Helena Uambembe, How To Make a Mud Cake, 2021/2025, installationsvy, 13. Berlin Biennale, Former Courthouse Lehrter Straße, 2025. © Helena Uambembe. Foto: Marvin Systermans.
Stor konstguide till Berlin
Berlin: Vad har definierats som konst i väst under de senaste hundra åren? Är man det minsta nyfiken rekommenderas varmt att besöka några permanenta samlingar i Berlin. Jenny Danielsson guidar till sina personliga favoriter.
NEUE NATIONALGALERIE
Neue Nationalgalerie är en platt, stilig byggnad ritad av Ludwig Mies van der Rohe, med plats för åtskilliga utställningar. När jag är på besök kan man ta del av omfattande solopresentationer av den tyske abstrakte målaren Gerhard Richter, japanska superkändisen Yoko Ono och konstnären Lygia Clark som föddes i Brasilien 1920. Hennes karriär omfattade taktila möten, experiment och performance. I stora delar av utställningen tillåts publiken interagera med konsten och det är uppsluppet fnissigt i de traditionellt tysta gallerirummen. Vi är flera som inte kan låta bli att konversera över vår upplevelse av att exempelvis hålla i en vattenfylld plastpåse med snäckor.
En trappa ner på Neue Nationalgalerie presenteras samlingen. Fokus är 1900-talet och det är härligt att få se konst man man sett både i konsthistoriska verk och fladdra förbi i sociala medier. I utställningen Extreme Tension. Art between Politics and Society 1945 – 2000 visar Christoph Schlingensiefs Deutschland versenken (Sinking Germany) från 1999, ett omfattande konstverk som startade med en performance i New York intill Frihetsgudinnan. Det här är ett konstverk jag aldrig har sett tidigare, men Schlingensief är en konstnär som utan tvekan är inskriven i konsthistorien.
Christoph Schlingensief. Deutschlandsuche ´99, Installationsbild, Neue Nationalgalerie, 2025, Courtesy Filmgalerie 451, Nachlass/Estate Christoph Schlingensief, Berlin, Foto: David von Becker.
Hannah Höch, Dada Dolls, 1916 © VG Bild-Kunst, Bonn 2019. Courtesy Berlinische Galerie.
Lygia Clark, Structuring the Self, 1976, © Cultural Association “The World of Lygia Clark” (Ref. 64087). Courtesy: Neue Nationalgalerie.
Lygia Clark i sin ateljé, Rio de Janeiro, 1950s, © Associação Cultural O Mundo de Lygia Clark. Courtesy: Neue Nationalgalerie.
BERLINISCHE GALERIE
Är man specifikt intresserad av Berlins konsthistoria beger man sig till Berlinische Galerie. Institutionen fyller 50 år i år och har hängt om sin samling – det är luftigt, lärorikt och precis så där omfattande att det känns orimligt att ta in allt. Med fördel strosar man därmed unt och tar sig an det som lockar av måleri från 1920-talets glada fester och dokumentära bilder av Berlin i ruiner efter kriget.
Konstnären Hannah Höch ges lite extra utrymme. Museet framhåller att hennes verk adderar stort till museets samlingar från 1910 och -20 talen, då konstnären var en tongivande figur i Berlin. Hennes målade collage är starka i färgerna och omtumlande surrealistiska i innehåll. Berättelsen om hennes nedtonande liv efter kriget ges också utrymme. Idag är det svårt att förstå hur sargat Berlin var efter andra världskriget.
BERLINBIENNALEN
Om man är nyfiken på konst som inte befinner sig inom ramen för konsthistoriska samlingar och medföljande krav på att visas i perfekta miljöer beger man sig med fördel till årets Berlin Biennale, som pågår till den 14 september. Konsten intar fyra platser runt om i staden, bland annat en sal på Hamburger Bahnhof där man hälsas välkommen av små kabinett av Gabriel Alarcón och banderollen ’We can all see the colonizer is naked’. Det självklara påståendet sätter tonen för årets biennal med titeln Passing the fugitive on.
I ett gammalt tingshus är allt slitet, men jag imponeras av finishen i de genomtänka installationer och ser konstverk som har något att säga och som vill något. Många konflikter och oegentligheter i vår samtid står i fokus. Även om man inte kan detaljerna kring en konflikt är det uppenbart att konsten som sätter människan lott på jorden i fokus aldrig uppstår i historiskt vakuum. Har man tex varit på Neue Nationalgalerie och sett Martha Roslers legendariska feministiska verk Semiotics of the Kitchen från 1975 är det svårt att inte se dialogen mellan den videon och sydafrikanska Helena Uambembes How to Make a Mud Cake.
