Från prisceremonin Women in Motion Award for Photography 2025, för Nan Goldin på Théatre Antique i Arles 2025. Foto: Karolina Modig.

Konst / Utflykt

Art Notes besöker: fotofestivalen i Arles

Les Rencontres d’Arles
Disobedient Images
Arles
2025.07.07 – 2025.10.05

Arles: För 56:e gången arrangeras fotofestivalen ”Les Rencontres de la Photographie” i den franska medeltidsstaden Arles, från början av juli till oktober. Karolina Modig var där under öppningsveckan och ger sina bästa tips inför ett besök, samt berättar om den omtalade prisceremonin för Nan Goldin, som blev ett upprop för fred och mod.

Det är femte gången jag besöker Arles årliga fotofestival (läs om tidigare besök här och här) och det är sig likt till skillnad från två omständigheter: 1) Vi har äntligen fått boende på ett bra hotell med pool inom murarna. Under festivalens öppningsvecka tycks bra hotell viga sina rum till återkommande/vip-besökare, och efter år av trägna försök att bevisa vår värdighet har vi till slut lyckats kvalificera oss. 2) Det är kallare, runt 28 grader i stället för vanliga 38. Och det blåser. Kvällen den 8 juli fryser vi när vinden tar i på Théâtre Antique – ironiskt nog bara ett par dagar efter att en enorm skogsbrand flammat upp utanför Marseille på grund av den extrema hettan.

Under fotofestivalen i Arles tar fotografiet över hela den lilla medeltidsstaden; alla gränder, torg och offentliga byggnader fylls av foto, samtal och konst. I år är temat Disobedient Images, ”Images indociles” på franska; ”Olydiga bilder” på svenska. Det är den 56:e festivalen i ordningen och den omfattar runt 50 utställningar med drygt 4 000 verk som visas på en sammanlagt 12 000 kvadratmeter stor yta. Utställningarna – som alltså tar plats i kyrkor, katedraler, parker etc. (missa t.ex. inte Louise Mutrels Only You Can Complete Me i Jardin d’Été) – lyfter fotografi från Australien till Brasilien, Nordamerika och Karibien, som genom sina perspektiv agerar motvikt till samtidens ökande nationalism, nihilism och klimatkrisignorans.

Att det skulle kunna anses olydigt att hylla olika nyanser av mångfald trodde man kanske inte för några få år sedan. Men nuet är onekligen en annan verklighet.

Det visar sig även under kvällen den 8 juli, då den amerikanska fotografen och aktivisten Nan Goldin ska ta emot den prestigefulla utmärkelsen Women in Motion Award for Photography 2025. Vi har lyckats haffa två av de 2 500 biljetterna innan de sålt slut, och prisceremonin äger alltså rum i Théatre Antique – en stor Colosseum-liknande arena med halvcirkelformade sittplatser i sluttande rader vända mot en enorm projektionsduk och med himmel som tak. Det är en symbolisk plats för Goldin eftersom hennes The Ballad of Sexual Dependency visades här 1987, för första gången i Europa.

Nan Goldin är känd för att ibland ställa in på kort varsel så det var en lättnad att tidigare på dagen skymta henne i trädgården på hotell L’Arlatan där vi också bodde. Hon var förvånansvärt liten, ibland står inre kraft inte i proportion till yttre skal. Goldin har genom fotografi, film och aktivism sedan 1970-talet engagerat sig i queer- och transfrågor, hon har drivit otaliga åtal mot Sackler-familjen (som förutom att ha orsakat opioidkrisen i USA också har sponsrat flera stora konstinstitutioner och gallerier), och hon har höjt sin röst för befolkningen i Gaza.

”Ni är modiga som ger mig det här priset nu”, säger hon när hon tar emot utmärkelsen av huvudsponsorn Kering (anmärkningsvärt nog en ägarkoncern till lyxvarumärken som Gucci, Saint Laurent, Bottega Veneta och Balenciaga). I ett samtal mellan Goldin och festivalens konstnärliga ledare Christoph Wiesner understryker Goldin att läget för transpersoner på grund av Trumps nya lagar är värre än på över femtio år, och när deras samtal är slut och applåderna klingar ut tillägger hon: ”We need silence now”. Ett nytt bildspel drar i gång med bilder från Gaza – först med dokumentationer från före oktober 2023, sedan på allt det som hänt sedan dess: rasmassorna, ödeläggelsen, svälten, förtvivlan.

