Konst / Viktigt verk

Agnes Denes,
Wheatfield – A Confrontation (1982)

I maj 1982 påbörjades ett av de största offentliga konstprojekten någonsin i New York. I augusti 2022 var det 40 år sedan Agnes Denes vetefält skapade historia.

Bland vajande veteax går hon över fältet med ett långt träredskap i sin hand, som en bonde i en 1800-talsmålning. Vetet, med sin karaktäristiska blekgula färg och sirliga strån, täcker halva hennes kropp. Det ser ut som en skickligt gjort manipulation, för bakom det böljande fältet och den lantligt klädda kvinnan reser sig New Yorks välkända skyline, med World Trade Centers tvillingtorn fortfarande kvar. 

Men fotografiet är inte photoshoppat. Det är taget 1982 och visar ett av de största offentliga konstprojekten i New Yorks historia: Wheatfield – A Confrontation. Konstnären Agnes Denes arbetade tillsammans med en assistent och en liten grupp volontärer varje dag under hela maj månad för att gräva ur marken där vetet skulle sås. 285 fåror grävdes för hand och rensades från stenar och sopor: skrot, gamla däck och överrockar. När allt hade forslats bort – närmare bestämt 200 lastbilar med skräp och smuts – såddes fröna för hand och fårorna täcktes med jord. Vetet växte under sommaren och skördades den 16 augusti samma år. Fältet förvandlades senare till Battery Park City, men konstverket lever kvar genom alla de fotografier som togs innan skörden. I utställningen The International Art Show for the End of World Hunger organiserad av Minnesota Museum of Art mellan 1987 och 1990, fick också skörden resa vidare till 28 städer i olika länder. Frön från skörden såddes sedan på ännu fler platser runt om i världen. 

Wheatfield – A Confrontation skapades som ett slags meditativ reflektion över slitningarna mellan mänsklig exploatering och det naturliga: jorden, naturen och tidens cykler. Det kan också ses som ett extremt tidigt urbant jordbruksexperiment. Platsen valde Agnes Denes för att visa på en konflikt: vetefältet ser ut att växa upp över World Trade Center, en av New Yorks vid den tiden tydligaste maktsymboler. Förhoppningen var att väcka tankar kring förhållandet mellan skyskrapornas symbolik och det vajande vetefältet. 

I dag vittnar fotografierna kanske även om alltings skörhet, eftersom inte bara vetefältet utan även de maktsymboliska tvillingtornen i bakgrunden nu är jämnade med marken.

Karolina Modig 


Agnes Denes, född 1931 i Budapest, anses vara en pionjär inom så kallad land art och miljörelaterad konst. Bland andra viktiga verk av Denes finns Rice / Tree / Burial i Sullivan County, New York (1978); Tree Mountain – A Living Capsule i Ylöjärvi, Finland (1996) och A Forest for Australia, i Altona, Australien (1998). 


Bild: Agnes Denes, Wheatfield – A Confrontation (1982). Photo by John McGrall. Courtesy the artist and Leslie Tonkonow Artworks + Projects. Bildkälla: Architectural Digest.

Visa allt inom Konst / Viktigt verk