Konst / Utställning

Enheter, mångsidighet och längtan efter ett språk

Of the One in the Many
Lydia Ericsson Wärn
Issues 2022.10.06 – 2022.11.05

Art Notes pratar med Lydia Ericsson Wärn om hennes första soloutställning på galleri, där besökaren får sätta sig ner och i lugn och ro lyssna på ett ljudverk, omgiven av konstnärens röst och kropp.

För utställningen Of the One in the Many på Issues i Stockholm, flyter konstnären Lydia Ericsson Wärns röst runt i gallerirummet i form av ett drygt 10 minuter långt ljudverk. Delar av en kropps insida finns i målningar på väggarna, och utsidan finns där i form av målade händer som har stannat i olika pågående gester. Det är Lydia Ericsson Wärns första soloutställning på ett galleri och med det flyttar hon också ut något väldigt personligt i ett publikt rum.

– Att göra verk är en sådan privat sak. Man står där ensam i ateljén och arbetar, vilket inte är negativt i sig, men jag är onekligen själv den mesta tiden jag arbetar. Att ta det ut från den privata sfären och in till ett gallerisammanhang blir lite av en prövning. Hur beter sig verken i det rummet, hur funkar de i ett nytt sammanhang, på ett kommersiellt galleri?

Verken som utgör utställningen Of the One in the Many består av fem målningar och ett ljudverk, som enligt Lydia kan beskrivas tillhöra tre olika grupper.

– Tre målningar föreställer händer mitt i någon typ av gest. De är ganska små till formatet och tydligt figurativa. Det är inte jättetydligt vad gesterna säger, men det är gester som används när man vill understryka något, så det känns som att de handlar väldigt mycket om språk eller avsaknaden av ett språk. De andra två målningarna är större och mer abstrakta, och jag gjorde dem med tanken om att skapa en kontrastverkan mellan målningarna. Ljudverket är en röst som kommer och går, som pratar delvis om det man ser i utställningen men också om andra saker.

Vad betyder titeln, ”Of the One in the Many”?
– Dels är det en mening som jag tycker är ganska vacker, och som jag har gått och tänkt på länge för att försöka förstå, eftersom den är fylld av motsägelser. Första gången jag kom över den var i en bok som heter Expressionism in Philosophy, av filosofen Gilles Deleuze. Det är ett ganska tungt ämne och jag är verkligen ingen expert på området, men jag gillar att läsa sådant ibland för att försöka förstå vad det är jag gör. Just den meningen fastnade, det känns som en mini-gymsession för huvudet att veckla ut den och försöka förstå vad den handlar om. Som jag har förstått det så handlar ”of the one in the many” om att ifrågasätta motstattsparet enhet och mångsidighet; att en enhet och enhetlighet på något sätt skulle stå i motsats till mångsidighet på egen hand.

Jag tycker att det passar väldigt fint här, för om man tänker på utställningen som den absoluta enheten: ”en utställning”, så är mångsidigheten de olika verken som utgör den utställningen, och som utställningen såklart inte skulle finnas utan. Om man accepterar idén att enhet och mångsidighet inte är motsatser, utan snarare tätt sammanbundna, så öppnar det också upp väldigt mycket rum för att visa olika typer av verk tillsammans – i det här fallet ljudverket och målningar med olika uttryck – utan att tänka att det blir för spretigt. Då kan de i stället fungera ihop och väva in i varandra.

Karolina Modig


”Jag gillar att läsa sådant ibland för att försöka förstå vad det är jag gör. Just den meningen fastnade, det känns som en mini-gymsession för huvudet att veckla ut den och försöka förstå vad den handlar om.”


Lydia Ericsson Wärn



Samtliga bilder är från Lydia Ericsson Wärns utställning Of the One in the Many på Issues. Courtesy: konstnären och Issues.

Film av
Mikael Lundblad, intervju: Karolina Modig.

Visa alla artiklar inom Konst / Utställning