Olafur Eliasson: Betraktelsemaskin, 2001/2003. Helsingforsbiennalen, Skanslandet. © 2001/2003 Olafur Eliasson. Foto: Foto: HAM / Helsingforsbiennalen / Maija Toivanen.

Konst / Junior

Art Notes Junior besöker: Helsingforsbiennalen

Helsingforsbiennalen
Skydd
Curator: Kati Kivinen och Blanca de la Torre
Skanslandet, HAM, runt om i Helsingfors
2025.06.08–2025.09.21

Femåriga Theodor Sahlqvist har besökt Helsingforsbiennalen, som fram till slutet av september bland annat äger rum på ön Skanslandet. Här berättar han om vilka av de konstverk som placerats ut bland skärgårdsklippor och historiska befästningar som han fastnade mest för.

Den natursköna ön Skanslandet var en gång militärt skyddsområde och stängd för allmänheten. Sedan fyra år tillbaka är det dock en av platserna för Helsingforsbiennalen, där skärgårdens klippor, vindpinad vegetation och historiska befästningar under ett antal sommarveckor blandas med internationell samtidskonst. Theodor Sahlqvist, fem år, har varit där och ger här sina tankar om ett antal av verken på ön: 

”Flera stubbar stod i en ring i skogen. En stubbe var en fontän som sprutar vatten. Det var lite, lite magiskt”, berättar Theodor om Hans Rosenströms verk Tidvågor, som blev en första fängslande upplevelse.

Vid strandkanten har Tue Greenfort gjutit dolksvansar i betong. Verket Limulus Polyphemus Lampisaari (Träskö) är tänkt att uppmärksamma hur artens levnadsförhållanden påverkas av sjöfartsindustrin. Här uppmärksammar Theodor detaljerna: ”De såg ut som porslinsskedar. De var glänsande och det var fint att vattnet åkte upp på dem.


”Flera stubbar stod i en ring i skogen. En stubbe var en fontän som sprutar vatten. Det var lite, lite magiskt”

Theodor Sahlqvist


I en gammal krutkällare, som vittnar om öns tidigare användningsområde, återfinns Geraldine Javiers verk Vittnet. Konstverket, som är skapat av tygpelare, förde Theodor in i en slags naturens cirkel: ”Det var som att man gick in i en årstidssring, vissa var med sommar och andra med höstlöv. Jag tyckte mest om fjärilarna och ville springa in.”

Juan Zamoras verk Öns förkroppsligande är en utforskning av bioluminiscens, det vill säga den kemiska reaktion med vilken organismer producerar ljus. Verket har skapats med kvistar bestrukna av en blandning av proteinextrakt från växtplankton och ekologisk fosfor för att skapa ett förstärkt sken. ”Det var lysande fint. Det var en massa blå träd som hängde i tunneln med lampor under. Det var som prickar”, berättar Theodor. 

I Ernesto Netos stora skulptur Öfågel kunde man gå in i verket under en nätformation skapad av bambu och handvirkat bomullsgarn färgat med gurkmeja och svart te: ”Det såg ut som ett stort spindelnät. Det var gjort av garn, inte av riktigt spindelnät. Det var ju också pinnar i marken. En spindel kunde inte ha gjort det”, förklarar Theodor. En rationell observation mitt i det drömlika.

Framtidens ö av Nomeda & Gediminas Urbonas har skapats med blå dräneringsrör och ljud från insektsvärlden. ”De sjöng tillsammans. Jag tyckte om det. Jag såg att de hade högtalare i sig, de var inte magiska”, berättar Theodor. 

Theodors absoluta favoritverk var Olafur Eliassons Betraktelsemaskin: ”Det var coolt att det kom fram så många saker när jag kikade i kikaren. Man kunde se långt ut i havet och jag kunde vrida den så mycket jag ville.”

Erika Sahlqvist


Helsingforsbiennalen pågår fram till den 21:a september och äger rum på Skanslandet, HAM och längs Esplanaden i centrala Helsingfors.


Före och efter konsten:

Bo: Radisson Blu Aleksanteri Hotel har stora familjerum och förser alla barn med uppskattade pysselböcker och pennor vid ankomst.

Ät: Café Ekberg 1852 på Boulevarden är inte bara Finlands äldsta café utan har dessutom en mycket bra frukostbuffé för selektiva gäster i alla åldrar.

Missa inte: Låt unga Muminälskare få utforska Moomin Shop Glaspalatset. Här finns ett stort utbud av Muminböcker och pyssel. Butiken ligger dessutom nästgårds med Amos Rex där det alltid är något spännande på gång och själva taket är som en lekplats för barn.

Vilostund: Tänd ett ljus i Kampens kapell och ta en paus från stadens sorl. Det makalösa träkapellet är ritat av arkitekterna Kimmo Lintula, Niko Sirola och Mikko Summanen.  


1. Hans Rosenström: Tidvågor, 2025. Helsingforsbiennalen, Skanslandet. Foto: HAM / Helsingforsbiennalen / Sonja Hyytiäinen.
2. Tue Greenfort, Limulus Polyphemus Lampisaari (Träskö), 2025. Helsingforsbiennalen, Skanslandet. Foto: HAM / Helsingforsbiennalen / Sonja Hyytiäinen.
3. Geraldine Javier, Vittnet, 2025, detalj. Helsingforsbiennalen, Skanslandet. Foto: Erika Sahlqvist.
4. Juan Zamora: Öns förkroppsligande, 2025, detalj. Helsingforsbiennalen, Skanslandet. Foto: Erika Sahlqvist.
5. Ernesto Neto, Öfågel, 2025. Helsingforsbiennalen, Skanslandet. Foto: HAM / Helsingforsbiennalen / Maija Toivanen.
6. Nomeda & Gediminas Urbonas: Framtidens ö, 2018-25. Helsingforsbiennalen 8.6–21.9.2025, Skanslandet. Med tillstånd från Blackwood Gallery. Foto: Erika Sahlqvist.

Visa alla artiklar inom Konst / Junior