Konst / Utställning

“Vi behöver känna till vår historia för att se hur vi ska leva idag”

Theresa Traore Dahlberg
Idrix
Andréhn-Schiptjenko
2022.11.17 – 2022.12.22

Theresa Traore Dahlbergs utställning Idrix kretsar kring frågor om tid och långsiktighet, sakers tillstånd och utveckling, och förmågan att skapa möjliga framtider.

There is nothing new under the sun, but there are new suns.”

Citatet av den amerikanska science fiction-författaren Octavia E. Butler inleder utställningstexten för Theresa Traore Dahlbergs utställning Idrix på galleri Andréhn-Schiptjenko i Stockholm.

– Jag älskar det citatet. Det finns några författare, däribland hon, som så fantastiskt bra lyckas sätta ord på sådant som jag själv tänker mycket på, om sakers tillstånd och tanken på möjliga framtider. Jag delar deras syn på en värld som inte är så binär eller indelad i rätt och fel, ont eller gott. Jag har hela tiden värjt mig mot när folk försöker trycka in en i trånga boxar. Även tid är flytande: vi behöver känna till vår historia för att se hur vi ska leva idag, eller hur vi ska kunna ta oss framåt. Bakåt kan vara idag, eller i morgon. Det är det som blir så farligt i att glömma bort sin historia, eller att inte tänka utöver det som redan finns, säger Theresa Traore Dahlberg. 

Under ett års tid har hon arbetat med att formge en gestalt som är kopplad till dessa tankar, och som har en central roll i utställningen: en fågel som hon minns från sin farmors berättelser.

– Jag hade ett starkt minne av att vi gjorde vingrörelser med armarna när vi sjöng sången om Senufofågeln, och började arbeta med formen utifrån det minnet. Senufofågeln anspelar på kraften i dels det manliga dels det kvinnliga, och är en symbol för intellektuell makt. Idrix är min egen tolkning av något som både är ett kulturellt gemensamt fabeldjur, men också något som handlar om mitt minne och min historia. Precis som processen bakom de andra verken.

I sången ger sig en flicka ut för att leta mat i skogen ett år när det samhälle hon bor i har drabbats av torka. Hon träffar en fågel från vars vingar det kommer mat när flickan sjunger. Flickan tar med maten tillbaka till sitt folk, men en dag tillfångatas fågeln och förs till samhället för att ge folket mer mat.

– Människorna vill ha mer och mer, men av misstag råkar någon till slut skjuta fågeln, och i ett slag blir de av med allt. Kortfattat handlar berättelsen om långsiktighet och girighet, men också om den ständigt pågående effektivisering och maximering som vi befinner oss i. Det blir även kopplat till de industrikort som jag arbetar med, och den röda jorden som också är en del av utställningen.


”Även tid är flytande: vi behöver känna till vår historia för att se hur vi ska leva idag, eller hur vi ska kunna ta oss framåt. Bakåt kan vara idag, eller i morgon. Det är det som blir så farligt i att glömma bort sin historia, eller att inte tänka utöver det som redan finns.”


Industrikorten har funnits med Theresa Traore Dahlberg i flera år nu. Som mycket annat i hennes konstnärskap illustrerar de arbetets förändring i vår globala värld. Korten är kasserade mönsterkort i koppar som har använts för att få elektronik i mobiler, röntgenapparater och andra avancerade instrument att fungera. I en pågående utställning på konstmuseet CAAM i Las Palmas på Gran Canaria har hon arbetat med samma typ av kort men i plast: 20 år gamla kort från produktioner som inte längre pågår.

– De kommer från Gran Canaria och är ungefär lika gamla som de kopparkort som jag har arbetat med i Sverige. Plastkorten visar gps-system och en stor del av öns infrastruktur, och har därmed en väldigt stark koppling till ön. Tanken med utställningen är att inget skulle fraktas dit, och att allt ska vara kvar på ön även efteråt.

