Konst / Utställning
Dan Wolgers: ”AI:n hallucinerar, precis som vi”
När Karolina Modig besöker Dan Wolgers i hans ateljé vid Nytorget på Södermalm står kaffetermosen och havrekakorna redan framdukade. Om några månader fyller han 70, men samtalet kretsar inte kring karriär eller jubileum – utan kring Nils Ferlin, artificiell intelligens och den där svårfångade känslan av att ha tappat sin papperslapp. I den nya utställningen Ditt ord på Galleri Arnstedt låter Wolgers dikt möta maskin, allvar möta humor – och vördnad möta tvivel.
– Är det för tidigt för kaka?
Dan Wolgers packar upp en silvrig kaffetermos, en glaskanna med mjölk och en påse havrekakor med russin ur en blomsterdekorerad korg som står på bordet i ateljén. Han ber om ursäkt för att det är trängre än vanligt, sonen håller på att flytta och använder ateljén som tillfälligt flyttlådelager.
Wolgers ateljé ligger i ett av de K-märkta röda trähusen vid Nytorget på Södermalm i Stockholm. Han står på trappan och vinkar när jag kommer, han minns mig vagt och vi kommer fram till att det var nästan tio år sedan jag var här sist – då för att intervjua både honom och författaren Lena Andersson för deras gemensamma utställningsprojekt.
Nu är jag här för att prata om kommande utställningen Ditt ord på Galleri Arnstedt i Skåne, där Wolgers kombinerat en nära hundra år gammal Nils Ferlin-dikt med utforskande av ChatGPT:s eventuella förmågor. Han förklarar att det inte alls är så att han är ”inne på AI”, utan att han helt enkelt behövde hjälp med en ritning för en annan utställning som är på gång framöver.
– Har du använt ChatGPT någonting?
Jag tar en havrekaka och nickar.
– Den är liksom både användarvänlig men samtidigt korkad. Nu bad jag den att illustrera saker för att försöka förstå hur den tänker – även om jag begriper att man naturligtvis inte kan fatta hur en robot tänker ... Hur som helst bad jag den bland annat att illustrera Nils Ferlins Du har tappat ditt ord, men även talesätt och liknande. Och så försökte jag förstå hur jag ska formulera min egentliga fråga. Har du använt den till att göra bilder?
Jag sväljer och svarar att nej, det har jag faktiskt inte.
– Nej, inte jag heller. Men jag antar att samma sak gäller med text, att den liksom hallucinerar när den arbetar.
Dan Wolgers förklarar att AI:n arbetar som i en feberdröm med att koppla ihop och stoppa in saker som han höll på med för kanske två dagar sedan, i den bild den skapar.
– På det sättet är det intressant. Men också helt hopplöst. Den gjorde ett antal bilder för att visa mig vad den kunde, bland annat den här där jag sitter på trappan och grinar som sjutton. Så tog den bort trappan och lade en röd bakgrund och jag och tänkte att ja, det var inte så dumt.
Han konstaterar att det är ganska exakt så det känns när man har tappat sin papperslapp, och att det var var därför han valde just Ferlin-dikten.
”Många av mina verk behöver man inte ens se, det räcker att ha hört talas om dem.”
Dan Wolgers
– Jag kan känna att jag har tappat min papperslapp.
På vilket sätt då?
– Med stigande ålder känner jag att önskan att prestera sjunker undan. Det finns andra saker som är viktigare, men då stiger också känslan av otillräcklighet. Det handlar egentligen om det gamla vanliga, att ju mer man lär sig desto mer förstår man att man inte kan någonting. Plötsligt tycker jag att det är verkligt, på riktigt, och det – att kunna mindre och mindre ju äldre man blir – blir på ett sätt som att ha tappat sin papperslapp.
Wolgers berättar att han ser bilden som en sorts “Duchampsk readymade”, i den mening att han själv inte har gjort den utan bara bifogat material.
– Det är samma med de andra bilderna i utställningen, de är readymades, och det är något jag alltid har varit väldigt intresserad av. Jag blev dessutom ganska tillfreds med att temat blev den där tappade papperslappen, det gav mig en viss ro. Men sedan insåg jag att om jag gör en hel utställning kring den här tappade papperslappen, då har jag ju inte alls tappat min papperslapp! Då har jag den fortfarande.
