Konst / Inspiration

Framtidens museum

Museums of the Future What Now? 
Av: Cristina Bechtler & Dora Imhof


I boken Museum of the Future Now What? har 28 experter har tömts på tankar om hur framtidens museum kan och bör se ut. 

Vad ska vi med museum till? Överlevde museerna ens pandemin? Hur ska museum som har förvärvat föremål på tveksamma grunder förhålla sig till människorna som bor på platserna där dessa föremål en gång tillverkades? 

I boken Museums of the Future Now What? presenteras texter som inte ger några entydiga svar på ovan ställda frågor, men som ger stort utrymme för intressanta resonemang kring vilken roll ett museum som har samlingar som sträcker sig över långa tidsperioder kan spela idag. Bland rösterna finns ett antal museidirektörer, men även aktörer som arkitekten David Adjaye och konstnären Camille Henrot. Henrot tycker att museum slentrianmässigt låter konstnärer agera någon sorts inspiratör och skulle gärna se att konstnärer oftare fick vara med och ta reella beslut, inte minst i fråga om inköp av konst till museernas samlingar.

Merparten av texterna presenteras i dialogform. En av de frågor som ställs och diskuteras är om det kan vara så att vi faktiskt behöver en ny konsthistoria. Museicheferna menar sammanfattat att det är givet att historieskrivning måste följa sin tid, och att forskning, som underförstått bedrivs på de här institutionerna, oundvikligen ständigt adderar kunskap.

En chef vars svar står ut är Dimitri Ozerkov – han är chef över Eremitaget i St Petersburg och menar att ett museum bör hålla fast vid den traditionen som fanns vid instiftandet. Ozerkov sätter stort värde i att låta saker stå för att i efterhand bättre kunna se och förstå varför museerna kom till. Han skriver att vissa museer som restes över Lenin och som förstördes efter Sovjetunionens fall, hade varit bra att kunna studera idag. 

De intervjuade museicheferna är ett pärlband av akademiker med briljanta karriärer från kända lärosäten. De presenteras kort och man får lite relevant information om deras arbetsplatser. De framstår allihop som välvilligt inställda, ytterst kunniga och sympatiskt sansade. Sammantaget är det här ovanligt inspirerande läsning. Det här är personer som tar konsten och sina specifika samlingar på allra största allvar.     

En motvikt till stringensen är intervjun med konstnären Pipilotti Rist. Hon är besviken på museidirektörer som bara snackar och inte får någonting bättre gjort. Hon eftersöker görande och färre fina ord.  

Jag sträckläste Museums of the Future Now What? på ett tåg genom Europa i somras. Det var toppen, men så här i efterhand inser jag att innehållet faktiskt passar bättre att ta sig an i omgångar. Dialogformen uppmuntrar till reflektion. Om vi enas om att museer är viktiga platser för vår resa mot framtiden, vilka är då de mest relevanta frågorna?  

Mer aktuell läsning på temat en ny konsthistoria:
The Story of Art Without Men av Katy Hessel.


Jenny Danielsson


Samtliga foton från boken Museums of the Future What Now? Publicerade med tillstånd från förlaget.

Visa alla artiklar inom Konst / Inspiration