Market Art Fair 2022, foto Jean-Baptiste Béranger. Courtesy: Market Art Fair.

Josephine Hardstedt, Acting Direktor, Market Art Fair.

Konst / Utflykt

Ett toscanskt Eden på syratripp

Toscana: Monstruösa och enorma – de glittrande vackra figurerna ser ut att spränga sig upp ur de toscanska kullarnas grågröna växtlighet. Konstnären Niki de Saint Phalles skulpturträdgård Tarot Garden skapades under en 20-årsperiod och är en resa in i ett gnistrande parallellt universum.

Jag minns inte exakt när jag såg den där videon från konstnären Niki de Saint Phalles skulpturträdgård Tarot Garden i italienska Toscana, men jag kommer ihåg att kameran rörde sig över en mosaik av spegelglas. Ibland träffade solen bitarna och bländande mig genom skärmen. Det såg ut som att filmaren klättrade på eller runt figuren, kameran svepte över mosaiken som skiftade i regnbågens färger: klarblått, rosa, rött; mjuka former, ett jätteöga, en bit av en svällande mun. Fler skulpturer fångades upp i linsen: yppiga, som glittrande monstruösa kullar som sprängt sig upp ur det toskanska landskapet.  

Det var på instagram, kanske är det tio år sedan nu, men de dansande solkatterna stannade kvar på näthinnan. Så nu i somras öppnade sig tillslut en möjlighet att få se dem i verkligheten. Utan solkatter i minnesbanken men med ymniga svettfloder rinnande längs ryggraderna följde min familj solidariskt och/men skeptiskt med mig längs de dammtorra stigarna som leder upp till skulpturerna. Redan på håll hade vi sett dem kika fram ovanför den grågröna växtligheten längre upp på höjden och häpnat över omfattningen – både till antalet och figurernas storlek – och väl uppe, omgivna av The High Priestess, The Magician och The Wheel of Fortune var det som vi att vi kollektivt drog efter andan. Inte ens jag med mina romantiserade förväntningar var riktigt beredd på mäktet.

Att träda in i Niki de Saint Phalles Tarot Garden (Il Giardino dei Tarocchi på italienska) är som att lämna tiden och landa i ett kalejdoskopiskt konstuniversum. Ett Eden på syratripp; ett fantasiland som exploderat i figurer iklädda dräkter från Studio 54 eller en glittrande utopisk framtid.

Tarot Garden är den fransk-amerikanska konstnären Niki de Saint Phalles materialiserade dröm om en skulpturpark baserad på symbolerna i en tarotkortlek. Idén föddes efter att hon besökt Antoni Gaudís Parc Güell i Barcelona 1955, och när utställningen Hon – en katedralModerna Museet i Stockholm – där en gigantisk gravid kvinna välkomnade besökarna in genom en öppning mellan sina skrevande ben – blev en världssnackis 1966, växte drömmen sig större.

Sommaren 1974 befann sig de Saint Phalle i St Moritz för återhämtning efter en tids sjukdom. Där träffade hon konstsamlaren och societetsdamen Marella Caracciolo Agnelli, som när hon fick höra om Saint Phalles dröm hörde av sig till sina bröder, Carlo och Nicola Caracciolo, som i sin tur erbjöd sig att upplåta mark för projektet i Garavicchio i Toscana, cirka 10 mil nordväst om Rom.

Efter att ha ägnat ett par år åt att modellera fram sina figurer, påbörjade de Saint Phalle 1979 arbetet med att rensa och bearbeta marken. De följande 20 åren av hennes liv kom sedan främst att handla om bygget av Tarot Garden. Hon och maken, konstnären Jean Tinguely, satte samman ett team som arbetade fram de skulpturala strukturerna vars skelett består av svetsat järn och stål. Över modellerna spändes trådnät som sprutades med betong och sedan täcktes av handskurna mosaiker, skapade av speglar, keramik och glas. De byggdes i egyptisk stil och i dialog med naturen: arbetet genomsyrades av en respekt för regionens naturliga habitat.  

Från 1983 flyttade de Saint Phalle in i skulpturen Empress, som blev hennes ateljé och hem under de kommande sju åren. Det går fortfarande att gå in i kejsarinnan och vid ett besök är det ett måste. Interiören kan liknas vid en inverterad discokula; ett av hennes bröst ligger köket, i det andra ligger sovrummet, den spegelglastäckta toaletten hittas däremellan.

