Sarah Meyohas, Truth Arrives in Slanted Beams, Desert X 2025, Coachella Valley, CA.
Konst / Utflykt
Art Notes besöker: Desert X
Desert X
Coachella Valley, CA, USA
Executive Director: Jenny Gil
Artistic Director: Neville Wakefield
Co-curator: Kaitlin Garcia-Maestas
2025.03.08–2025.05.11
Coachella: Skulpturerna som utgör ökenbiennalen Desert X i Coachella Valley integrerar med den karga miljön på ett sätt som får Art Notes Jenny Danielssons besök att kännas på samma gång mäktigt och rofyllt, lyxigt och fascinerande.
Vi är ett femtiotal personer som står i ring kring Kaitlin Garcia-Maetas, intill en lång, rak och rätt trafikerad väg i utkanten av Palm Desert. Kaitlin har i samarbete med den konstnärlige ledaren Neville Wakefield satt samman årets upplaga av skulptureventet Desert X och står nu och samtalar med konstnären, Sarah Meyohas. Efter en stund upptäcker någon att det händer något bakom oss – det ligger ett gäng på gångvägen som leder ut mot öknen och som är en del av Meyohas installation, Truth Arrives in Slanted Beams.
Gänget tillhör Jacob Jonas The Company och under intensiva tjugo minuter rör de sig i, på och omkring skulpturen, agerar mot varandra och använder sanden och konsten som motpart. Det är flödande, i stunder rasande vackert och mycket imponerande. Mitt i det karga under den obevekliga solen utstrålar de här unga kropparna kontroll och råstyrka. Att bara röra sig långsamt i den här torra terrängen är förvånansvärt ansträngande. Dansarna tar sig an en påtagligt fysiskt krävande koreografi och det är en utmaning de klarar galant.
Inuti den slingrande installationen finns speglar som om man vinklar dem mot solen projicerar konstverkets titel. I all enkelhet rör det som om kaustik – ljusmönster som bildas när ljusstrålar bryts eller reflekteras av en krökt yta och sedan fokuseras på en annan yta. Solen och fysikens lagar ljuger inte. I vår tid, när begreppet sanning verkar kunna få fötter åt alla möjliga håll, är det något rofyllt simpelt över Meyohas presentation. Allt som krävs är solens strålar och vår kraft för att spegeln ska vinklas så att fenomenet utspelar sig framför våra ögon. Det är vad det är, ett slags rofylld påminnelse om att jorden faktiskt är rund.
Råkar man befinna sig i Kalifornien och i Coachella Valley innan den 11 maj rekommenderar jag att man snokar rätt på den här och de andra skulpturerna som presenteras inom ramen för Desert X. Inte minst för att de ger en bra anledning att kliva ur bilen och ta sig ut i terrängen. Annars kan det vara svårt att veta när det är läge att stanna när man far utmed vägarna. Man säger att havet suger och det är något likande att besöka öknen. Solen verkar stråla hetare och man blir snabbt genomblåst, alternativt känner sig blästrad. Och avstånden är gigantiska.
”Under intensiva tjugo minuter rör de sig i, på och omkring skulpturen, agerar mot varandra och använder sanden och konsten som motpart. Mitt i det karga under den obevekliga solen utstrålar de här unga kropparna kontroll och råstyrka.”
Jenny Danielsson
Skulpturerna som presenteras befinner sig onekligen i förhållande till sin placering. Givetvis är det så för alla objekt överallt och alltid, men här känns omgivningen på ett ovanligt påtagligt sätt.
Innanför en rosa mur i Rancho Mirage ligger Walter and Leonore Annenbergs Sunnylands, som välkomnat presidenter, kändisar och andra besökare sedan mitten av 1960-talet. Det känns lite som en oas. Allt är vitt, välkrattat, gott och stillsamt. I entrén blickar en skulptur av den schweiziske skulptören Alberto Giacometti ut mot trädgården och Agnes Denes The Living Pyramid. Årstiderna och livets kretslopp från frö till blomning utspelar sig i vitmålade trälådor i form av en pyramid. När jag är på besök har växtligheten haft fyra månader på sig. Det är påtagligt var solen skinit mest på allt från suckulenter till ringblommor.
Alison Saars mamma Betye Saar är en legend och vid 98 år ålder tillhör hon de kvinnliga konstnärer som under ett helt liv jobbat på och främst skapat assemblage som marknaden och museerna relativt nyligen fått upp ögonen för. Alison är bara 69 år, men också hon en känd LA-konstnär uppmärksammad för sina ofta realistiska skulpturer i skiftande material. Hennes installation Soul Tank bär hennes särpräglade estetik och bjuder in till en stund eftertanke. Vad är det egentligen vi behöver fylla på? Tittar man in finns små objekt som hon tagit fram i samarbete med studenter som bor i närområdet.
