Konst / Utställning

Organiska kroppar och blommande själar

Camilla Engström
Två hjärtan
Carl Kostyál / Hospitalet
2025.09.04–2025.10.04

Stockholm: I Camilla Engströms utställning Två hjärtan gestaltas familjebildning och graviditet genom knoppar och blommor i ett svensk-kaliforniskt skimmer. Art Notes Sofia Edgren har pratat med den Los Angeles-baserade konstnären om mognad i både målerisk och inre bemärkelse.

Det har gått nästan nio månader sedan Camilla Engström påbörjade de sexton oljemålningarna som visas i separatutställningen Två hjärtan på Hospitalet i Stockholm. Det är en för henne ovanligt långdragen arbetsprocess, normalt sett har hon ett snabbare arbetstempo. Men den här gången fick det ta sin tid. Hon vägrade att stressa och mådde dessutom illa under den inledande fasen. Att den Los Angeles-baserade konstnären fick besked om att hon var gravid i januari har inte bara påverkat processen, utan även målningarnas uttryck och gestaltning. 

– Bebisen fick sätta schemats tempo. Tidigare har jag ofta målat landskap, den här gången blev det mest människor, fast gestaltade i blommor. Det kändes först lite cheesy att måla blommor för att det på många sätt är så gjort. Men jag körde på, och nu när jag är klar tycker jag ändå att det blev något unikt, säger Camilla Engström på linje från andra sidan Atlanten.

”Jag har känt mig som en blomma under arbetet med de här målningarna. Inte på utsidan, men på insidan.”

Camilla Engström

Camilla Engström bor i Los Angeles sedan 2018, men flyttade till New York redan 2011 för att studera mode vid FIT. Väl examinerad jobbade hon ett tag på Calvin Klein och J. Crew, men insåg att branschen var för hård för hennes smak. Tecknat hade hon gjort barnsben och under åren även börjat måla, först i akryl, sedan i olja. Parallellt med ett tillfälligt jobb i en vintagebutik startade hon ett Instagramkonto där hon började lägga upp bilder på målningar – och filmer på sig själv dansande. Det här var innan boomen med diverse Tiktokdansare, och kombinationen dans/måleri visade sig vara ett vinnande koncept. I takt med att följarskaran växte började Engström att sälja verk via sitt konto. 

– Jag har alltid älskat att dansa – så mycket att jag knappt kunnat hålla mig ifrån det. Och jag har aldrig skämts ett dugg på dansgolvet. Dansen ger mig både energi och fungerar som en reset. Om jag fastnar i tankar när jag är i ateljén och målar tar jag ofta en liten danspaus – det för mig tillbaka till kroppen och förhoppningsvis in i ett slags flow-state.

Konstnären, som har bott i Los Angeles i hela sitt yrkesverksamma liv, menar att platsen absolut har påverkat hennes måleri. De kaliforniska landskapen, och kanske framförallt dess färger, går igen i motiven, men sanningen är att de svenska influenserna också alltid finns närvarande. Vid sidan av Santa Fe-baserade Georgia O'Keeffe och hennes landskapsgestaltningar nämner Engström en rad svenska konstnärer som återkommande inspirationskällor, däribland Marie-Louise Ekman, Karin Mamma Andersson, Hilma af Klint och Helmer Osslund

I utställningen på Hospitalet kan flera nämnda referenser spåras, men tydligast är de två hjärtan som har stått i fokus sedan årets början. Bebisar gestaltade som stjälkar med knoppar som snart står i blom, men också de självporträtterande, utslagna blommorna.

– Jag har känt mig som en blomma under arbetet med de här målningarna. Inte på utsidan, men på insidan har jag verkligen blomstrat. Det känns som att hela jag har mognat under den här processen – måleriskt, men kanske ännu mer som människa.   

Sofia Edgren


Camilla Engströms separatutställning  Två hjärtan visas på Hospitalet i Nacka strax utanför Stockholm mellan den 4 september och 4 oktober 2026.  


1. Camilla Engström i sin ateljé, 2025.
2. Camilla Engströms ateljé, 2025.
3. Blue Womb, 2025.
4. Sunflower Sunrise, 2025.
5. Camilla Engströms ateljé, 2025.
6. Camilla Engströms i sin ateljé, 2025.
7. Night Flower, 2025.
8. Camilla Engströms ateljé, 2025.

Visa alla artiklar inom Konst / Utställning