Mike Kelley, Ahh...Youth!, 1991 Foto: Courtesy Mike Kelley Foundation for the Arts. © Mike Kelley Foundation for the Arts. Bildupphovsrätt 2025.

Konst / Utställning

Dysfunktionella är vi allihopa

Mike Kelley
Ghost and Spirit
Moderna Museet
2025.05.10–2025.10.12

Stockholm: Anders Olofsson ser den legendariska konstnären Mike Kelleys hängivet högljudda utforskning av amerikansk efterkrigskultur, i en bred utställning som är kaotisk men samtidigt gäckande mörk och djuplodande.

På Moderna Museet i Stockholm teleporteras man denna sommar till – för somliga – ungdomens 1970-tal. På den nedre våningen huserar föräldrarna, representerad av Britta Marakatt-Labbas stillsamma och strama bilder av samiskt liv. På gatuplanet röjer tonåringarna omkring, företrädda av Mike Kelleys lika hängivna som högljudda utforskning av amerikansk efterkrigskultur. Eller, som han själv uttryckte saken: ”En tonåring är en dysfunktionell vuxen, och för mig är konst en dysfunktionell verklighet”.

Mike Kelley tog sitt liv 2012, bara 58 år gammal. I den moderna konsthistorien är han en legendarisk gestalt, men det är först med Moderna Museets utställning Ghost and Spirit som svensk publik får möta hans konstnärskap i hela dess kaotiska bredd. Och kaos råder verkligen. Vilopunkterna är få, inte minst därför att utställningsarkitekturen gör sitt bästa för att rycka Mike Kelley ur konsthistorien kvävande famn och ut i samtiden.


”Mike Kelleys fascination inför triangeln minne-glömska-förlust dominerar stora delar av hans konstnärskap. […] Den gapande tomheten blir ett svart hål som suger till sig alla minnen. Kvar blir en formlös förnimmelse av odefinierbar förlust.

Anders Olofsson


Mike Kelley, Extracurricular Activity Projective Reconstruction #10 (Group Portrait), 2004-5. Foto: Courtesy Mike Kelley Foundation for the Arts. © Mike Kelley Foundation for the Arts. Bildupphovsrätt 2025.

Den katolske arbetargrabben Mike Kelleys väg till konsten började i slutet av 1970-talet på konstskolan CalArts i Santa Clarita, Kalifornien. Tidigt blev performance hans främsta uttrycksform som en slags ungdomsrevolt riktad mot minimalismen och konceptkonsten som dominerade konstscenen. I början av 1980-talet börjar han att arbeta med filmade performances, samtidigt som hans verk spretar ut i alla möjliga riktningar: text, teckning, skulptur, textil, foto och installation. Somligt känns ganska tidsbundet och lite utdaterat, men ungefär samtidigt öppnar sig en mörkare och mer djuplodande sida av konstnärskapet.

Hans arbeten med kasserade mjukisdjur tolkades av många som ett slags sublimering av övergrepp konstnären utsatts för i barndomen. Mike Kelley reagerade med förvåning men erkände att, jovisst – det kunde vara ett intressant ämne att utforska. Men hans tilltufsade mjukisdjur är inte bara representationen av ett hotfullt förflutet, de berättar också om ett inte så sällan våldsamt avsked till barndomen där en gång älskade leksaker misshandlas tills de faller sönder.

Mike Kelleys fascination inför triangeln minne-glömska-förlust dominerar stora delar av hans konstnärskap. Han gör modeller av byggnader han vistats i som ung, men där rum som förknippas med något obehagligt utelämnats i arkitekturen. Den gapande tomheten blir ett svart hål som suger till sig alla minnen. Kvar blir en formlös förnimmelse av odefinierbar förlust.

Trots sina rötter i amerikansk populärkultur var Mike Kelley inte särskilt intresserad av en figur som Stålmannen. Men berättelsen om Kandor slog an en sträng hos honom. Kandor är en stad på Stålmannens födelseplanet Krypton. Innan Krypton förintades krympte superskurken Brainiac ned Kandor och placerade staden i en glaskupa. Stålmannen lyckas lägga beslag på glaskupan och föra den till sitt hemliga gömställe, men trots många försök kan han inte återskapa staden i full storlek. Han bär sitt eget förflutna med sig i fysisk form, gäckande i sin undflyende skönhet, men oåtkomligt.


Anders Olofsson

Utställningsvy Ghost and Spirit. Foto: My Matson/Moderna Museet © Mike Kelley Foundation for the Arts. Bildupphovsrätt 2025.

Mike Kelley, More Love Hours than Can Ever Be Repaid and The Wages of Sin, 1987/2019. Foto: My Matson/Moderna Museet © Mike Kelley Foundation for the Arts Bildupphovsrätt 2025.

Mike Kelley, City 13 (AP 1), 2011 Foto: Fredrik Nilsen. © Mike Kelley Foundation for the Arts. Bildupphovsrätt 2025.

Visa alla artiklar inom Konst / Utställning