Den hyllade franske författaren Édouard Louis kommer ut på scenen och tillsammans håller de ett tal om antalet palestinier som dödats och skadats och om vikten att våga höja sin röst trots att till och med kulturvärlden begärt tystnad. Klockan närmar sig midnatt när en kvinna börjar skrika från publikhavet att deras siffror är en lögn och att de borde prata om de som dödades och tillfångatogs av Hamas den 7 oktober 2023. Medan flera i den övriga publiken börjar ropa: “Free, free Palestine”, svarar Goldin att hon kan göra det, att hon hyser både medkänsla och sorg för de civila som dödades och de som ännu hålls som gisslan. Men, tillägger hon, proportionerna är orimliga, siffrorna är sanna, Israels hämnd måste ha ett slut, var och en av oss måste agera. Hundratals konstnärer, författare, lärare har tystats genom inställda utställningar och samtal, aktivister har tillfångatagits. Vår egen värld har förrått oss, fortsätter Louis, vi måste läsa på och protestera och aldrig tro att vi är maktlösa. Mod är en muskel, säger han. ”Bravery is a muscle.”

Nuet är som sagt en helt annan verklighet än för bara en kort tid sedan, och när nu motstånd till ett krig kan klassas som olydnad kanske även ett besök till en festival som stöttar det fria uttrycket är det? Vi uppmanar i så fall alla att på bästa olydiga manér ta er till Arles innan den 5 oktober för att både omslutas av den vackra plats som Arles är, och ta del av de utställningar som presenteras. Eftersom de är många ger vi er tips på några värda att prioritera:

I ett samtal mellan Goldin och festivalens konstnärliga ledare Christoph Wiesner understryker Goldin att läget för transpersoner på grund av Trumps nya lagar är värre än på över femtio år, och när deras samtal är slut och applåderna klingar ut tillägger hon: ”We need silence now”.

Karolina Modig

1. Ancestral Futures – Brazilian Contemporary Scene

Ancestral Futures presenterar en ny generation konstnärer som genom fotografi, video och collage omtolkar det samtida brasilianska samhällets visuella arkiv och traditioner. Med våldsam ironi och påtaglig skönhet konfronterar konstnärerna det våld som riktats mot afrobrasilianer, invandrade, ursprungsfolk och HBTQIA+-grupper, genom att avtäcka stereotyper och ifrågasätta berättelsen om landets officiella historia.

2. Carol Newhouse and Carmen Winant – Double

”Är det möjligt att lämna allt bakom sig? Att börja om på nytt, utanför och bortom alla system som du någonsin har känt till, och återuppfinna vad det innebär att existera som kropp och själ på jorden?” När Carmen Winant började undersöka så kallad radikal förnyelse/återskapande inom ramen för 1970-talets lesbiska separatistsamhällen kom hon i kontakt med Carol Newhouse, medgrundare till den lesbiska feministiska gemenskapen WomanShare. I arbetet med Double har de under ett års tid fört en fotografisk dialog och genom dubbelexponering skapat ett slags skiktat samspel mellan sina bilder. Resultatet är en av de vackraste utställningarna i Arles i år.

3. Retratistas Do Morro – João Mendes and Afonso Pimenta, Reflections from Serra Community, Belo Horizonte (1970–1990)

På 1960-talet växte en konstnärlig rörelse fram i de brasilianska favelorna, ledd av fotografer som bodde och arbetade i de stadsdelar vars dagliga liv de också ville fånga. Utställningen är en hyllning till två av periodens viktigaste fotografer, João Mendes och Afonso Pimenta, som i nästan sextio år har dokumenterat liv och minnen bland invånarna i en av Brasiliens största favelor, Serra. Nostalgiskt, rörande och underbart.

