Novell

Utkast till katalogtext, ”Zardusht X. Hama: retrospektiv utställning”, Moderna Museet 2026
Agri Ismaïl

Triptyk
Triptyche: Portrait de Famille (videoinstallation, 1995) Venedigbiennalen

Zardush X. Hama berättade upprepade gånger för intervjuare att han inte visste när han skulle dö, men att han var säker på att hans död skulle bli oväntad. ”Ett piano skulle kunna falla på mitt huvud”, sa han till Libération 1994, ”eller ett städ. Som i Tom och Jerry”.1 Även om hans faktiska död inte följde den tecknade filmens logik var ihjälskjutningen i Paris 2018 minst sagt oväntad. Det ledde också till att ett narrativ skapades där konstnärens liv kantades av mord.

Det första mordet, det som ledde till hans födelse, är naturligtvis mest känt från Triptyche: Portrait de Famille, som visades för första gången på Palazzo Grassi i samband med Venedigbiennalen 1995.

Biennalens direktör det året, Jean Clair, som då var chef för Picassomuseet i Paris, skapade kontrovers när han – som den första icke-italienska direktören för biennalen – helt avskaffade den traditionella Aperto-utställningen som fokuserade på nya konstnärer. Som en del av sitt tema ”Identity and Otherness: A Brief History of the Human Body Over the Last Century” presenterade Clair istället en historisk översikt, där Picassos målningar från den afrikanska perioden hängde bredvid konst av Kazimir Malevitj och fascistisk konst från 1940-talet.2

1 Ratiba Benguernaz, ”Après le Globe de Cristal, Zardusht X. Hama retourne aux ordures”, Libération, 2006–03–21.

2 Jan Avgikos, ”Letters from Venice”, Artforum, September 1995, s. 64.


För att läsa vidare, anmäl dig till Art Notes nyhetsbrev nedan.

Foto/copyright: Märta Thisner

Agri Ismaïl är en svensk-kurdisk författare baserad i Stockholm. Han har tidigare arbetat som jurist i London, Dubai och irakiska Kurdistan, erfarenheter som speglas i hans texter. Han skriver regelbundet kritik och kulturdebatt i Expressen och har publicerats i tidskrifter som Glänta, Ord & Bild och The White Review.

2024 debuterade han med romanen Hyper, för vilken han vann Sveriges Författarförbunds Katapultpris 2024. Romanen nominerades till Augustpriset i kategorin Årets skönlitterära bok, till Adlibrispriset i kategorierna Årets debut och Årets roman, samt till Borås Tidnings Debutantpris. Han har även nominerats till Sveriges radios Novellpris.

Novellen Utkast till katalogtext, ”Zardusht X. Hama: retrospektiv utställning”, Moderna Museet 2026 är skriven exklusivt för Art Notes 2025.

Intervju med Agri Ismaïl om novellen finns längst ner på sidan eller här

Agri Ismaïl i samtal med Karolina Modig, 2025. Film och klipp: Samuel Voigt Lind.