ART NOTES x
FOLKETS BIO
Konst / Inspiration
“Hennes händer kunde skapa liv” - en berättelse om skapande och livskraft
När regissören Emilia Ekman Larson började filma sin farmor, keramikern Lisa Larson, var det inte ett färdigt filmprojekt hon hade i åtanke. Hon ville förstå en person som alltid funnits i hennes liv - men på avstånd. Resultatet blev Farmors leriga händer, en dokumentär som tagit åtta år att färdigställa och som nu har svensk biopremiär.
– Jag har alltid tänkt att jag skulle bli konstnär. Alla är konstnärer i min släkt och farmor har alltid uppmuntrat mig. Men när jag pluggade konst och hantverk trivdes jag inte i den världen. Alla i klassen visste vem min farmor var, men jag hade inga svar på deras frågor. Jag kände att jag inte kände min farmor på riktigt. Hon var alltid glad och på gång, men inte så närvarande. Så jag började ta med kameran när jag träffade henne - som ett sätt att lära känna henne, berättar Emilia.
Filmandet blev både en konstnärlig och existentiell resa. Emilia beskriver hur hon som ung hade en nästan idealiserad bild av sin farmor, men att kameran blev ett verktyg för att komma närmare och våga ställa de svåra frågorna.
– Kameran gjorde mig modig. Det blev som en outsagd överenskommelse mellan oss: nu är jag här, och nu pratar vi. Jag sov över hos henne, vilket jag aldrig gjorde som barn, och vi fick tid tillsammans - tid jag alltid hade saknat. Jag behövde stöd och vägledning, och hon behövde få reflektera över sitt liv.
”Kameran öppnade ett rum mellan oss som inte funnits tidigare.”
Emilia Ekman Larson
När Lisa förlorade sin man Gunnar 2020, och kort därefter även sin lillasyster, förändrades något. Hon flyttade ut från äldreboendet och hem till sin keramik. Hon fortsatte arbeta, men började också tala öppet om sin prestationsångest och känslan av att ha försummat familjen. För Emilia blev det omvälvande.
– Det förvånade mig att vissa samtal vi hade var helt nya för henne. Hon berättade saker som hon aldrig delat med farfar eller ens med sina väninnor - och då var hon över nittio. Det blev så tydligt att kameran öppnade ett rum mellan oss som inte funnits tidigare.
Samtalen fick också Emilia att börja tvivla på sitt eget konstnärskap.
– Om inte ens hon kände sig bra nog, hur skulle jag någonsin bli det? Jag blev allergisk mot ordet ”begåvad” som hon alltid använde. Men bakom kameran förstod jag till slut att det hon egentligen ville var att jag skulle hitta min grej och bli mer närvarande i nuet. Det handlade aldrig om framgång eller pengar för henne.
Filmen skildrar inte bara farmoderns liv, utan också relationen mellan två generationer konstnärer - med olika syn på konst, framgång och mening. Genom de unika skulpturerna, ofta mindre kända än de populära lejonen och barnfigurerna, öppnas en annan bild av en kvinnlig konstnär som burit både framgång och tvivel.
– Jag vill att hennes figurer ska få ett emotionellt värde, inte bara ett kommersiellt. Hon var rolig, klok och världens bästa farmor. Jag hoppas att publiken ska tänka: ”Vad gick Lisa igenom när hon gjorde den här figuren?” snarare än ”Vad är den värd?”
Att göra en så personlig film har inte varit utan utmaningar. Emilia filmade över hundra timmar material och fick hjälp av klipparen Matilda Lind och producenten Elin Kamlert för att hitta struktur och distans.
– Det var svårt att veta när filmen var klar, och hur mycket av mig själv jag skulle visa. Inför premiären känns det läskigt - om folk inte tycker om filmen känns det väldigt nära. Men vid förhandsvisningarna har jag förstått vilken kick det är att beröra människor. Det påminner mig om varför jag gjorde filmen.
Titeln Farmors leriga händer syftar inte bara på keramiken, utan på en hel livshållning.
– Hon hade ett sätt att ta på saker som var väldigt utforskande. Hennes händer kunde skapa liv. Det var fascinerande att se hur en kladdig lerklump blev en levande figur - och hur närvarande hon var i det ögonblicket, berättar Emilia.
Genom händerna förstod Emilia både sin farmors konstnärskap och hennes sätt att vara i världen. För henne själv har filmen blivit ett sätt att både bevara farmodern och reflektera över sitt eget liv. Hon beskriver hur projektet gjort henne modigare och mer nyfiken på människor, inte minst äldre.
– Jag vill inspirera folk att ta vara på sina äldre, att våga ställa de där svåra frågorna som inte hinns med över en fika. Alla bär på spännande historier. Jag kan inte tänka mig att det finns någon som är ointressant.
Farmors leriga händer är en hyllning till närvaro - och till en konstnär som formade livet med sina leriga händer, långt bortom vad som syns i kataloger och prislistor.
Erika Sahlqvist
Farmors leriga händer har svensk biopremiär 3 oktober.
Träffa Emilia Ekman Larson under film- och samtalsturnén:
3 okt Stockholm, Biograf Zita
5 okt Malmö, Panora
7 okt Växjö, Palladium
8 okt Göteborg, Bio Aftonstjärnan
11 okt Torsby, Biograf Stjärnan
12 okt Hagfors, Bio Hagfors Fasaden
1. Emilia Ekman Larson. Foto: Nadja Ekman.
2. Filmaffisch, Farmors leriga händer. Courtesy: Folkets bio.
3. Lisa Larson. Foto: Emilia Ekman Larson.
4. En av Emilias personliga favoritskulpturer av farmodern Lisa Larson. Foto: Emilia Ekman Larson.
5. Emilia Ekman Larson tillsammans med en skulptur som hon fick av sin farmor i present när hon fyllde 17 år. Skulpturen föreställer Emilia och hennes syster.
Visa alla artiklar inom Konst / Inspiration