Marta Galindo i sin studio.

Konst / Utställning

Från magiskt tänkande till konst i Joan Didion-tribute

Felix Vasquez Aguilera, Marta Galindo García, Hannes Michanek
The Joan Arcs
Goethe-Institut, Instituto Cervantes
Curator: Ashik Zaman
2024.05.15–2024.06.10

Stockholm: Den kaliforniska författaren Joan Didion är en litterär ikon – inte minst för curatorn Ashik Zaman, vars transnationella utställning The Joan Arcs lyfter tre konstnärers tolkningar av hennes verk.

I december skulle den amerikanska författaren Joan Didion fyllt 90 år. Nu är det i stället tre år sedan hon dog, men kvar finns en glimrande journalistisk praktik och ett författarskap som hjälpt många att navigera i livets märkliga turer.

En av dem som haft Didion som ledstjärna genom större delen av sitt 38-åriga liv är Ashik Zaman, aktuell som curator för utställningen The Joan ArcsGoethe-Institutet. Det tyska institutet har i 20 år delat lokal med Instituto Cervantes på Bryggargatan i centrala Stockholm, och ett led i jubileumsfirandet är att låta konstnärer från Tyskland, Spanien och Sverige tolka Didions litterära verk.

– För att tillgängliggöra samtidskonsten och låta den växa tror jag att man ibland behöver hitta näring från andra fält som är ännu mer förankrade hos den breda kulturpubliken. Joan Didion känns på sätt och vis nästan lika självklar i mitt liv som familj och vänner, och jag har alltid tänkt att jag en dag ska framföra en hyllning till henne. Utställningen är en muskelflex, och de som känner mig vet att jag gillar att flexa, både bildligt och bokstavligt talat, svarar Zaman på frågan om varför han valt att basera utställningen på Joan Didion.


Ett år av magiskt tänkande (2005)
Blue Nights (2011)
Slouching Towards Bethlehem (1968)

Ashik Zaman listar tre Didion-favoriter


– Hon hade ett mikroskopiskt öga för verkligheten och förmågan att artikulera det på ett universellt gångbart sätt utan för mycket krusiduller. Hennes vishet låg i förmågan att ordekonomiskt prata om svåra saker så som sorg och förlust med till synes träffsäker enkelhet, förklarar han.

Konstnärerna har Zaman bjudit in delvis utifrån deras ursprung, men också utifrån att deras konstnärliga hantverk behövde vara slipat och gediget.

– Felix Vasquez Aguilera är en figurativ målare som har en förmåga att skildra psykologiska tillstånd utan att vara övertydlig. Hannes Michanek har ofta arbetat med ett landskapsmåleri som överbryggar det figurativa och abstrakta och jag hade en känsla av att utställningen skulle behöva närma sig Didion inte bara genom kroppar utan även landskap. Marta Galindo García har jag haft ögonen på ett tag, hon är konceptuellt skicklig och jag var nyfiken på hur en interdisciplinär konstnär skulle hitta trådar ur Didions författarskap. 

I utställningen tolkas Didions texter, men även minnet av vem Didion var i livet. Utställningen handlar främst om just minnen; både gruppens, Didions egna, och minnet av henne.

– Konstnärerna har varit fria att hitta trådar i hennes texter som intresserat dem, men förhoppningen var de skulle hitta personliga speglingar och kopplingar till sina egna liv och erfarenheter. När Galindo García till exempel läste Didions essä The Santa Ana, som handlar om en vind och naturfenomen, fick hon en förnimmelse om ett motsvarande tillstånd i sin hemstad Cádiz i Spanien.

Zaman har lett processen som från första början var tänkt att inbegripa inslag av bokcirkel. Eftersom Didion varit ny för konstnärerna har det handlat mycket om dialog, nyfikenhet och att låta inspirationen från Didion påverka det konstnärliga skapandet.

– Jag blev förvånad över hur fort de tillgodogjorde sig författarskapet, nästan över en natt! I vissa fall föreslog jag texter som jag bedömde kunde passa och i andra fall hittade konstnärerna själva texter som de blev nyfikna på. Jag har imponerats, och det som har överraskat mig är att jag också genom vissa av verken lärt mig saker om Didion som jag inte kände till innan. Det visar hur mycket av sin blick och hängivenhet konstnärerna upplåtit till sammanhanget. Jag är också mycket road över att den typ av Céline-glasögon som Didion bar utgör en del av utställningen.


Karolina Modig


Felix Vasquez Aguilera (född 1984 i Santiago, Chile) är bosatt och verksam i Stockholm och utbildad i fri konst vid Kungliga Konsthögskolan (MFA 2013). 2020 mottog han H.M. Konungens stipendiepris för unga tecknare, “Den tänkande handen”. Felix Vasquez Aguilera har under våren varit aktuell i Vårsalongen 2024 på Liljevalchs Konsthall i Stockholm och har tidigare medverkat i utställningar på Galleri Thomas Wallner i Simris.

Marta Galindo García (född 1993 i Cádiz, Spanien) är bosatt och verksam i Madrid och utbildad vid Universidad Complutense de Madrid (UCM). 2023 var Marta mottagare av priset ”Ayudas Injuve” i Madrid och har tidigare presenterat soloutställningar på Iniciarte i Córdoba och på Tuesday to Friday i Valencia.

Hannes Michanek (född 1979 i Kristianstad, Sverige) är bosatt och verksam i Frankfurt och utbildad i fri konst vid Staedelschule i Frankfurt (Class Michael Krebber). Han har haft soloutställningar på Galerie Parisa Kind och Galerie Anita Beckers i Frankfurt samt på Kunstverein Assenheim och har medverkat i utställning på Alexander Levy Gallery i Berlin.

Ashik Zaman är grundare och chefredaktör för konstpublikationen och utställningsplattformen C-print. Han är verksam som curator på Konstnärshuset i Stockholm och styrelseledamot i Konstnärsnämnden. Förra året var Zaman curator för Vincent Haynes soloutställning ”Bankett” som gjordes med Goethe Institut-Schweden.


”Livet förändras snabbt. Livet förändras på ett ögonblick. Man sätter sig ner för att äta middag och livet som man känner det tar slut.”

Joan Didion, ur Ett år av magiskt tänkande

Hannes Michanek, porträtt.

Felix Vasquez Aguilera, porträtt.

Ashik Zaman. Foto: Sofia Runarsdotter.

”Hon hade ett mikroskopiskt öga för verkligheten och förmågan att artikulera det på ett universellt gångbart sätt utan för mycket krusiduller.”

Ashik Zaman


1. Felix Vasquez Aguilera, Den Första Måltiden (detaljbild), 2024.
2. Felix Vasquez Aguilera, från utställningen The Joan Arcs, 2024.
3. Affischbild, The Joan Arcs, 2024. Foto: Marta Galindo Garciá.
4. Hannes Michanek, Evening Still, 2024.
5. Marta Galindo García, Deepest image of itself, 2024.

Visa alla artiklar inom Konst / Utställning