Jonatan Pihlgren.
Konst/Utställning
”Med en fot i djupt nere i livets gyttja finns det låtar som flyger rakt in i fantasins värld.”
Jonatan Pihlgren
Rooms That Remember
Coulisse Gallery
2025.08.21–2025.09.20
Stockholm: Jonatan Pihlgren är aktuell med utställningen Rooms That Remember, där föremål blir till personer och rum till egna universum. Vi har pratat med Pihlgren, som även står bakom vår nya spellista, vars mix av rock, folk, jazz och postpunk reflekterar utställningens lekfulla skräckromantik.
Rum som minns, Rooms That Remember, heter Jonatan Pihlgrens utställning på Coulisse Gallery i Stockholm. Titeln har han valt för att den dels gör att rummen känns levande, och att den leder till tankar om tid och uppväxt.
– I utställningen har jag jobbat med idén om att föremål kan laddas med minnen eller tankar, och att de dessutom kan vara levande, precis som människor. Tidigare har jag arbetat mycket med porträtt, vilket födde idén att försöka avbilda ett föremål som om det vore en person. Vissa av föremålen är laddade för mig och förknippas med vissa personer, eller så har de ett minne eller en stämning över sig. Jag har experimenterat lite med hur måleriet kan påverkas om jag väljer olika föremål. Sedan växte det och blev lite till en egen värld, med egna lagar som jag kunde bygga vidare på.
Motiven blandar leksaker och prinsessrum med barbarer och mardrömslika scener. Vad har varit din ingång till utställningens motivvärld?
– Ingången i målningarna har varit måleriet först, och tankarna sedan. Verken blir också under tid påverkade av det dagliga livet och överströdda med saker som händer under processens gång. Till exempel när min treåriga dotter Hilda stannar mig när jag ska gå till jobbet och säger: “Vänta lite pappa, jag har en sak som du ska få.” Och så ger hon mig en leksak: ”Här pappa, du får den här av mig så att du kan ta med dig den till din ateljé. Du kan få måla av den om du vill!”
Jag har känt att det betyder någonting för mig, och undrar vad det betyder för henne – detta att jag får med mig något från henne när jag ska iväg. I mitt huvud har det att göra med längtan. Jag tror att mitt målande ibland präglas av längtan. Jag tänkte att det var intressant att lyssna på henne och faktiskt måla leksakerna. Bilderna som helhet blir lite som ett möte mellan olika världar. Motiven i utställningen föreställer en inomhusmiljö där rummen i sig är egna universum. Föremålen, väggarna och golven får andra betydelser och roller än vanligt.
”Jag har känt att det betyder någonting för mig, och undrar vad det betyder för henne – detta att jag får med mig något från henne när jag ska iväg. I mitt huvud har det att göra med längtan. Jag tror att mitt målande ibland präglas av längtan.”
Jonatan Pihlgren
Jonatan Pihlgren, Barbaren, 2025. Courtesy: Coulisse Gallery
Jonatan Pihlgren, Skri, 2025. Courtesy: Coulisse Gallery.
Jonatan Pihlgren, Efter leken, 2025. Courtesy: Coulisse Gallery.
Jonatan Pihlgren, Litet universum, 2025. Courtesy: Coulisse Gallery.
Formaten varierar från väldigt små och upp till 2 meter. Vilken betydelse har formaten för dig?
– Jag har upptäckt att jag ofta målar i en skala som jag själv tycker upplevs som nära skala 1:1, men ofta är det lite större eller lite mindre. Då känner jag att det jag målar får en viss påtaglighet. I den största målningen är olika detaljer antingen uppförstorade eller en aning förminskade i relation till verkligheten, vilket jag tänker kan skapa en effekt i relation till betraktaren. I de mindre målningarna kan motivet vara i samma storlek som en liten detalj i en av de större. För mig fungerar de större och mindre målningarna på olika sätt. De större erbjuder också möjligheten att gå nära och röra sig på en större yta bland små detaljer, det kan gå att läsa i dem länge och gå olika vägar. De mindre kanske inte rymmer lika mycket och blir kanske mer som en kort mening; som en liten dikt, och så får man fundera mer på egen hand och testa att mata den med olika saker vid olika tillfällen.
Du har även gjort Art Notes nya spellista! Vad finns på den och varför har du valt just de låtarna?
– Det är en blandning av progressiv och experimentell rock, jazz, postpunk, folk och lite annat. Listan är med andra ord ganska varierad. Vissa av låtarna jag valt för att de har en koppling till målningar jag gjort – musik har förmågan att fånga ögonblick och tankar eller minnen på ett liknande sätt som måleriet. Ibland kan låtar och målningar bli kompisar. Listan är tänkt att reflektera utställningen med låtar på leksakstema, också med en del skräck inblandat. Med en fot i djupt nere i livets gyttja finns det låtar som flyger rakt in i fantasins värld. Det kan också låta som att du är i en mardröm med massor av plastiga leksaker som regnar över dig.
Vad snurrar mest i dina lurar just nu?
Just nu The Cure faktiskt. Det är ett band som jag missat lite men upptäckt nu på senare tid. Sen lyssnar jag en hel del på inspirerande musik på elgitarr, gärna ensamma elgitarrer som Bill Orcutt, Loreen Connors, Sonny Sharrock och Captain Beefheart.
-Vad är din relation till musik? Är musiken på något sätt relaterad till din konst?
Musik för mig är ett levande intresse som ger mig energi. Jag lär mig gärna om rockhistorien och har olika vänner som jag brukar skicka musik fram och tillbaka till. På det sättet hjälper vi varandra att hitta nytt. Ibland testar jag att koppla ihop dem i hemlighet och skicka deras tips till varandra. Då kan vi gemensamt, utan att alla vet om det, dyka in i djupa hål av Youtube-länkar som kommer från olika håll, men som rör sig i en gemensam riktning.
Jag spelar själv dragspel och elgitarr i min ateljé när jag har pauser i målandet och sneglar på målningarna. Det är ett återfunnet intresse. Jag spelade mycket som yngre, så är det uppfriskande att ta upp det igen med ett nytt perspektiv. Medan jag målar lyssnar jag alltid på musik, där har musiken alltid funnits med mig. Att hitta rätt skiva för målningen kan vara ett kraftfullt verktyg för mig att komma in i rätt stämning. Vissa målningar kräver rätt musik för att känslan ska stämma – det kan till och med vara så specifikt att musiken genererar en bild i mitt huvud som jag målar. Det är något fysiskt och känslosamt med musik som det inte går att värja sig mot.
Lyssna till spellistan ovan eller här.
Karolina Modig
Jonatan Pihlgren, Prinsessrum, 2025. Courtesy: Coulisse Gallery.
Jonatan Pihlgren är född 1993 och bosatt i Göteborg. Han är utbildad på Umeå konsthögskola och hade 2024 en stor separatutställning på Göteborgs konsthall. Året innan mottog han Beckers konstnärsstipendium, vilket följdes av en separatutställning på Färgfabriken i Stockholm.
Visa alla artiklar inom Konst/Utställning