Vi tar skydd där från den gassande solen en stund, slår oss ner på mosaikbänken i vardagsrummet, speglar oss i glasbitarna i bordet, på väggarna, kollar in en dödskalle i ett hörn och en abstrakt demon i ett annat. Går ut och vandrar vidare på stigarna, in och ut ur skulpturerna, går igenom The Sun, hittar Justice, The Fallen Tower, The Star, The Devil, The Hermit, The Hierophant …

“I was meant to create a garden that would bring joy, where people could bring their children, a garden that would combine art and nature. It wasn’t even my choice; it was my destiny”, sa de Saint Phalle själv om sin park, som öppnades för allmänheten 1998. Året därpå bildade de Saint Phalle en stiftelse för att säkra bevarandet av parken för framtiden. Åk dit om ni har möjlighet.


Karolina Modig

Ida Persson, visas av Issues Gallery. Installationsvy från Varbergs Konsthall 2022. Foto: Natalie Greppi.

“I was meant to create a garden that would bring joy, where people could bring their children, a garden that would combine art and nature. It wasn’t even my choice; it was my destiny”

Niki de Saint Phalle


ÅKA DIT:
Flyg till Rom, Pisa eller Florens. Hyr en bil och följ kartanvisningar till parken som ligger mer eller mindre ute i ingenstans en bit från den italienska kusten, ca 10 mil nordväst om Rom.

BO OCH ÄTA:
Ät innan avresa och ta med något i bilen att fylla på energin med efteråt. Parken klaras av på strax under två timmar och utbudet av boende och matställen i närområdet är skralt. Under sommaren är extra stora vattenflaskor att rekommendera.


NIKI DE SAINT PHALLE
Föds 1930 i Frankrike av en amerikansk mamma och fransk pappa. Hon inleder sin karriär som modell och skådespelare, men efter ett nervöst sammanbrott börjar hon måla och lämnar snart skådespeleriet för konstnärskapet. Hon får två barn med barndomsvännen Harry Mathews, men skiljer sig 1960 och lämnar Mathews med vårdnaden om barnen. Hon har då träffat och börjat samarbeta med konstnären Jean Tinguely, som blir hennes närmaste arbetspartner och senare man. 1965 gör de Saint Phalle sina första ”Nanas” – storskaliga kvinnofigurer – varav en blir den centrala delen i utställningen Hon – en katedral på Moderna Museet i Stockholm 1966, som fortfarande är den mest omskrivna utställningen i museets historia.

Niki de Saint Phalle arbetade som skulptör, målare, filmskapare och författare av handillustrerade böcker. Hon var autodidakt och djupt influerad av en rad andra konstnärer, flera av dem samarbetade hon också med i konstnärliga projekt. Trots återkommande hälsobesvär arbetade aktivt hon fram till sin dör 2002. Hon anses idag vara en av 1900-talets största konstnärer inom neorealism och feministisk konst.


1. Ursula Reuter Christiansen, ställs ut av von Bartha. Foto: Davy Denke. Courtesy: von Bartha, 2023. 
2. Jack Kabangy, ställs ut av Larsen Warner. Courtesy: Larsen Warner och konstnären. 
3. Kelsey ShwetzAfter The Flood, 2024. Ställs ut av Coulisse Gallery.
4. Lotta Antonsson, Untitled, 2023. Ställs ut av Dorothée Nilsson Gallery.
5. Emma Kohlmann, ställs ut av V1 Gallery. Courtesy: konstnären V1 Gallery.
6. Loji Höskuldsson, An afternoon i Assistens irkegård after sgipping in Netto on Blågårdsgade. Ställs ut av V1 Gallery. Courtesy: konstnären V1 Gallery.
5. Glasskulptur av Marie-Louise Ekman, 2024. Ställs ut av CFHill. Courtesy: konstnären och CFHill.
6. Marie-Louise Ekman, ställs ut av CFHill, framför installationen 2020, del av Konstväxlingar på Zinkensdams t-banestation, Stockholm. © Marie-Louise Ekman och Max Olofsson. Foto: Ulrika Lublin. 
7. Sunneva Ása Weisshappel, ställs ut av Þula. Foto: Eva Schram, courtesy Þula.
8. Mattias Nordéus, ställs ut av Steinsland Berliner. Installationsbild från galleriet. Foto: Knotan.
9. Ebba Svensson, Scilla, 2023. Ställs ut av Galleri Magnus Karlsson. Courtesy: konstnären och Galleri Magnus Karlsson.
10. Emily Gernild, ställs ut av Gallery Bo Bjerggaard. Foto: Frida Gregersen.
11. Andreas Eriksson, ställs ut av Borch Editions. Courtesy Borch Editions och konstnären.
12. Asger Harbou Gjerdevik, ställs ut av Alice Folker Gallery. Courtesy: Alice Folker Gallery och konstnären. 

Visa alla artiklar inom Konst / Utflykt