Martha Rosler är född 1943 i USA och tar i sitt verk filmad i ett kök i alfabetisk ordning upp köksredskap, nämner dem vid namn och visar deras funktion. Hennes torra sätt lyckas förmedlar att ishackan nog skulle kunna hugga söder annat än fruset vatten. Helena Uambembe bakar sandkakor i bästa tv-kocks anda: skvätter vatten på smeten och utbrister ”It can get messy, but so is colonialism”. Hon slår också fast att: ”The more creative you are with trauma, the better”. I förhållande till Rosler är Helena Uambembe, född 1994 in Pofret i Sydafrika, lika torr, men också solig. Hon avslutar med att dekorera sandkakorna med blommor.
Gabriel Alarcón, Your Waste is my Glam, 2025, installation view, 13th Berlin Biennale, Hamburger Bahnhof – Nationalgalerie der Gegenwart, 2025. © Gabriel Alarcón, Foto: Eberle & Eisfeld.
HAMBURGER BANHOF
Om man måste välja bara ett museum i Berlin: besök Hamburger Bahnhof. Den gamla tågstationen imponerar inte bara i rymd och storlek. Här finns plats för den tyska konstnären Joseph Beuys ouvre och installationer av Elmgreen & Dragset och Anne Imhof. När man behöver en paus serveras riktigt bra mat på restaurangen.
Hamburger Bahnhof – Nationalgalerie der Gegenwart © Staatliche Museen zu Berlin, Nationalgalerie / Florian Banicki.
Wolfgang Tillmans, Isa Mona Lisa, 1999. Hamburger Kunsthalle, Dauerleihgabe der Sammlung Schmitz-Morkramer © Wolfgang Tillmans.
Melanie Manchot, installationsbild: Alpine Diskomiks (Detail), 2019, Hamburger Kunsthalle © VG Bild-Lunst, Bonn 2024. Foto: Fred Dott.
HAMBURGER KUNSTHALLE
Råkar man befinna sig i Hamburg rekommenderas ett besök till gigantiska Hamburger Kunsthalle som har hand om konst från medeltiden fram till idag, och som ger plats för både omfattande presentationer av sin samling och tillfälliga utställningar. I museets nyaste del presenteras samlingen från 1960-talet under titeln Isa Mona Lisa. Titeln lånar man av en bild av Wolfgang Tillmans som porträtterar hans vän och kollega, konstnären Isa Genzken. Givetvis är titel en blinkning till den mystiska målningen Mona Lisa av Leonardo da Vinci som hänger på Louvren i Paris. Förresten är det Tillmans karaktäristiska bildvärld som intar Centre Pompidou i Paris fram till mitten av september när man stänger för renovering.
Isa Mona Lisa är en av de sobraste utställningar jag sett. I all enkelhet parar man två eller tre konstnärer per rum och berättar kort och koncist om deras gemensamheter. Varje konstverk får ordentligt med utrymme. Det känns viktigt, Alexandra Birckens Aprilia, som består av skinande fragment av en motorcykel, är ett av dem som kräver viss eftertanke. Ett rum intas av bekväma sittplatser, skivspelare och LP-konvolut med bilder av berg. Installationen Alpine Diskomiks av Melanie Manchot drar i gång vid fasta tider, skivspelarna snurrar och det är en mix av olika genres som förenas i sitt fokus på just berg.
Konst kan fungera och definieras på olika sätt, i olika tider och på olika platser. Att ta del av samlingarna på några av Europas största konstmuseer är givande, inte minst för att det är en lektion i specifikt tyska förhållanden och Tysklands relation till resten av världen. Konst är alltid en del av ett omgivande samhälle och i presentationerna av de här institutionernas permanenta samlingar tas konsten på största allvar.
Alexandra Bircken, Demolition Ball /Cassius Clay, 2011. Hamburger Kunsthalle, Schenkung Philipp und Dr. Christina Schmitz-Morkramer, Hamburg 2024 © Foto: Thomas Müller.
Dan Lie, Untitled, 2024. Hamburger Kunthalle, Dauerleihgabe der Stiftung Hamburger Kunstsammlungen, erworben 2024 © Courtesy konstnären och Galerie Barbara Wien, Berlin.
Asana Fujukawa, installationsbild: Eline Frau, ihr Freund und ein kleiner Gott, 2002. © VG Bild-Kunst, Bonn 2024. Foto: Fred Dott.
Ta ett glas:
Åk till Nuekölln och häng på Omega Bar eller beställ en cocktail på Herr Lindemann. Det är också fint att promenad runt den gulliga småstadskänslan i stadsdelen
Ät något gott:
Är man sugen på glass rekommenderas Eismanfaktur som berlinskt har en kristallkrona ovanför frysboxen och graffitti på väggarna utanför.
I Hamburg serverar Alt Helgoländer Fischerstube fisk på traditionellt nordtyskt vis. Lokalen är rustik och services i vit skjorta och förkläde. Deras mycket rejäla bit tork i senapssås kan knappast göra någon besviken. Men är man något mer sugen på att sitta i på hög stol i fönstret och titta ut över hamnen går man över torget till Restaurant Fives am Fishmarkt.
Visa allt inom Konst / Utflykt