Det blev en paradox?
– Ja, det blev en paradox.
I utställningen på Arnstedt kommer bilden där han sitter gråtande på en icke-existerande trappa att hängas på en av galleriets väggar. Utöver den har han gjort ett antal förgyllda blylappar som kommer ”flyga ut på väggarna på något vis”.
– Jag har även med en replik av en liten låda som jag gjorde 1981. Det var året efter att jag hade antagits till målerilinjen vid Kungl. Konsthögskolan (Mejan) – till min förvåning eftersom jag hade sökt till skulpturlinjen. Jag började ändå måla, av någon sorts vördnad inför konsten, och till skolan.
Han jobbade hårt, hela dagarna och ibland även nätter. Så en natt fick han en ingivelse att göra slut på den där vördnaden. Han tillverkade en sluten låda med lock och utanpåliggande strömbrytare; lådan skulle stänga av sig själv omedelbart efter att betraktaren petat i gång den med strömbrytaren för att få se vad som finns inuti. För att konsten, som han säger, inte har något ärende.
Anledningen till att han återkommer till lådan i just den här utställningen är att han på uppdrag av galleristen började skriva en utställningstext, och att han efter en halv A4-sida insåg att han bara hade skrivit om lådan.
– Lådan är uppenbarligen fortfarande central för mig. Numera finns den till och med att köpa på nätet, så jag beställde några, modifierade dem lite och gjorde en mindre upplaga. Jag har en kvar och nu får den vara med – lite som en hallucinerande robot som råkar upprepa sig.
Det låter som att utställningstexten nästan blev som ett verk i sig?
– Ibland tycker jag att texten räcker. Många av mina verk behöver man inte ens se, det räcker att ha hört talas om dem. Som hos Duchamp är det själva idén som bär verket.
De på flera sätt disparata delarna som nu, trots allt, kommer att visas i utställningen: lådan, dikten och AI-bilderna, har tillsammans också blivit till en större idé – ett slags spegling av både konsten och världen omkring.
– Jag kan uppleva att det inte bara är jag som har tappat min papperslapp. Riktningen, meningen – allt flyter. Man vill så gärna ha den där lappen, men man vet inte ens hur den ser ut längre.
Kanske är det just där konsten kommer in?
– Ja, kanske. Nu blev det en robot som målade den där bilden för mig och jag har inget problem med det. Jag har själv inget behov av att måla, jag romantiserar inte måleriet. Det viktiga är som sagt idén, tanken som bär verket.
Har du alltid haft ett komplicerat förhållande till måleri?
– Jag vet inte om det är komplicerat, men jag har alltid haft en viss distans. Måleriet representerar något högtidligt, nästan ceremoniellt för mig – kanske var det därför jag behövde göra slut på vördnaden redan då på konstskolan. Efter det har jag aldrig sett det som heligt, bara som ett av flera sätt att tänka.
Du fyller 70 i december och jag hörde något om att det som del av firandet ska tillverkas lite merch?
– Ja, det blir en tröja, samma som jag bär på bilden. Det står ART BUILT THIS BODY. Jag tror faktiskt att det var roboten som la till texten, den bara dök upp utan att jag hade bett om det. Men det kändes så träffande att jag lät det vara.
Du har tappat ditt ord och din papperslapp
du barfotabarn i livet.
Så sitter du åter på handlarns trapp
och gråter så övergivet.
Vad var det för ord – var det långt eller kort,
var det väl eller illa skrivet?
Tänk efter nu – förrn vi föser dig bort,
du barfotabarn i livet.
Nils Ferlin, 1933
Karolina Modig
Utställningen Ditt ord på Galleri Arnstedt i Östra Karup pågår 18 oktober - 29 november.
1. Ars et ego 1 av Dan Wolgers. Courtesy: Galleri Arnstedt.
2. Avstängningslåda av Dan Wolgers. Courtesy: Galleri Arnstedt.
3. På handlarns trapp av Dan Wolgers. Courtesy: Galleri Arnstedt.
Visa alla artiklar på Art Notes