Konst / Utställning

Sprakande möten i skånsk bokskog

Christer Strömholm, Annika Elisabeth von Hauswolff, Aziz Hazara, Gosette Lubondo, Eric Magassa, samt Eiko Otake med William Johnston.
Var egentligen börjar någonting?
Curator: Mattias Givell
Wanås Konst 2022.09.10 – 2022.11.06

På Wanås Konst visas den svenske fotografgiganten Christer Strömholm tillsammans med samtida konstnärer i Var egentligen börjar någonting?

Om man frågar en fotograf vilken annan fotograf som mest har inspirerat hen till att börja fotografera, är ett namn ständigt återkommande. Mellan den 10 september och 6 november spelar denne fotograf huvudrollen på Wanås Konst, där hans verk presenteras tillsammans med arbeten av samtida konstnärer.

Fotografen Christer Strömholm (1918–2002) räknas som en av Sveriges största fotografer. Han var verksam från 1940-talet och framåt, och är mest känd för sina intima svartvita porträtt och gatufotografier. Hans skildringar av transsexuella kvinnor i 1950-talets Paris spred hans namn internationellt.

När Wanås Konst i skånska Knislinge nu för första gången låter fotografi stå i fokus i skulpturparken, är det med Strömholms verk tillsammans med arbeten av de samtida konstnärerna Annika Elisabeth von Hausswolff (Sverige), Aziz Hazara (Afganistan), Gosette Lubondo (Demokratiska Rep. Kongo), Eric Magassa (Sverige) och Eiko Otake (Japan) med William Johnston (USA).  



”De blåser i en leksakstuta för att försöka kommunicera sin akuta situation. Verket har inspirerats av Hazaras egen erfarenhet av självmordsattacker som har drabbat Kabul.”


I Aziz Hazaras videoverk Bow Echo (2019), klättrar fem pojkar upp på toppen av en stor klippa och utsätts för hårda vindar. De blåser i en leksakstuta för att försöka kommunicera sin akuta situation. Verket har inspirerats av Hazaras egen erfarenhet av självmordsattacker som har drabbat Kabul. Eiko Otake visar fotografier från A Body in Fukushima, dit hon har rest sex gånger hittills, första gången ensam och sedan med William Johnston, som dokumenterat hennes kropp i det surrealistiska, postnukleära landskapet på platser med förhöjd radioaktivitet. I Gosette Lubondos serie iscensatta fotografier från ett uttjänat tåg reser verkliga individer från nuet tillsammans med inbillade figurer från en passerad tid.

– Många brukar kameran i någon form för att berätta många olika saker, på många olika sätt. Som en pensel. Penna eller koreografi, säger Mattias Givell, curator och verksamhetschef Wanås Konst.

I utställningen Var egentligen börjar någonting? har konstnärerna använt kameran till verk som på olika sätt relaterar till Strömholm, för att koppla ihop honom och hans bilder med samtiden och sina egna verk med historien och den fotografiska traditionen.

Karolina Modig


1.Introbild: Installationsvy Var egentligen börjar någonting? Christer Strömholm – Aziz Hazara. Foto: Mattias Givell
2. Annika Elisabeth von Hausswolff, RÖD.HIERARKI.SPEGLAD, 2015. Foto: Annika Elisabeth von Hausswolff
3. Christer Strömholm, Switzerland 1950. Foto: Christer Strömholm
4. Eiko Otake, A Body in Fukushima, Trip 4 June 25 2017. Hisanohama Fishing-Harbor. No. 575. Foto: William Johnston
5. Aziz Hazara, Eyes in the Sky, Single channel video 4 minutes 17 seconds, 2020 - Courtesy Aziz Hazara and Experimenter.
6. Gosette Lubondo, Imaginary Trip #10, 2016. Foto: Gosette Lubondo
7. Aziz Hazara, Rehearsal, Single channel video 1 minute 05 seconds, 2020. Courtesy Aziz Hazara and Experimenter.
8. Installationsvy Var egentligen börjar någonting? Christer Strömholm. Foto: Mattias Givell
9. Installationsvy Var egentligen börjar någonting? Christer Strömholm – Aziz Hazara. Foto: Mattias Givell
10. Installationsvy Var egentligen börjar någonting? Christer Strömholm. Foto: Mattias Givell

Visa alla artiklar inom Konst / Utställning