Installationsvy, The Immigrant Artist Biennal, 2023. I förgrunden Mila Panic, Burning Field, 2017. Courtesy konstnären och The Immigrant Artist Biennial. 

Konst / Utställning

Fortsättning eller frigörelse?

The Immigrant Artist Biennial 2023: Contact Zone: Conflictual Distance; Excavated Selves: Becoming Magic Bodies
Curatorer: Bianca Abdi-Boragi, Katherine Adams och Anna Mikaela Ekstrand
EFA Projects; Alchemy Gallery
2023.9.8–2024.1.14 / 2024.1.6

New York: Vad är migration? På The Immigrant Artist Biennial 2023 tolkar ett femtiotal konstnärer migration i konstnärlig form. Håkon Lillegraven rapporterar från biennalen som i år har särskilt fokus på ukrainska konstnärer, samt på konstnärer som har levt och lever som papperslösa.

”Beröva en människa hennes undanflykter och hon blir vansinnig och börjar slå omkring sig. Mänskor måste för fan vara begripliga, annars vågar man varken älska dem eller tala illa om dem. Världen och verkligheten ska vara fattbar, så att vi med gott samvete kan klaga över dess enformighet.”

Orden från slutscenerna av Ingmar Bergmans film Fanny och Alexander återkommer till mig när jag sammanfattar min upplevelse av de tematiskt- och genreöverskridande utställningarna som utgör den senaste upplagan av nomadprojektet The Immigrant Artist Biennial i New York. Initiativet grundades och cureras av Bianca Abdi-Boragi, Katherine Adams och svensk-guyanska Anna Mikaela Ekstrand. Syftet är inte bara att fokusera på konstnärer som har egna, levda erfarenheter som migranter, utan att utmana befintliga idéer om vad migration är och hur konstnärliga representationer av den ser ut.

Biennalen, som ägde rum första gången 2020, har i år valt att särskilt belysa konstnärer som har levt och lever som papperslösa i USA samt ukrainska konstnärer, i två panelsamtal, en på Brooklyn Museum. Utöver dem visas andra från olika platser och sammanhang. De konstnärliga uttrycken sträcker sig från video och fotografi till måleri, skulptur, textil, collage, installationer och performance och visas i åtta små men ambitiösa och tillgängliga gallerier och projektutrymmen fram till januari 2024.

***

I projektrummet EFA Projects på Manhattan visas 13 konstnärer i huvudutställningen Conflictual Distance, som beskriver både den inre och yttre konflikt som skapas när identitet, ursprung och språk möter de omfattande system som påverkar migranters möjligheter till tillhörighet och humana rättigheter. Det inkluderar också ämnen och konstnärer som har varit tidsvittnen under olika generationer, som skapar meningsfulla, ofta sorgtyngda utväxlingar.

Verken hänvisar genomgående till olika former av destabilisering – till exempel visar kenyansk-tanzanianska Keli Safia Maksud (f.1985) i sin textil- och ljudinstallation hur olika länders nationalsånger – som ska skapa en uppfattning om ett lands existens och grundläggande värderingar som eviga och konstanta – förnyades regelbundet parallellt med de snabba regeringsskiftena i majoritetsländerna i Afrika under hela 1970-talet.

I samma anda hänvisar ukrainskfödda Slinko till hur objekt byter mening och värde över tid, när de går från meningsfulla symboler för nationell och social identitet till transaktionsobjekt för att stötta människors försörjning i den idag annekterade Krim-regionen. 

Ur ett annat generationsperspektiv visar den argentinskfödde konstnären Marcelo Brodsky (f.1954), som levde i exil under Argentinas militärdiktatur, genom bearbetade fotografier olika motiv och slagord som förflyttades från Jamaica till länder som Uruguay, Brasilien, England och USA, under folkrörelseåret 1968.

I spänningsfältet mellan dessa länkas utställningsrummet samman i en installation av den indiskt födda konstnären Pritika Chowdhry (f.1973), som, precis som hos Maksud, fungerar som en sorts ”safe space”. Men eftersom det är laddat med dåliga minnen skapar det ett slags falsk trygghet som snabbt destabiliseras genom påminnelser om politiska cykler av konflikter, förtryck och våld.

Pritika Chowdry, Memory Leaks: Drips and Traces, 2014. Foto: Julia Gillard. Courtesy: The Immigrant Artist Biennial och konstnären.


”Syftet är inte bara att fokusera på konstnärer som har egna, levda erfarenheter som migranter, utan att utmana befintliga idéer om vad migration är och hur konstnärliga representationer av den ser ut.”

Håkon Lillegraven


Nida Sinnokrot. Al-Jaz/CNN, 2001. Courtesy: konstnären.

På Alchemy Gallery på Lower Manhattan fokuserar 14 konstnärer i utställningen Excavated Selves: Becoming Magical Bodies på mer abstrakta representationer av ”jaget” i relation till migration, resor och självrannsakan. Jämfört med utställningen på EFA Projects tar sig konsten här ofta mer drömlika och surrealistiska former.