Intill en lekpark i ett riktigt blåshål och med vidunderlig utsikt tronar två skulpturer i molnform högt upp. Konstnären Sanford Biggers har monterat metallbrickor på formen som rör sig vinden. Det rasslar och skimrar. I öknen är det sällan molnigt och de här molnen funkar fint som stand-ins, och som projektionsyta för drömmar att flyga i väg med himlafenomenen. James O. Jessies Desert Highland Unity Center är ett uppskattat och välbesökt friluftsområde med toaletter och picknikbord. Kanske samlas man ibland och pratar om hur det var förr? Idag är tvångsförflyttningen av personerna som levde i Section 14 under mitten på 1900-talet känd och uppmärksammad. Området befolkades främst av svarta, immigranter och andra minoriteter, främst av den enkla anledningen att när Palm Springs etablerades under seklets början gällde strikta raslagar kring vem som fick bo var. När staden senare piffades till ett ytterst glammigt tillhåll för de förmögna och kända blev området nära stadskärnan attraktivt. Många med rötter från Section 14 bor nu här i Palm Springs ytterområde.
Desert X arrangeras i Coachella Valley för femte gången. På pressvisningen tackar man nogsamt alla volontärer och donatorer. Det är klart att ett event av den här kalibern kräver både stark lokal förankring och viss succé för att kunna genomföras gång efter gång. Den internationella publiken hittar hit, men alla på scen verkar mest stolta över vad konsten betyder för dem som bor här. Samtidskonsten beskrivs som hoppfull och full av kapacitet att introducera nya grupper till konstens outsinliga kraft, inte minst som en plats för lärande och gemenskap. Man sticker inte under stol med att det bor många miljonärer i området och många som i statistiken faller under begreppet ”working poor”, de som jobbar men tjänar för lite för att klara av att betala det mest basala. Jag gillar tanken på att barn och vuxna säkert kommer att åka skatebord så gott det går i Mayohas installation och att de som parkerar bilen för att vandra i Homme-Adam Park i Palm Desert kommer att gå under Raphael Heftis jättelånga textila installation Five things you can’t wear on TV. Efter en heldag bland konsten kan jag bara summera att det är lyxigt med platsspecifika, superbt installerade skulpturer som interagerar med miljön.
Jenny Danielsson
MAT, DRYCK & KUNSKAP
Ta sig runt:
Bil är ett måste.
Bo, äta och dricka:
Palm Springs med omnejd välkomnar horder med turister varje år. Här finns ett omfattande utbud av lyxiga resorts och billigare motell. De vanliga hotelltjänsterna guidar.
The Ritz-Carlton i Rancho Mirage ligger magnifikt på en höjd. Man kan åka dit bara för att ta en te i trädgården och titta ut över landskapet. Parkeringen till höger är gratis.
Fundera på vad ni är sugna på att äta och dricka. Googla. Allt finns.
När man ända är ute i öknen:
Pioneertown är på riktigt en stad i en westernfilm-kuliss. Precis lika märkligt, knäppt och kul som det låter. Är man sugen på ett tex ett bra glas rosé och att hänga utmed bardisken med män i hatt och sporrar kring bootsen måste man besöka The Red Dog Saloon. Intill ligger Pappy + Harriet's som presenterar ’World Class Music Under the Mojave Desert Sky’.
Har ni tur prickar ni också in den trevlig konstmässan High Desert Art Fair som presenterar konst från ett galleri per motellrum.
Om man blir akut sugen på att åka sidor ligger Big Bear inte mer än en timme och en kvart bort. Här finns ett imponerande liftsystem och gulligt centrum. Sötsakerna köper man med fördel på North Pole Fudge and Ice Cream Company.
Boktips:
Coachella Valley bär liksom hela Kalifornien på ett brutalt arv. Är man intresserad av vad raslagar och annat betytt för konstens utveckling under 1900-talet rekommenderas konsthistorikern Jenni Sorkins kärnfulla publikation Art In California. Här kan du läsa en recension jag skrivit om Art in California.
Agnes Denes, The Living Pyramid:
Känner man att Kalifornien är långt bort kan man åka i stället åka till Park Dräi Eechelen för att se installationen. The Contemporary Art Museum of Luxemburg visar verket mellan 7 maj och 18 oktober.
1. Alison Saar, Soul Tank, Desert X 2025, Coachella Valley, CA.
2. Alison Saar, Soul Tank, Desert X 2025, Coachella Valley, CA.
3. Agnes Denes, The Living Pyramid, Desert X 2025, Coachella Valley, CA.
4. Sanford Biggers, Unsui (Mirror) Desert X 2025, Coachella Valley, CA.
5. Raphael Hefti, Five things you can’t wear on TV, Desert X 2025, Coachella Valley, CA.
6. Kimsooja, To Breathe – Coachella Valley, Desert X 2025, Coachella Valley, CA.
Visa alla artiklar inom Konst / Utflykt