Martine Flor, Interiors III (IV). Från utställningen Ljuskammare, Olle Nymans Ateljéer 2025.

Elsa Leo, installationsvy, från utställningen Ljuskammare, Olle Nymans Ateljéer 2025.

Konst/Utställning

Lågmält vackert på Olle Nymans Ateljéer

Elsa Leo, Madeleine Noraas och Martine Flor
Ljuskammare
Olle Nymans Ateljéer
2025.05.10 – 2025.06.01

Saltsjö-Boo: Olle Nymans Ateljéer öppnas under senvår och sommar upp med utställningar, café och visningar av det inspirerande konstnärshemmet. I maj pågår den viskande vackra utställningen Ljuskammare, med tre unga kvinnliga konstnärer.

Det är dagen innan vernissage och Karin Lindstén lägger sista handen vid hängningen i Olle Nymans (1909–1999) ateljé. För andra året i rad har hon och Nadja Ericsson – som båda är konstnärer och tidigare drev Malmögalleriet Delfi – bjudit in kollegor att ställa ut i den varsamt bevarade miljön.

– I fjol ställde vi själva ut tillsammans med åtta andra konstnärer. Vi visade måleri och skulptur i Olles två ateljéer, men hade också performance i konstnärshemmet. Den här gången är det mer koncentrerat, berättar Lindstén.

Årets utställning Ljuskammare är lågmält och vackert curaterad. Verk av Elsa Leo, Madeleine Noraas och Martine Flor är utspridda över ateljén, bostadshusets källare och trädgårdens lusthus. Trots att deras praktiker egentligen är ganska skilda viskar verken här tyst till varandra och till platsen.

– Arbetet har varit väldigt associativt. Vi har tänkt på ateljén och hemmet som ett slags ”container” för tid, ljus och minnen. Men vi har också pratat mycket om väntan, berättar Karin Lindstén.

”Jag inspireras av arkitektoniska element som får mig att stanna upp i vardagen. Dels tilltalar de mig färg-, ljus- och formmässigt, men i mötet med dem uppstår också en viss stillhet i mig.”

Elsa Leo

Elsa Leo, installationsvy, från utställningen Ljuskammare, Olle Nymans Ateljéer 2025.

I källaren visas Martine Flors säregna fotogram. Flor dränker tyger i emulsionsvätskor som hon täcker möbler med och därefter belyser, som en exponering. Den fysiska kontakten mellan föremål och tyg omvandlas så till spår av ljus, i en gest som på samma gång döljer och visar fram. I Interiors III (IV) har en bordsskiva lämnat efter sig en mörk, slukande cirkel som påminner om en svart sol.

– Genom handlingar som att täcka och överföra skapar Martine Flor ett språk som materialiserar det negativa. De visar något fördolt – och källaren är ju också en plats för det dolda, säger Lindstén.

I samma rum projiceras Madeleine Noraas suggestiva videoverk Bloom Night.

– Noraas följer två kvinnofigurers väntan på att växten Epiphyllum Oxepytalum ska slå ut. Det sker en gång per år: den går i blom på natten och vissnar redan innan gryningen. Det finns en stark spänning i deras väntan och i den blå timmens tröskeltillstånd.

I Gamla Ateljén, bland Nymans efterlämnade skisser, penslar och burkar med pigment, visar Elsa Leo ett tiotal målningar och skulpturer. Alla gestaltar olika byggnadsdetaljer, som skorstenar, fönster eller en liten öppning i golvet i Sigurd Lewerentz kyrka i Klippan. De har en förhöjd närvaro, ett slags intensiv tystnad som förstärks av ateljémuseets känsla av att tiden står still.

– Jag inspireras av arkitektoniska element som får mig att stanna upp i vardagen. Dels tilltalar de mig färg-, ljus- och formmässigt, men i mötet med dem uppstår också en viss stillhet i mig. Att samla och fotografera mina motiv är en viktig del av processen och jag har en stor bildbank som jag arbetar ifrån, berättar Leo.

Mot väggen vilar två rökkanaler i gips, som med sin lätt mänskliga skala framstår som två tysta, väntande gestalter. På Nymans arbetsbord står en skulptur som föreställer en trasig skorsten, vars saknade segment återfinns högt upp på väggen mittemot. 

– Jag har arbetat mycket med behållare och kar under de senaste åren. Skorstenarna är väl också ett slags behållare, men även passager som någon energi går igenom. Nu när jag tittar på helheten slår det mig att verken också präglas av mötet mellan arkitekturens stabilitet och mer sönderfallande motiv.

Adam Rosenkvist


Olle Nymans Ateljéer håller under maj öppet lördagar och söndagar kl 12–16, samt fre 30 maj (kristi him), lördag 31 maj och söndag 1 juni 12–16.

Söndagarna 11 maj, 18 maj, 25 maj och 1 juni visas Konstnärshemmet kl 14.00 efter anmälan till foreningen@ollenyman.se. Visningen kostar 120 kr.

Adress: Strandpromenaden 61, 131 50 Saltsjö-Duvnäs.

Madeleine Noraas, Bloom Night. Från utställningen Ljuskammare, Olle Nymans Ateljéer 2025.

Elsa Leo, målningar från utställningen Ljuskammare, Olle Nymans Ateljéer 2025.

Interiörbild Konstnärshemmet, Olle Nymans Ateljéer.

Caféet på Olle Nymans Ateljéer.

Interiörbild Konstnärshemmet, Olle Nymans Ateljéer.

Visa alla artiklar inom Konst/Utställning