Poeten och scenkonstnären Louise Halvorsson. © Ulrika Loeb.
Författaren Agri Ismaïl. © Ulrika Loeb.
Konst/Inspiration
Levande landsbygd och litterär kärlek på Bohusländska Litteratur & Granit-festivalen
Bottnafjorden: Jonna Dagliden Hunt har flyttat från Stockholms betong till Bohusläns klippor och mött ett överraskande rikt kulturliv. I augusti besökte hon festivalen Litteratur och Granit vid Bottnafjorden för att ta del av samtal med författare som Lydia Sandgren och Agri Ismaïl.
Den här sommaren har jag bytt Stockholms gator mot Bohusläns granit. Här längst med bottnafjorden, som ligger på gränsen mellan Sotenäs och Tanums kommuner – i söder Bovallstrand och i norr Gerlesborg – finns ett otroligt kulturliv, som Gerlesborgsskolan, Konstnärernas kollektivverkstad (KKV), den årliga konstvandringen Kvirr samt en tradition av konstnärlig verksamhet som går långt tillbaka i tiden.
Bottna, som sträcker sin inåt landet, är ett av landets mest konstnärstäta områden. I våras tog jag del av kulturfestivalen Bottnafjorden glöder som arrangerade ett gediget program av kulturaktiviteter i området. Och för andra året i rad har litteraturfestivalen Litteratur & Granit gått av stapeln vid Bottnafjorden, från Gerlesborg och vidare in i landet, med nedslag i Evja Folket hus och Bärfendals hembygdsgård. Festivalen drivs av den ideella föreningen Litteratur & Granit, mer specifik av Hanna Jedvik, kulturjournalist och föreningens ordförande och konstnärliga ledare, i samverkan med kommunerna Sotenäs, Munkedal och Tanum. Enligt henne är det viktigt att verka för läs- och litteraturfrämjande och skapa möten mellan läsare och publik – inte minst på platser bortom storstaden.
– Bor du i Göteborg eller i någon annan större stad kan du oftast ta dig relativt enkelt till litteratursamtal och uppläsningar på en rad platser, utöver bibliotekens verksamhet. Men till glesbygden tar sig inte författarna lika ofta och det här kanske blir enda chansen för vissa att lyssna till en aktuell eller på annat sätt intressant författare eller poet. Det kan också vara ett sätt att upptäcka ny litteratur – eller litteratur över huvud taget. Ur ett demokratiskt perspektiv är det otroligt viktigt att det finns ett levande kulturliv även bortom storstäderna, säger hon.
”Det är svårt att läsa. Det är svårt att lära sig någonting. Det är svårt att göra någonting på allvar över tid. Det är svårt att skaffa sig fördjupade kunskaper inom ett komplicerat fält. Att bilda sig är ju att vara i en ständig process. Så bildningen är ofrånkomligen och alltid förenad med bristfällighet.”
Lydia Sandgren
Göteborgs Konsthalls konstnärliga ledare Petra Johansson och författaren Lydia Sandgren. © Ulrika Loeb.
Festivalen invigdes av Lars Strannegård, rektor på Handelshögskolan i Stockholm och en förespråkare för kulturens betydelse. Tredagarsprogrammet var fullpackat med besök från några av Nordens främsta författare, både lokala och tillresta. Bland annat deltog Agri Ismaïl (som också skrivit en novell för Art Notes) i ett panelsamtal med debutförfattaren Andréa Ager-Hanssen, som handlade om pengar, klass och arv relaterat till deras romaner Hyper respektive Härverk. Den norska novellisten och romanförfattaren Ingvild H. Rishøi pratade om förmågan att kunna skriva ur utsatta barns perspektiv i noveller som Låt stå, Historien om Fru Berg och Vinternoveller.
På plats var också journalisten och författaren Karin Bojs som samtalade med kulturjournalisten Joseph Knevel om hur den senaste DNA-forskningen nu bättre kan förklara människans, djurens och matens mångtusenåriga historia. Författaren och ljudkonstnären Pär Thörn gjorde en vibrerande uppläsning av sin aktuella bok Ödeläggelsens utformning brukar få konsekvenser för en guds eftermäle, och scenkonstnären och poeten Louise Halvardsson höll ett kraftfullt performance när hon läste ur sina Mormordikter och ett smakprov ur nya projektet Åsexuell. Det var också en heldags aktiviteter för barn, bland annat med barnboksförfattaren Frida Naemi Persson som visade processen i att skriva en bok, och musikern och kompositören Christopher Elgh som bland annat visade hur man kan upptäcka takter i det mest vardagliga, som våra namn..
För Hanna Jedvik var en av höjdpunkterna ett fullsatt Evjas Folkets hus på den tredje dagen.
– Det satt folk uppe på balkong och Ingvild H. Rishøi rev ner skratt och fängslade publiken på ett sällan skådat sätt, ja då fick jag nypa mig lite i armen. Det var även starkt när författaren Arne Nilsson inledde kvällen genom att läsa ur sin bok Bög för livet: en memoar, där ett kapitel utspelar sig i och omkring Evjas Folkets hus. När man lyckas kombinera hög kvalitet med det lokala på det sättet känns det lite som högsta vinsten, säger hon.
För mig var en av höjdpunkterna att lyssna till Göteborgsförfattaren Lydia Sandgren som berättade om sina erfarenheter som författare och om sin nya roman Artens överlevnad som släpps i september. Precis som Samlade verk (2020), tar romanen avstamp i Göteborg, både det nutida och 1970-talets. Författaren och läraren Karl Hillberg får ett oväntat erbjudande om att skriva en biografi över en omsusad italiensk dirigent.
Trots att Sandgren hade lovat sig själv att skriva en kortare roman den här gången landade den på 777 sidor. I samtal med Petra Johansson, konstnärlig ledare för Göteborgs konsthall och medlem av Litteratur & Granits styrelse, beskrev hon hur romanskrivandet är en sorts bildningsresa för henne, men att det är en stor utmaning varje gång. Hon avslutade Litteratur & Granit bland annat med dessa ord, som visar på hur kultur, konst och litteratur är ett ständigt lärande.
– Det är svårt att läsa. Det är svårt att lära sig någonting. Det är svårt att göra någonting på allvar över tid. Det är svårt att skaffa sig fördjupade kunskaper inom ett komplicerat fält. Att bilda sig är ju att vara i en ständig process. Så bildningen är ofrånkomligen och alltid förenad med bristfällighet. I den processen är det som att jag kan ännu mindre än vad jag kunde innan. Det är som att ju mer jag lär mig desto större blir de vita fläckarna på kartan.
Jonna Dagliden Hunt
Författaren Ingvild H. Rishøi. © Ulrika Loeb.
Bohusklippor. Foto: Jonna Dagliden Hunt.
Litteratur och Granits grundare och konstnärliga ledare Hanna Jedvik. © Ulrika Loeb.
Handelshögskolans rektor Lars Strannegård. © Ulrika Loeb.
Visa alla artiklar inom Konst/Inspiration