Konst / Utställning

På Accelerator förenas individen med kosmos

Pipilotti Rist
Gravity, Be My Friend
Accelerator
2025.09.132026.02.08

Stockholm: Anders Olofsson har sett en själsfrändes utställning – närmare bestämt Pipilotti Rist på Accelerator. På rygg under videoverket Gravity, Be My Friend hittar han nycklarna som leder in till livet som det borde levas.

Solen är på väg att gå ned. Sanden omkring mig svalnar långsamt. Jag lägger mig på rygg. Träden lutar sig omkring mig, och däruppe öppnar sig himlen som en rund spegel. Molnen jagar fram på sin väg mot skymningen. Jag är fem år, på rygg i sandlådan. Mamma och pappa är långt borta. Jag borde vara rädd men känner ingen rädsla. Snarare en växande förnimmelse av trygghet, att vara omsluten av naturen som vi alla är en del av. Inte växtligheten, träden och stenarna utan varje enskild cell som är ett hopp om evigt växande.

Jag kan än i dag plocka fram det minnet när någon försöker stänga in mig i en trång social bur. Och jag har mina själsfränder, en av dem är Pipilotti Rist. Hennes konstnärskap har ett janusansikte: å ena sidan vänt mot en punkig och upprorisk praktik där kön, feminism, kropp och politik är i centrum, å andra sidan poetiska utsvävningar där individens förening med kosmos står högst på programmet.

”För ett ögonblick är jag tillbaka i sandlådan, fem år gammal, en varelse som just påbörjat resan genom livet. Ett medvetande, lättflyktigt och oformligt som det flackande ljuset självt.”

Anders Olofsson

2007 gjorde hon en omtalad separatutställning på Magasin III i Stockholm, där videoinstallationen Gravity, Be My Friend var det stora dragplåstret. Flerkanalig video, projicerad i taket och upplevd liggande på mjuka plattformar, var det coolaste som dittills setts i stan. Nu kan verket återbesökas hos Accelerator, tillsammans med den minimala, finurligt installerade sidekicken Selbstlos im Lavabad. Gravity, Be My Friend producerades av Magasin III, och är den tredje delen av en trilogi som även består av de tidigare verken Homo Sapiens Sapiens och A Liberty Statue. Tillsammans beskriver de en resa från ett oskuldstillstånd genom civilisationen, till en slutpunkt där vi återgår till ett naturtillstånd, befriade från konventioner och rigida strukturer.

Låter det flummigt? Visst, men ganska mycket av new media art i början och mitten av 2000-talet såg ut så. De flesta av dessa verk känns i dag mer som konsthistoria än som levande samtid. Men Gravity, Be My Friend är ett undantag. I ett avslappat horisontalläge med blicken mot Pipilotti Rists visuella flöde av vatten, träd, löv, ljus och ljud, kläs vi långsamt av vår sociala ställning, vår ekonomiska status, vårt kön, vår ålder och allt annat som definierar vår individualitet. För ett ögonblick är jag tillbaka i sandlådan, fem år gammal, en varelse som just påbörjat resan genom livet. Ett medvetande, lättflyktigt och oformligt som det flackande ljuset självt.

Pipilotti Rist har jämfört sina videoverk med kvinnors handväskor. "Det finns plats i dem för allt: måleri, teknologi, språk, musik, rörelse, usla, flytande bilder, poesi, uppståndelse, dödsföreställningar, sex och vänlighet." Det kan låta galet att försöka proppa in så många motiv i ett och samma konstnärskap, men det fungerar. När Pipilotti Rist tömmer sin handväska är det inte själlöst blingbling som faller ut på bordet, utan nycklarna som leder in till livet som det borde levas, om så bara för ett ögonblick på rygg inför universum.

Anders Olofsson


1–2. Pipilotti Rist, Gravity, Be My Friend, 2007. Foto: Jean-Baptiste Béranger
3–4. Pipilotti Rist, Selbstlos im Lavabad, 1994. Foto: Jean-Baptiste Béranger

Visa alla artiklar inom Konst / Utställning