Konst / Viktigt verk

Christo och Jeanne-Claude,
Surrounded Islands (1980–83)

I maj är det 40 år sedan Christo och Jeanne-Claude klädde in elva öar utanför Miamis kust i 6 miljoner kvadratmeter rosa tyg. Flygbilderna på de gröna öarna med sina illrosa kjolar som flyter ut i det blå vattnet fanns i alla Florida-hem då och över hela världen i dag.

De var födda samma dag, samma år – konstnärsduon och äkta paret Christo och Jeanne-Claude. De blev förälskade när Christo målade porträtt av Jeanne-Claudes mamma 1958 och arbetade tillsammans i över 50 år med att skapa häpnadsväckande, enorma verk. Med tyg som återkommande material har de bland annat slagit in historiska landmärken, monument och byggnader – däribland Triumfbågen, Berlins Reichstad och Pont Neuf. Vanligtvis hamnar denna typ av konstverk inom en kategori som kallas för “land art” eller konceptuell konst, men själva beskrev de sig hellre som ”environmental artists”. Under rubriken ”Most Common Errors” på deras webbsida står det bland annat:

Conceptual Artists: NO—a conception on a paper is not Christo and Jeanne-Claude's idea of art. […] Environmental artists: YES—because they created many works in cities—in urban environments—and also in rural environments but NEVER in deserted places, and always on sites already prepared and used by people, managed by human beings for human beings. Therefore, they are not "Land Art" either. We believe that labels are important but mostly for bottles of wine.

Under samma rubrik står det också att de “build works of art of JOY and BEAUTY”. De gjorde konst för konstens skull, arbetade 12–14 timmar per dag, sju dagar i veckan, och i projektet Surrounded Islands lät de under två veckor elva öar utanför Miamis kust omslutas av drygt 6 miljoner kvadratmeter illrosa tygsjok. I maj är det 40 år sedan konstverket färdigställdes, och än i dag syns de vackra flygbilderna av de gröna öarna med sina styva illrosa balettkjolar, flytande i det blågröna vattnet, i hem över hela världen.

Idén till Surrounded Islands tog fart 1980, när konstnärsduon bjöds in av chefen för Perez Art Museum Miami (PAMM), Jan vad der Marck, att skapa ett konstprojekt för Florida. De valde snart att fokusera på elva öar belägna i Biscayne Bay mellan Miami stad, Norra Miami, Miami Shores och Miami Beach. Skissarbetet började 1981, och som alla deras konstprojekt var det helt självfinansierat – den här gången genom försäljning av ritningar och skisser från projektet.

1980 var Miami något annat än det är i dag. Området kunde beskrivas som ett vilda västern, och en av de elva öarna kallades i folkmun för ”ölburksön” på grund av drivorna av skräp. Christo och Jeanne-Claude valde att inkludera marinbiologer, ingenjörer, mariningenjörer, däggdjursexperter och ornitologer i förarbetet; de tog tester för att säkerställa att inga levande varelser skulle komma till skada och 40 ton skräp – bildäck, gamla kylskåp, madrasser och just ölburkar – rensades bort från öarna och det omgivande vattnet. Under de två veckor som tyget var på plats cirkulerade hela tiden båtar runt öarna för att säkerställa att inga fåglar eller andra djur for illa. Miami-Dade countyt fick senare tusen signerade och numrerade fotografier av det färdiga verket för att kunna sälja till förmån för fortsatt omhändertagande av miljö och djurliv i Biscayne Bay.

Konstnärernas användande av enorma mängder tyg och plast kan i ljuset av dagens miljökris och akut behov av minskat resursslöseri ändå tyckas smått absurt. Deras intentioner att inte skada natur och djurliv har dock uppfattats som genuina, de använde gärna återvunnet material och samarbetade även i andra projekt med lokala miljöexperter.

Den 7 maj 1983 var installationen av Surrounded Island färdigställd. Det rosa polypropylen-tyget sträckte sig 61 meter ut i havet från varje ö och hölls på plats av sexkantiga rör och tusentals undervattensankare. Den rosa färgen förknippas ofta med Miami och framför allt med stadens Art Deco-distrikt; med de intensiva solnedgångarna och Floridas ikoniska flamingos. Christo och Jeanne-Claude har förklarat valet som främst estetiskt: ”Den lysande rosa färgen harmoniserade med den tropiska växtligheten på de obebodda gröna öarna, med ljuset från Miamis himmel och färgen på de grunda vattnen i Biscayne Bay”. ”Det här är min Monet”, ska Christo ha sagt när han skulle beskriva den visuella, nästan måleriska effekten av verket: ”… som underbara näckrosor”.

Surrounded Islands was a work of art underlining the various elements and ways in which the people of Miami live, between land and water”, förklarade han, men underströk att inget av deras projekt hade något inneboende godhetssyfte, moral eller mening. Snarare såg de vart och ett av sina verk som tidskapslar i deras gemensamma liv.


För mer info om projektet, kolla gärna in dokumentären Islands från 1987, av Albert Maysles, David Maysles och Charlotte Zwerin.



1. Christo och Jeanne-Claude, Surrounded Islands, Biscayne Bay, Greater Miami, Florida, 1980-83. Foto: Wolfgang Volz, © 1983 Christo and Jeanne-Claude Foundation
2. Christo, Surrounded Islands (projekt för Biscayne Bay, Greater Miami, Florida). Collage 1983 i två delar. Collection Betty and Joseph Fleming, Miami Beach, Florida, USA Foto: André Grossmann, © 1983 Christo and Jeanne-Claude Foundation
3. Installation av Surrounded Islands, Florida, 1983. Foto: Wolfgang Volz, © 1983 Christo and Jeanne-Claude Foundation
4. Installation av Surrounded Islands, Florida, 1983. Foto: Wolfgang Volz, © 1983 Christo and Jeanne-Claude Foundation
5. Christo och Jeanne-Claude under arbetet med Surrounded Islands-projektet, Florida, 1982. Foto: Wolfgang Volz, © 1982 Christo and Jeanne-Claude Foundation
6. Christo, Surrounded Islands (projekt för Biscayne Bay, Greater Miami, Florida), Collage 1982. Blyertspenna, kol och enamel-färg och fotografi av Wolfgang Volz. Privat samling. Foto: André Grossmann, © 1982 Christo and Jeanne-Claude Foundation
7. Christo och Jeanne-Claude, Surrounded Islands, Biscayne Bay, Greater Miami, Florida, 1980-83. Foto: Wolfgang Volz, © 1983 Christo and Jeanne-Claude Foundation

Visa allt inom Konst / Viktigt verk