Detta är särskilt tydligt i dominikansk-amerikanska Joiri Minayas (f.1990) video Containers, som dokumenterar en performance och fotoserie där konstnären täcker både ansikte och kropp i ”tropiska” mönster. Kombinerat med en voice-over vill Minaya öka medvetenheten om den västerländska och manliga blick som hon, som kvinna med blandad bakgrund och bosatt i USA, upplever dagligen. Mexikanskfödde Felipe Baeza (f.1987), som visades på Venedigbiennalen 2022, visar här en serie (själv?)-porträtt, som kombinerar måleri och fotografi. Mittemot visar iranskfödda Ala Dehgan (f.1987) en serie målningar baserade på hennes egna drömmar, där hon skapar sin egen väg till en känsla av självständighet och självbestämmande. Båda konstnärerna pekar på hur viktigt det kan vara att skapa och upprätthålla ett inre rum där det egna språket råder.

***

Utöver den höga konstnärliga kvaliteten är något av de mest intressanta och relevanta med de två utställningarna hur få verkliga kroppar man ser. Konstnärer som arbetar med minoritetsperspektiv och representation tvingas ofta agera och figurera i sin egen konst för att generera empati och förståelse hos konstpubliken. Det är också en pågående diskussion i ljuset av mediebilden kring de civila attackerna i Gaza, där palestinierna själva har uttryckt frustration över hur den enorma mängden live-streamade bilder av döda kroppar tycks vara ett av få sätt som kan skapa humanitärt engagemang i västvärlden.

Hur olika bildvärldar bidrar till radikalt olika konsensus kring krig och konflikt globalt illustreras mest explicit i den algeriskfödda Nida Sinnokrots verk Al-Jaz/CNN. På två tv-monitorer sammanställer verket utdrag ur två dygnslånga VHS-inspelningar av bevakningen av ”kriget mot terror” på dels den nordamerikanska nyhetskanalen CNN, dels arabiskspråkiga Al Jazeera, hösten 2001. Tyvärr verkar vi inte ha kommit så mycket längre under de 22 år som har gått sedan dess.

Sammantaget lyckas The Immigrant Artist Biennial 2023 bevara den konstnärliga identiteten och de specifika tvärkulturella omständigheterna för konstnärernas bidrag, samtidigt som den låter en sorts kollektiv röst tränga fram, som kräver medvetenhet och engagemang kring de system som avgör individers och gruppers status under exil, osäkerhet och limbo. Och, inte minst – hur visuell kultur kan bidra till antingen fortsättning eller frigörelse inom dessa verkligheter.

Håkon Lillegraven, curator och skribent


Deltagande konstnärer:
Conflictual Distance: Golnar Adili, Marcelo Brodsky, Pritika Chowdhry, Erika DeFreitas, Maria Kulikovska, Young Joo Lee, Keli Safia Maksud, Mila Panic, Jovencio de la Paz, Emilio Rojas, Nida Sinnokrot, Slinko, Rafael Yaluff

Excavated Selves: Becoming Magic Bodies: AYDO (A young Jusine Yu & Nicholas Oh), Selva Aparicio, Felipe Baeza, Ala Dehghan, Dominique Duroseau, Mia Enell, Maya Hayuk, Raul de Lara, Joiri Minaya, Lilian Shetereva, Tariku Shiferaw, Francesco Simeti, Nyugen Smith

För mer information, se: theimmigrantartistbiennial.com/programming2023

Keli Safia Maksud, They Try Their Tongues, 2022. Foto: Mike Hall, courtesy: The Immigrant Artist Biennial och konstnären.

Installationsvy, The Immigrant Artist Biennal, 2023. I förgrunden Nida Sinnokrot. Al-Jaz/CNN, 2001. Courtesy konstnären och The Immigrant Artist Biennial. 

Slinko, Everything Must Go, 2019-pågående. Courtesy: The Immigrant Artist Biennial och konstnären.

Marcelo Brodsky, Kingston, 1968, från serien 1968, Fire of Ideas, 2016, Courtesy konstnären, Henrique Faria Fine Art och Galeria Karla Osorio.

Felipe Baeza, Our shadows merging, 2023. Foto: Jess de la Hunty. Courtesy konstnären, Alchemy Gallery och The Immigrant Artist Biennial.

Erika DeFreitas, Her body is full of light (often, very often, and in floods), 2016. Courtesy konstnären och Christie Contemporary.

Ala Dehgan, Silver Water Sleep, 2022. Foto: Jess de la Hunty. Courtesy konstnären, Alchemy Gallery och The Immigrant Artist Biennial.

Installationsvy The Immigrant Artist Biennal på EFA Projects. I förgrunden: Pritika Chowdry, Memory Leaks: Drips and Traces, 2014. Foto: Julia Gillard.

Visa allt inom Konst / Utställning