Konstnären Ylva Carlgren i sin ateljé.

Konst / Utställning

”Jag undersöker glappet mellan det kända och det okända”

Ylva Carlgren är fyrfaldigt aktuell i höst och vinter, med dubbla utställningar både i Sverige och i Japan. Sofia Edgren har pratat med henne om att bryta regler, ovisshet och att göra det största man någonsin gjort.

Något formlöst, något som vilar i gränslandet mellan det synliga och det osynliga. I utforskandet av det tar Ylva Carlgrens målningar ofta avstamp. I hennes abstrakta akvareller syns formationer som tycks vanemässiga och bekanta. Fast samtidigt inte. På pappersarken skymtar rektanglar, kvadrater och cirklar – eller vad är det egentligen vi ser? I kompositionens skira lager och utsuddade konturer söker ögat det igenkännbara men möts av något annat. 

–  Det är väl ett slags undersökande av glappet mellan det kända och okända, det sagda eller osagda jag arbetar med. Ett sätt att nå bortom gränserna genom förskjutning och upplösning. När jag börjar med ett verk vet jag inte vad jag ska landa i. Men det är också en del av processen: att acceptera ovissheten och släppa kontrollen. Det finns något frigörande i det, säger Ylva Carlgren.


”När jag börjar med ett verk vet jag inte vad jag ska landa i. Men det är också en del av processen: att acceptera ovissheten och släppa kontrollen. Det finns något frigörande i det.”

Ylva Carlgren


Det är bråda dagar för den Stockholmsbaserade konstnären. Den kommande månaden väntar öppningar av tre utställningar hon medverkar i, varav den första är en separatutställning på Konstakademien i Stockholm. På lördag visar hon verket som hon arbetat med sedan hon fick ett utställningsstipendium från akademin hösten 2021. Titeln Accelerating Frame är hämtad från en prosadikt av den tysk-amerikanska poeten Rosmarie Waldrop och är hennes största akvarell någonsin. Den monumentala målningen – eller snarare målningarna, eftersom verket består av fem delar – mäter 2,5 x 7,5 meter. 

– Redan när jag sökte stipendiet visste jag att jag ville göra något jättestort, och när jag sedan fick det lät jag takhöjden i min ateljé bestämma höjden på verket. När jag började med skissprocessen hade jag känslan av att jag hade målningen inom mig, ändå växte bilden fram som en överraskning. Formatet tvingade mig att ändra hur jag målar. Det tillät ett mindre perfektionistiskt förhållningssätt och öppnade upp för något mer spontant och organiskt. 

Efter sin masterexamen från Konsthögskolan Valand i Göteborg 2012 arbetade Ylva Carlgren till en början med figurativt måleri i fotorealistisk anda. Fram till 2015 då hon nådde en vändpunkt och det föreställande byttes mot abstraktion.  

– Jag upptäckte att jag ville undersöka själva måleriet mer än motiven. Och jag tröttnade på att samtalet om mina målningar alltid handlade om vad de visuellt föreställde – det stämde inte överens med vad jag sökte. Men trots att jag i dag nästan enbart jobbar med abstrakta bilder är det många som vid första anblick tar mina målningar för något annat. De tror att det är foto eller tryck de ser. 

Abstraktionen hindrar dock inte att verklighetens bildvärld inspirerar, även om det ofta inte är medvetet. Ylva Carlgren säger själv att Accelerating Frame har något “landskapsartat” över sig – en referens hon menar kan ha att göra med att hon tittade mycket på kinesiskt landskapsmåleri i början av arbetet med målningen. 

– Jag gjorde även en resa i norra Japan förra hösten. När jag kom hem och skulle gå vidare med skisserna till verket var det plötsligt helt tydligt vad det var för målning jag skulle göra. 

Apropå Japan är också det högaktuellt för Ylva Carlgren. Efter öppningen av utställningen på Konstakademien och den efterföljande på 3e Våningen i Göteborg, beger hon sig österut i januari. Hon och ett tjugotal andra svenska och japanska konstnärer deltar under hösten och våren i en grupputställning på Hiroshima City Museum of Contemporary Art. Projektet, som initierats av den svensk-japanska glaskonstnären Yoko Andersson Yamano, kommer därefter att turnera vidare till Tokyo Opera City Art Gallery

Projektets utgångspunkt – att förhålla sig till glasobjekt – var en  utmaning för Carlgren, som aktivt undviker att måla föreställande. 

– Men det var bra att bryta mina egna regler. De blev två målningar, jag kan själv inte avgöra om de är abstrakta eller föreställande. 


Sofia Edgren


Utställningar med Ylva Carlgren i höst och vinter:

Accelerating Frame
Konstakademien i Stockholm
2023.11.18–2024.01.13
Med utställningen följer en utställningskatalog med texter och skisser av konstnären.

3 utställningar
3e Våningen i Göteborg
2023.11.25–2023.12.17

Glass Tableware in Still Life
Hiroshima City Museum of Contemporary Art
2023.11.03–2024.01.08
Tokyo Opera City Art Gallery
2024.01.17–2024.03.24

I samband med utställningen i Japan gör Ylva Carlgren även en separatutställning på galleri Koki Arts i Tokyo:
2024.01.20–2024.02.24


Verk och skisser: Ylva Carlgren, 2023.

Visa alla artiklar inom Konst / Utställning