Bomull är ett annat återkommande material i Traore Dahlbergs konstnärskap, och är en reflektion kring kollektivt utanförskap. Till Idrix har hon fusionerat både bomullstrådar och koppar med glas, där bomullens svärta blir en referens till ett kollektiv av kvinnor i Burkina-Faso som använder textilierna för att bli självständiga och självförsörjande, men som också har anklagats för häxkonster.

– Jag reflekterar mycket kring varifrån vi kommer och vart vi är på väg. Kopparen blir i glaset som ett slags synlig, frusen tid. Det är spännande att också hitta fram rent kemiskt i hur olika material reagerar; att bomullen kan gå från det vita till något organiskt och svart – likt processen i biokol. Det handlar också om hur ett material går från att vara en sak till att bli något helt annat, och att jag inte har kontroll över det. Däremot kan jag testa mig fram.

Nytt för den här utställningen är fotografi, i form av ett foto som visar däckspår i röd jord. Theresa Traore Dahlbergs mamma är agronom, och hon har själv alltid varit intresserad av den hierarki som finns inom jord, sediment, fröer och växtlighet. 

– Det finns så många olika delar i exempelvis växtförädling som är kopplat till framtiden, historien, makt och resursfördelning – det finns så många skikt. Jag började också fundera på hur vi brukar jorden och vilka möjligheter som finns.

Fotot binder på flera sätt ihop utställningens olika delar, precis som jorden i många kulturer är något som kopplar samman, eller fungerar som en länk, mellan liv och död.

– Det här var också platsen där jag spelade in den sista scenen i min film Ouaga Girls – enligt mig den vackraste scenen – som jag ändå till slut klippte bort på grund av andras åsikter. Varje gång jag ser filmen tänker jag på det, att den inte var med. Men nu finns den med här. Spåren i verket ser ut att varken ha någon början eller ett slut. De leder överallt och ingenstans. De pågår, som ett minne av en rörelse.

Karolina Modig


1. Idrix I; Untitled, 2022, courtesy: Andréhn Schiptjenko Stockholm Paris
2. Porträtt av Theresa Traore Dahlberg, foto: Märta Thisner
3. Idrix I; Hakili – The Hare VII; Copper and Sun; Coppers III, 2022, foto: Jean-Baptiste Béranger, courtesy: Andréhn Schiptjenko Stockholm Paris
4. Idrix II, 2022, courtesy: Andréhn Schiptjenko Stockholm Paris
5. Idrix II; Copper and Glass XII; Copper and Glass XI, 2022, courtesy: Andréhn Schiptjenko Stockholm Paris
6. Red, 2022, courtesy: Andréhn Schiptjenko Stockholm Paris
7. Spillmaterial, courtesy: Andréhn Schiptjenko Stockholm Paris
8: Porträtt av Theresa Traore Dahlberg, foto: Märta Thisner
9. Installationsvy Idrix, 2022, foto: Jean-Baptiste Béranger, courtesy: Andréhn Schiptjenko Stockholm Paris
10. White Material XVIII, 2022, courtesy: Andréhn Schiptjenko Stockholm Paris
11. Installationsvy Idrix, 2022, foto: Jean-Baptiste Béranger, courtesy: Andréhn Schiptjenko Stockholm Paris
12. Red, 2022, courtesy: Andréhn Schiptjenko Stockholm Paris
13. Coppers III, 2022, foto: Jean-Baptiste Béranger, courtesy: Andréhn Schiptjenko Stockholm Paris
14. Copper and Glass XI, 2022, courtesy: Andréhn Schiptjenko Stockholm Paris
15. Copper and Glass XII, 2022, courtesy: Andréhn Schiptjenko Stockholm Paris
16. White Material XXI, 2022, courtesy: Andréhn Schiptjenko Stockholm Paris
17. White Material XXII, 2022, courtesy: Andréhn Schiptjenko Stockholm Paris
18. Installationsvy Idrix, 2022, foto: Jean-Baptiste Béranger, courtesy: Andréhn Schiptjenko Stockholm Paris
19. Installationsvy Idrix, 2022, foto: Jean-Baptiste Béranger, courtesy: Andréhn Schiptjenko Stockholm Paris

Visa alla artiklar inom Konst / Utställning