Konst / Inspiration
Rödbönssoppa som tidsbehållare – om filmen Little Red Sweet
I regidebuten Little Red Sweet skildrar Hongkong-baserade Vincent Chow en Teochew-familjs vardag. Art Notes Erika Sahlqvist har intervjuat Chow om hur man fångar känslor som aldrig uttalas, om matens roll som kulturellt minne och om vad han hoppas att den svenska publiken tar med sig hem efter visningarna under Asiatiska filmfestivalen.
En frukost. Ett bord där en familj samlas. Blickar som möts, händer som sträcker sig efter samma skål, små pauser i samtalet. Det är i dessa ögonblick som Vincent Chows regidebut Little Red Sweet hittar sin nerv. Filmen är en stillsam men djupt laddad skildring av en Teochew-familjs vardag.
– Det finns en frukostscen i filmen som på ytan bara är en enkel måltid, men hela processen uttrycker familjens dynamik. Den scenen fångar essensen av Teochew-familjer och många kinesiska familjer, och berör teman som traditionell kultur, familjevärderingar, könsroller och betydelsen av arv. Det svåraste var att gestalta de känslor som aldrig uttalas, berättar Chow. I Teochew-kulturen uttrycks kärlek och omtanke inte i ord utan i det tysta, i detaljerna. Att hitta filmens språk handlade om att lita på blickar, gester och rytmen i vardagens handlingar, berättar Chow.
För Chow är filmen också en återblick på en kultur som håller på att försvinna. Han växte upp i Hongkong med föräldrar som talade Teochew-språket, åt Teochew-maten och drack Teochew-te, men levde inte som en ”typisk” Teochew.
– Den här kopplingen är mer än smak. Det handlar om en livsfilosofi: hårt arbete, lojalitet, en envishet som kanske ser kantig ut utifrån men som i själva verket bär på styrka.
”Det svåraste var att gestalta de känslor som aldrig uttalas.”
Vincent Chow
Att arbeta fram familjens dynamik på film innebar att skapa en gemensam minnesbank för skådespelarna. De levde ihop som en familj inför inspelningen, lärde känna verkliga Teochew-familjer, och lät enkla handlingar bära på berättelsen.
– Jag uppmuntrar skådespelarna att förenkla sina uttryck – ofta kan en flyktig blick, en paus före ett svar eller en gest som att erbjuda en kopp te förmedla mer än tusen ord, berättar Chow.
Matens betydelse löper som en röd tråd i Little Red Sweet. Den röda bönsoppan blir mer än en rätt – den blir en källa för känslor, tradition och gemenskap.
– Filmen kan inte stoppa tiden, men den kan fungera som en behållare, säger Chow. Den fångar inte bara ett recept, utan människorna, relationerna och stämningarna runt maten. Filmen kan odödliggöra en smak och en stämning, väcka kollektiva minnen och låta nästa generation känna att vår kultur en gång hade värme och vitalitet.
För honom själv är minnet av moderns hemgjorda wontons mest levande. ”Det är smaken av hemmet”, säger han, ”en smak som knappt går att hitta längre men som alltid finns kvar inom mig.”
Med Little Red Sweet ansluter Chow till en tradition av lågmälda familjedramer. Den japanske regissören Hirokazu Kore-eda är en stor inspirationskälla:
– Hans nyanserade insikter om familjerelationer och hans lugna, återhållsamma blick som fångar både livets hårdhet och värme har påverkat mig mycket. Hans filmer lärde mig att utvinna dramat ur det vardagliga, berättar Chow.
Och liksom Kore-eda vill Chow att publiken, oavsett var de befinner sig, ska känna igen sig i det universella: banden mellan generationer, saknaden efter det som gått förlorat, de osagda känslorna.
– Jag hoppas att den svenska publiken, genom denna Hongkong-historia, kan känna en slags emotionell resonans som överskrider kulturer. Oavsett var människor kommer ifrån är banden till familjen, nostalgin över förlorad tid och de subtila relationerna inom familjen universella. Jag vill att den svenska publiken ska ”smaka” något främmande men ändå igenkännligt, och uppleva sin egen mänsklighet genom filmen.
Erika Sahlqvist
Little Red Sweet visas tre gånger under den Asiatiska filmfestivalen.
1 oktober kl 18:00 på Bio Roy i Linköping
9 oktober kl 18:00 på Grand i Stockholm
19 oktober kl 16:45 på Kulturhuset tio14 i Faun
1. Simon Yam i rollen som Cheung Hing. Stillbild från Little Red Sweet. Courtesy: 66cc Company LTD.
2. Regissören Vincent Chow.
3. Stephy Tang i rollen som May. Stillbild från Little Red Sweet. Courtesy: 66cc Company LTD.
4. Kevin Kam-Yin Chu i rollen som Soar Or tillsammans med Stephy Tang. Courtesy: 66cc Company LTD.
Visa alla artiklar inom Konst / Utställning