Nan Goldin, Brian and Nan in Kimono (1983) Ur diabildspelet The Ballad of Sexual Dependency, 1981–2022 © Nan Goldin

Konst / Utställning

Goldin går under huden

Nan Goldin
This Will Not End Well
Curator: Fredrik Liew
Moderna Museet Stockholm 2022.10.29–2023.02.26

This Will Not End Well på Moderna Museet visar upp Nan Goldin som den filmskapare hon alltid önskat vara – och det är en drabbande upplevelse att se de sex ljudsatta bildspelen.

Det är som att komma in i ett kvarter, eller en del av en stad, ur en dystopisk, tidsobestämd saga. I den stora utställningssalen på Moderna Museet i Stockholm har arkitekten Hala Wardé byggt upp sex rum; byggnader som tronar från golv till tak som svarta, stängda, Mårran-liknande tältformationer. Inne i rummen visas de sex filmer som utgör utställningen This Will Not End Well: ljudsatta bildspel bestående av tusentals fotografier, kategoriserade i ett tema för varje byggnad. Att uppleva Nan Goldins fotografiska dokumentationer – ljudsatta med röster och musik, som för några av verken är specialkomponerad – är en starkt berörande upplevelse.

Nan Goldin, född 1953, lämnade sin familj som 14-åring. Hennes liv och omgivning har varit fyllt av fest och klubbliv, missbruk av droger och på senare år smärtstillande tabletter; avgiftning och behandlingar, fotografiskt dokumenterande och konstnärligt skapande.

I The Ballad of Sexual Independency (1981–2022) – som är Goldins första stora bildspel – får man möta människor som funnits runt Goldin från hennes första år i New York och framåt. Bilderna berättar historier om kärlek, beroende, närhet, nattliv, samhörighet, sex, fest, prostitution, identitetssökande, smärta ...  Verket är tillägnat alla dem som dog under aids-epidemin, då många av Nan Goldins egna vänner förlorade livet. Verket började visas på nattklubbar i New York redan i slutet av 1970-talet, men utvecklas ständigt och har aldrig visats i samma version två gånger.


”Inne i de svarta rummen visas filmer: ljudsatta bildspel bestående av tusentals fotografier, kategoriserade i ett tema för varje byggnad. Att uppleva Nan Goldins fotografiska dokumentationer – ljudsatta med röster och musik, som för några av verken är specialkomponerad – är en starkt berörande upplevelse.”


Sisters, Saints, ands Sibyls (1992–2021) behandlar Nan Goldins traumatiska förlust av hennes sju år äldre storasyster Barbara, som tog livet av sig som 18-åring. 12 år gammal började Barbara göra uppror mot familjens strikta normer och samhällets likriktning. Med monoton röst berättar Nan Goldin hur vardagen fylldes av våld mellan Barbara och mamman, och om hur föräldrarna valde att hantera dotterns uppror genom att institutionalisera henne. Barbaras uppväxthelvete skildras genom familjefoton, skrikande röster ur inspelningar från barndomen, och Nan Goldins entoniga berättande. Det är händelserna som det här verket berättar om som är grunden till mycket av det som sedan blev Nan Goldins liv.

The Other Side (1992–2021) skildrar Nan Goldins tid med dragartister i Boston, medan Fire Leap (1992–2021) visar porträtt av barn med all deras komplexitet och känslor så nära kameralinsen att de vibrerar i rummet. Memory Lost (1992–2021) berättar om det avgrundsdjup som drogberoende kan öppna upp i livet. Oskarpa bilder ljudsätts med berättelser som likställer känslan av avgiftning med att bli levande begravd; om hur ruset betyder allt. Sirens (1992–2021) är ihopklippt av material från ett 30-tal av hennes favoritfilmer, och ger i kontrast till Memory Lost en känsla av allt det – ruset, njutningen – som gör att ett drogberoende uppstår.

Nan Goldin har under stora delar av sitt liv arbetat med att uppmärksamma både dem som dog under aids-epidemin, och ­– bland annat genom grundandet av aktionsgruppen P.A.I.N (Prescription Addiction Intervention Now) 2017 – kämpat aktivt för att ställa familjen Sackler inför rätta;  Sacklerfamiljen som har tjänat miljarder på det beroendeframkallande smärtstillande preparatet Oxicodin som Nan Goldin själv varit beroende av, och som har dödat tusentals människor i USA i en ännu pågående epidemi.

Utställningen tar 2,5 timmar i sin helhet, och att se allt i ett svep är troligtvis övermäktigt för de flesta. This Will Not End Well är en berörande och drabbande utställning som helst bör upplevas i fler än ett besök.

Karolina Modig


1. Nan Goldin, Picnic on the Esplanade, Boston (1973) Ur diabildspelet The Other Side, 1992–2021 © Nan Goldin
2. Nan Goldin, Untitled (1982) Ur det digitala bildspelet Memory Lost 2019–2021 © Nan Goldin
3. Nan Goldin, Bea putting on makeup, Boston (1973) Ur diabildspelet The Other Side, 1992–2021 © Nan Goldin
4. Nan Goldin, Bruno with the tattoo, Naples (1995) Ur det digitala bildspelet Fire Leap, 2010–2022 © Nan Goldin
5. Nan Goldin, French Chris on the convertible, New York City (1979) Ur diabildspelet The Ballad of Sexual Dependency, 1981–2022 © Nan Goldin
6. Nan Goldin, Amanda at the sauna, Hotel Savoy, Berlin (1983) Ur diabildspelet The Ballad of Sexual Dependency, 1981–2022 © Nan Goldin
7. Nan Goldin, Cookie at Tin Pan Alley, New York City (1983) © Nan Goldin
8. Nan Goldin, Couple in bed, Chicago (1977) © Nan Goldin
9. Nan Goldin, My horse Roma, Valley of the Queens, Luxor, Egypt (2003) © Nan Goldin
10. Nan Goldin, Sunset like hair, Sète, France (2003) © Nan Goldin
11. Nan Goldin, Elephant mask, Boston (1985) Ur det digitala bildspelet Fire Leap, 2010–2022 © Nan Goldin
12. Nan Goldin, Greer modeling jewelry, NYC (1985) Ur diabildspelet The Other Side, 1992–2021 © Nan Goldin
13. Nan Goldin, Joey in my mirror, Berlin (1992) Ur diabildspelet The Other Side, 1992–2021 © Nan Goldin
14. Nan Goldin, The Hug, New York City (1980) Ur diabildspelet The Ballad of Sexual Dependency, 1981–2022 © Nan Goldin

Visa alla artiklar inom Konst / Utställning