4. Berenice Abbott, Anna Fox och Karen Knorr – U.S. Route 1

1954 körde den amerikanska fotografen Berenice Abbott längs USA:s äldsta väg, Route 1, från Fort Kent i norr till Florida Keys i söder, och dokumenterade vad Abbott själv beskriver som ett tvärsnitt av det amerikanska livet. Hans projekt publicerades aldrig, men i Arles visas hans bilder i dialog med fotograferna Anna Fox och Karen Knorrs dokumentationer, som tagits inom samma geografiska område och som lyfter kulturella, sociala och miljömässiga förhållanden i dagens USA. Fox och Knorrs projekt inleddes under Donald Trumps första presidentvalskampanj och visar på konsekvenserna av landets konservativa politik. Det är en tragisk, ibland humoristisk och oavbrutet intressant hyllning till Abbotts oavslutade projekt.

5. Jean-Michel André – Room 207

Den 5 augusti 1983 mördades Jean-Michel Andrés pappa tillsammans med sex andra personer på ett hotell i Avignon, när de var på väg till ett semesterresemål. Fallet kategoriserades som ett rånförsök förvandlat till en massaker men blev aldrig helt löst. André, som var sju år gammal och sov i ett intilliggande rum, blev svårt chockad och förlorade minnet. Trettio år senare började han undersöka spår och samla på sig dokument, han återvände till och fotograferade de landskap han besökte med sin pappa. Room 207 består av bilder som togs under efterforskningarna och utgör en hjärtskärande vacker och sorglig visuell essä.

6. Nan Goldin – Stendahl Syndrome

Stendhal Syndrome (2024) består av bilder som Goldin tagit under de senaste tjugo åren av klassiska, renässans- och barockmästerverk, vilka ställs i dialog med porträtt av Goldins vänner och älskare. Verket bygger på Ovidius Metamorfoser, och Goldin låter vänner och älskare gestalta mytologiska figurer som Galatea, Orfeus och Hermafrodite. Hennes berättarröst kombineras med ett omtumlande soundtrack komponerat av Soundwalk Collective och verket kulminerar med en återberättelse av Stendhals berömda syndrom: hans kollaps inför en överväldigande skönhet.

7. Construction, Deconstruction, Reconstruction – Brazilian Modernist Photography (1939–1964)

I Construction Deconstruction Reconstruction presenteras brasilianskt modernistiskt fotografi genom amatörfotoklubben Foto Cine Clube Bandeirantes (FCCB) produktion i São Paulo. Genom att vara en pionjär för innovativa arbetssätt revolutionerade klubben brasilianskt fotografi och lade grunden för dess globala spridning. FCCB grundades 1939 och utvecklades under en period då internationella rörelser och trender typiska för den brasilianska kulturen – som konkretism, Cinema Novo och Bossa Nova – växte fram. Det är en fascinerande utställning vars fotografiska uttryck är retrodoftande samtidigt som det märkligt nog fortfarande känns nyskapande.

Karolina Modig

Carol Newhouse and Carmen Winant, Double exposure, 2024. Från Carol Newhouse and Carmen Winant – Double. Courtesy konstnären och Arles: Les Rencontres de la Photographie 2025.

Carol Newhouse and Carmen Winant, Double exposure, 2024. Från Carol Newhouse and Carmen Winant – Double. Courtesy konstnären och Arles: Les Rencontres de la Photographie 2025.

Anna Fox and Karen Knorr, Lobster Shack, Islamorada, 2016. Courtesy konstnärerna / Centre for British Photography / Galerie Les filles du calvaire och Arles: Les Rencontres de la Photographie 2025.


Ta dig dit: 
Flyg eller tåg till Nice eller Marseilles, och tåg eller bil från Nice/Marseilles till Arles.

Bo: 
Det finns gott om Airbnb-lägenheter att boka i Arles under fotofestivalen, men vill du ha pool (vilket rekommenderas i den ofta förekommande hettan) får du vara beredd på att antingen bo lite utanför stads- och festivalkärnan, eller att boka i mycket god tid. En natt på hotellet L’Arlatan i centrala Arles (vars interiör och poolområde dekorerats med nära 2 miljoner handgjorda mosaikskärvor) kostar från ca 2 500 kronor.

