring. Enligt Skatteverket är som sagt objekt som du kan använda inte konst.

Smycken är då aldrig konst?
– Kanske inte enligt Skatteverket, men kroppen liksom en vägg kan ju ses som en utmärkt plats att hänga smyckeskonst.


”Det väckte något hos folk att jag hade skjutit på dyrbart silver – men även att våldföra sig på tid och funktion.”

Sebastian Schildt


Sebastian Schildts smedja ligger i Oxenstiernska Malmgården mitt på Östermalm, inklämd mellan femvåningshus. Malmgården från tidigt 1700-tal består av tre låga stenlängor på en bergig gård, granne med en lekpark, Historiska Museet och Elverket. En av längorna inhyser silversmedjan – troligtvis Sveriges största – med åtta platser utöver Schildts. Förutom att själv skapa har han alltså också ett galleri i eget namn på Strandvägen, och sedan 2021 driver han Restaurang Oxenstiernan i längan mitt emot smedjan.  

När vaknade drömmen om en egen restaurang?
– Jag tycker om att bli berörd – det kan vara av ett gott vin, ett vackert konstverk, musik eller god mat. Jag har alltid velat föra ihop olika själsliga näringar och har länge haft en tanke om att hitta en plats där det är möjligt. En tid efter att jag hade flyttat in här flyttade Gysinge byggnadsvård ut från lokalen mittemot. Jag satt och tittade ut genom fönstret och tänkte att ska jag göra det någon gång så ska jag göra det nu. Det skulle helt enkelt vara för jobbigt att se någon annan göra det.

Det var inte helt självklart för de statliga tjänstemännen att tro på en ”förvirrad silversmed som ville starta en bättre restaurang.” Men Fastighetsverket sa ja och drömmen började ta form. Något av det första Schildt gjorde var att ringa runt till sina kompisar – tillika några av Sveriges största formgivare – för att fråga om de ville vara med och formge till restaurangen.

– Samtidigt förstod jag att det skulle bli för dyrt att ta fram handblåst glas och annat unikt till en enda restaurang, så jag och min son Ruben startade varumärket Subjective som fungerar som en producent av ny svensk design. Än så länge är restaurangen största kunden.

Lamporna i är formgivna av Mats Theselius och inspirerade av hans dotters My Little Pony-teckingar. Simon Klenell har formgivit en glasservis, och servetter och dukar är gjorda av ”rutornas gudinna” Åsa Pärsson.

– I och med att jag har ett galleri på Strandvägen vet jag att det för med sig ett visst lyxsegment att starta vissa saker på vissa platser. Men är det något jag vill vara med och bidra till så är det att ändra normen för kvalitet. Att starta en restaurang där allt har hög kvalitet hamnar lätt i ett ”fine dining”-fack, men jag ville skapa en miljö som alla kan känna sig bekväma i. Om östermalmarna tycker att det är jobbigt med ett vinglas utan fot får det vara så.  

Oxenstiernas kökschef heter Elvira Lindqvist och kommer senast från Fotografiska. Hon delar Schildts tänk om hållbarhet som någonting som genomsyrar allt och som sträcker sig förbi kravmärkt mat. Besticken är till exempel Pallas Athena som Schildt köper in vintage och renoverar i sin verkstad, och porslinet är formgivet av keramikern Anna Lerinder. Hon har ateljé i Gustavsberg, vilket passade bra in i Schildts mission att få Gustavsbergs porslinsfabrik att tillverka ett nytt porslin för första gången på 30 år.

– De kämpar för att överleva och sa först nej, men ändrade sig sedan. Även Lidköpings porslinsfabrik sa blankt nej när jag frågade, men jag fick till ett ja där också till slut. Det är en del av hållbarhetstanken: vi kan inte rädda alla utrotningshotade produktionsplatser, men vi kan åtminstone få de platser som fortfarande finns att producera något nytt.

Karolina Modig


10 maj–3 juni visas utställningen En blå utställningGalleri Sebastian Schildt. Det är en samlingsutställning med tio konstnärer som utforskat och fördjupat sin relation till den blå färgen.

22 april–6 maj visades guldsmeden och smyckeskonstnären Krista Kretzschmars utställning Archetypes 2.0 på galleriet. Krista Kretschmar har studio och workshop i Oxenstiernska Malmgården och har inspirerats av den schweiziske psykiatern Carl Jungs teorier kring det undermedvetna och kategoriseringen av arketyper.


Den 20 april öppnade även Stina Wirséns utställning DrömmarRestaurang Oxenstiernan.

Guldsmeden och konstnären Krista Kretschmar är en av de guldsmeder och smyckeskonstnärer som har studio och workshop i Oxenstiernska Malmgården.

Krista Kretzschmar, Skaparen, från utställningen Archetypes 2.0 på Galleri Sebastian Schildt

Restaurang Oxenstiernan. Foto: Mikael Lundblad

Smedjan i Oxenstiernska Malmgården i Stockholm. Foto: Mikael Lundblad


6–7. Smedjan i Oxenstiernska Malmgården i Stockholm. Foto: Mikael Lundblad
8. Sebastian Schildt. Porträttbild: Mikael Lundblad.
9–10. Smedjan i Oxenstiernska Malmgården i Stockholm. Foto: Mikael Lundblad
11. Lampa av Mats Theselius på Restaurang Oxenstiernan. Foto: Mikael Lundblad
12. Karaffer och vinglas av Simon Kernell på Restaurang Oxenstiernan. Foto: Mikael Lundblad
13–18. Smedjan i Oxenstiernska Malmgården i Stockholm. Foto: Mikael Lundblad

Visa alla artiklar inom Konst/Utställning