Ragnar Kjartansson, The Visitors (Besökarna), 2012. Niokanas videoinstallation, 64 min. Sammlung Migros Museum für Gegenwartskunst, Zürich Courtesy of the artist, Luhring Augustine, New York and i8 Gallery, Reykjavik. Photo: Elisabet Davids. © Ragnar Kjartansson

Konst/Utställning

Episk Kjartansson-retrospektiv i Humlebæk

Ragnar Kjartansson
Epic Waste of Love and Understanding
Louisiana Museum of Modern Art, Humlebæk, Danmark
2023.06.09–2023.10.29

Humlebæk: På Louisiana i Danmark visas en retrospektiv med den isländske konstnären Ragnar Kjartansson. Epic Waste of Love and Understanding heter den, och den är fantastisk.

På Louisiana Museum i danska Humlebæk en bit söder om Helsingör visas Epic Waste of Love and Understanding – den isländske konstnären och musikern Ragnar Kjartanssons första retrospektiv, med verk från 2003 och fram till i dag. I det första utställningsrummet möts man av väggar mer eller mindre tapetserade med Kjartanssons målningar, de överlappar varandra både fysiskt och motivmässigt. Det är sammanlagt 144 stycken, målade under Venedigbiennalen 2009, sex timmar om dagen, varje dag som biennalen pågick. Tillsammans skapar de en berättelse om dekadenta dagar för ett slags karakteristisk manlig konstnärstyp; namn som Ulf Lundell, Jack Kerouac och Pete Doherty fladdrar förbi i huvudet, men motiven håller fast vid konstnären själv.

Repetition är något som återkommer i de flesta av Kjartanssons verk, och han kalibrerar det med en finkänslighet som skapar en känsla av att absorberas in i såväl enskilda verk som i utställningen i stort. Det finns också en återkommande drift med en sorts manlighet, poserande lager skalas av när vi får se alternativa och svårmodiga gruppen The National spela en av sina hitlåtar om och om igen i sex timmar. På väg in i det första utställningsrummet hörs Kjartansson själv sjunga ”Oh why do I keep hurting you” om och om igen, ackompanjerad av sitt eget gitarrspel, stylad som Johnny Cash och med en uppsyn som är både bekymrat kärleksfull och poserande självcentrerad.

Här finns satir och humor, kritik av samtiden och historien, frågor om identitet och makt. Det är träffande, smart, ibland vackert och befriade roligt.

I videoverket The Visitors sitter konstnären och ett antal av hans musikervänner i olika rum i ett falnande herrgårdsliknande hus i upstate New York och spelar samma låt. Musikerna filmas var för sig och visas upp på varsin storbildskärm, verket fyller ett helt rum. Musiken och rösterna synkas men hörs samtidigt olika starkt beroende på vilken skärm man står närmast. Det är svårt att slita sig och jag är glad att jag har flera dagar på plats, så att jag kan gå tillbaka, titta igen och upptäcka verk jag missade första gången. Epic Waste of Love and Understanding breder nämligen ut sig över flera våningsplan, verken är många och skiftande och rör sig mellan måleri, skulptur, video, musik och performance.

“I am just totally in awe of the world and all its mystical beauty and mystical violence”, har Kjartansson sagt. Jag är totally in awe of hans konstnärskap. Utställningen pågår till och med 23 oktober. Se den.


”I am just totally in awe of the world and all its mystical beauty and mystical violence”

Ragnar Kjartansson


Stillbilld från Ragnar Kjartansson, The Visitors (Besökarna), 2012. Niokanals videoinstallation, 64 min. Sammlung Migros Museum für Gegenwartskunst, Zürich. Courtesy of the artist, Luhring Augustine, New York and i8 Gallery, Reykjavik. Photo: Elisabet Davids. © Ragnar Kjartansson

Ragnar Kjartansson. Stillbillede fra No Tomorrow, 2022. Beställd av Sigurður Gísli Pálmason; baserad på en beställning av Iceland Dance Company. Ballet med 8 guitarer, lavet til Iceland Dance Company i samarbejde med Margrét Bjarnadóttir & Bryce Dessner. © Ragnar Kjartansson

Ragnar Kjartansson, THE END – VENEZIA, 2009. 144 målningar / paintings. Genomförd i den isländska paviljongen under den 53e Venedigbiennalen, Italien, 14 juni-22 november, sex timmar om dagen. Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, Torino. (c) Ragnar Kjartansson. Foto: Louisiana - Poul Buchard / Brøndum & Co.

1. Ragnar Kjartansson, Mercy, 2004. Enkanals video, 62:30 min. National Gallery of Iceland, Reykjavik. Courtesy of the artist, Luhring Augustine, New York and i8 Gallery, Reykjavik. © Ragnar Kjartansson
2. Ragnar Kjartansson A Lot of Sorrow, 2013-2014. Enkanals video, 6:09 timmar. Performancen utfördes på MoMA PS1, New York, som del av Sunday Sessions. The Art Institute of Chicago, purchased with funds provided by Stephanie Skestos Gabriele. Courtesy of the artist, Luhring Augustine, New York and i8 Gallery, Reykjavik. Photo: Elisabet Davids. © Ragnar Kjartansson
3. Installationsfoto BANGEMAND, 2023
Performance. Courtesy of the artist, Luhring Augustine, New York, and i8 Gallery, Reykjavik. (c) Ragnar Kjartansson. Foto: Louisiana - Poul Buchard / Brøndum & Co.
4. Installationsfoto HVAD HAR VI DOG GJORT FOR AT HA’ DET SÅ GODT, 2023. Enkanals video, 11:05 min. Beställd av / Commissioned by Louisiana Museum of Modern Art, Humlebæk (c) Ragnar Kjartansson. Foto: Louisiana - Poul Buchard / Brøndum & Co.
5. Installationsfoto. Foto: Louisiana - Poul Buchard / Brøndum & Co.
6. Ragnar Kjartansson, THE END – VENEZIA, 2009. 144 målningar / paintings. Genomförd i den isländska paviljongen under den 53e Venedigbiennalen, Italien, 14 juni-22 november, sex timmar om dagen. Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, Torino. Courtesy of the artist, Luhring Augustine, New York and i8 Gallery, Reykjavik. Photo: Rafael Pinho © Ragnar Kjartansson

Visa alla artiklar inom Konst/Utställning