Ät och drick:
Variera glassköpen mellan de två gelatoluckorna i södra delen av Pl. de la République.

Balkania kan man ta ett glas och sätta sig på muren som vetter mot Arène d’Arles, där det ibland strömmar ut folk som varit på en traditionell tjurföreställning (inte tjurfäktning som tur är). De vackra dräkterna som framför allt kvinnorna bär är en föreställning i sig.

Place de Forum står en dam och rör i en gigantiskt panna med nykokta gapande blåmusslor. Här finns en mängd restauranger och under festivalen när serveringarna är fulla tar folk sina glas och tallrikar och sätter sig på de trappor och avsatser där det finns plats.  

Rekommenderat är även en lunch på L’Arlatans fina innergård och en middag på restaurang Monstre, där uteserveringen består av vingliga bänkar och bord placerade i en kullerstensbelagd backe.


Mayara Ferrão, The Wedding, from Unforgetting Album, 2024. Från Ancestral Futures – Brazilian Contemporary Scene. Courtesy konstnären och Arles: Les Rencontres de la Photographie 2025.

Gê Viana, Nelson Sitting, from Parity, 2017. Från Ancestral Futures – Brazilian Contemporary Scene. Courtesy konstnären och Arles: Les Rencontres de la Photographie 2025.

José Yalenti. Paralelas e Diagonais, 1950. Från Construction, Deconstruction, Reconstruction. Courtesy Yalenti-familjen och Arles: Les Rencontres de la Photographie 2025.

Afonso Pimenta / Retratistas do Morro, Renatinha’s 6th Birthday, Serra Community, Belo Horizonte, MG, 1987. Från Retratistas Do Morro – João Mendes and Afonso Pimenta, Reflections from Serra Community, Belo Horizonte (1970–1990). Courtesy konstnären och Arles: Les Rencontres de la Photographie 2025.


1. Nan Goldin. Young Love, 2024. Från Nan Goldin – Stendahl Syndrome. Courtesy konstnären / Gagosian och Arles: Les Rencontres de la Photographie 2025.
2. Nan Goldin. Memory Lost. Courtesy konstnären och Arles: Les Rencontres de la Photographie 2025.
3. Thomaz Farkas. Copacabana Beach, Rio de Janeiro, 1947. Courtesy konstnären / Instituto Moreira Salles och Arles: Les Rencontres de la Photographie 2025.
4. Jean-Michel André, Corte Mountain, Corsica, 2022. Courtesy the Institut pour la photographie / Galerie Sit Down och Arles: Les Rencontres de la Photographie 2025.
5. Afonso Pimenta / Retratistas do Morro. Zoi’s Son, Serra Community, Belo Horizonte, MG, 1989. Courtesy konstnären och Arles: Les Rencontres de la Photographie 2025.
6. Afonso Pimenta / Retratistas do Morro, DJ Mirim and His Moves, Serra Community, Belo Horizonte, MG, 1988. Courtesy konstnären och Arles: Les Rencontres de la Photographie 2025.
7. Louise Mutrel, Art Truck Club, dekotora meeting, Kyoto, Japan, 2024. Courtesy konstnären och Arles: Les Rencontres de la Photographie 2025.
8. Louise Mutrel, Art Truck Club, dekotora meeting, Aichi, Japan, 2024. Courtesy konstnären och Arles: Les Rencontres de la Photographie 2025.
9. Louise Mutrel, Art Truck Club, dekotora meeting, Kyoto, Japan, 2024. Courtesy konstnären och Arles: Les Rencontres de la Photographie 2025.
10. Carol Newhouse and Carmen Winant, Double exposure, 2024. Från Carol Newhouse and Carmen Winant – Double. Courtesy konstnären och Arles: Les Rencontres de la Photographie 2025.

Visa alla artiklar inom Konst / Utflykt